Zanki: Spomenik Tuđmanu trebali bi raditi kipari, a ne arhitekti

Slika korisnika admin
Autor: 
Ivan JAMIČIĆ
Izazvao buru u umjetničkim i strukovnim krugovima - Josip Zanki

Predsjednik Hrvatskog društva likovnih umjetnika, zadarski  umjetnik Josip Zanki, poslao je ovih dana javno pismo predsjednici  Udruženja hrvatskih arhitekata Sanji Cvjetko Jerković, u povodu javnih  natječaja za izradu umjetničkog rješenja Spomenika prvom hrvatskom  predsjedniku dr. Franji Tuđmanu i Spomenika domovini. Zankijevo pismo diglo je buru zbog otvorenog osporavanja odluke da se rješenje za  spomenik povjeri arhitektima.

- Poštovana kolegice, navedite mi barem još jedan primjer (osim idejnog projekta džamije u Rijeci kipara Dušana Džamonje, u suradnji s arhitektima Darkom Vlahovićem i Brankom Vučinovićem) da je kipar oblikovao ili sudjelovao u oblikovanju građevine. O projektiranju nećemo ni  govoriti jer za to je, naravno, potrebna i licenca i članstvo u Komori što Vi  dobro znate, konstatira Zanki.

Grad Zagreb povjerio je, naime, organizaciju i provedbu natječaja za  izradu umjetničkog rješenja Spomenika prvom hrvatskom predsjedniku  dr. Franji Tuđmanu na lokaciji Trg dr. Franje Tuđmana i Spomenika domovini na Trgu Stjepana Radića u Zagrebu Udruženju hrvatskih arhitekata. Natječaje je udruženje raspisalo, te se nalaze objavljeni na internetskim stranicama.

Uspješni natječaji za Srđ, Knin i Zadar

Zanki je  predsjednik strukovnog udruženja kojeg se ta dva natječaja  najviše tiču, Hrvatskog društva likovnih umjetnika. Upravo je ono, kaže  Zanki (što neki osporavaju, vidjeti na pred kraj teksta), direktni sljednik  Društva umjetnosti, osnovanog na poticaj Izidora Kršnjavija davne 1868.  godine u Zagrebu. Danas ima više od 1.600 članova od kojih su veliki broj  kipari ili multimedijalni umjetnici.

- Sve više smo svjedoci da su upravo školovani arhitekti (a ne kipari ili  multimedijalni umjetnici) autori javnih spomenika u Republici Hrvatskoj. Rezultati su, kao što je i Vama poznato, vrlo kontradiktorni. Tako se  u Zagrebu nalaze dva spomenika arhitekta Branka Silađina, Spomenik  900. godišnjici Zagreba ispred dvorane Vatroslav Lisinski i Spomenik  ulasku Hrvatske u Europsku uniju na Trgu Europe. O ta se dva rada može  raspravljati samo kao o fenomenima koje mogu preispitivati teoretičari  zavjere poput Kate Tuckett ili Mladena Lojkića. Dokle je takva šizofrenija  dogurala sjetimo se 2011. godine kad je još uvijek nepoznati počinitelj  zavario raspelo na piramidu. U Dubrovniku nam je poznat Spomenik  braniteljima Igora Franića za kojeg nitko javno ne želi reći da izgleda kao  kiosk za prodaju karata komunalnog poduzeća Libertas, kako ga nazivaju stanovnici Grada, navodi Zanki.

- Poštovana kolegice, naravno da i među javnim spomenicima koje su  kreirali kipari postoje monstruozna, amaterska rješenja i od toga ne treba bježati. Razlika je u tome da su oni školovani za takav oblik kreacije  kao što su arhitekti školovani za projektiranje. Ono na što Vas ja sada  želim upozoriti jest poštivanje struke. Hrvatsko društvo likovnih umjetnika nema mogućnost organizirati i provesti natječaj, iz vrlo jednostavnih razloga, niti postoji Zakon o likovnim umjetnostima, niti postoji Komora istih. Međutim ono što Hrvatsko društvo likovnih umjetnika može  jest pružiti usluge stručne pomoći u raspisivanju i organizaciji natječaja.  Tako je Grad Dubrovnik u suradnji s Hrvatskim društvom likovnih umjetnika raspisao i proveo natječaje za Spomenik Papi Ivanu Pavlu II. i za  umjetničko rješenje Postaja Križnog puta na Srđu. Grad Knin je u suradnji s nama raspisao i proveo natječaj za Spomenik dr. Franji Tuđmanu u  Kninu, a Grad Zadar za Spomenik braniteljima. Te smo poslove izvršili  kvalitetno i smatramo da su odabrana rješenja kvalitetan presjek hrvatskog kiparstva.

Građani očekuju spomenik, ne hologram

- Ono što ste trebali napraviti jest odbiti organizaciju izrazito kiparskog natječaja Spomenika dr. Franji Tuđmanu i uputiti Grad Zagreb na  instituciju koja predstavlja gotovo sve najvažnije kipare i multimedijalne  umjetnike koji rade u mediju site-specific instalacija u Republici Hrvatskoj. U slučaju Spomenika domovini mogli ste kolegijalno zatražiti našu  pomoć kod izrade teksta natječaja i sastavljanja žirija. Međutim, da situacija bude još naklonjenija upravo vašoj struci, Vi ste u "Pravo sudjelovanja na natječaju za Spomenik dr. Franji Tuđmanu" uvrstili i arhitekte i  dizajnere. Naravno da neki dizajner množe ponuditi rješenje spomenika  kao holograma (kao što je grupa Laibach ponudila Hrvatskom društvu  likovnih umjetnika hologram Petra Karađorđevića, takozvanog Osloboditelja, kao eksponat za svoju izložbu u galeriji Bačva) ili izrađenog putem trodimenzionalnog printera. Sve je to dakako moguće, isto tako  možemo očekivati i maštovita arhitektonska ostvarenja, gdje se lik i djelo  Prvog hrvatskog predsjednika može prikazati na simboličan način. Kod  javne spomeničke plastike koja prikazuje određeni ljudski lik zainteresirani korisnici iste, u ovom slučaju građani Grada Zagreba, očekuju  sličnost s likom i djelom Prvog hrvatskog predsjednika. A da bi se to postiglo treba minimum klasičnog školovanja u području portretne plastike na Likovnoj akademiji, bez obzira u kojem se mediju umjetnik  izražava. Na žalost, zakoni struke su kruti i jasni, jednako kao kod projektiranja trgovačkog centra ili doma umirovljenika, ističe Zanki, tražeći  poništenje dvaju natječaja.

Na Zankijevo pismo odgovorila je Krešimira Gojanović, samostalna  umjetnica i predsjednica HDLU Zagreb.

HDLU Zagreb ne slaže se sa Zankijem

- Imam potrebu reći vam da vaše mišljenje nipošto ne zastupaju svi  zagrebački likovni umjetnici, i da stoga i ne biste trebali govoriti u ime  svih nas likovnih umjetnika Grada Zagreba. U svom istupu spominjete i  "krovnost" HDLU-a, što bih vas ja zamolila da ipak malo bolje provjerite:  naime, Hrvatsko društvo likovnih umjetnika bilo je krovno u Jugoslaviji,  a osamostaljenjem Hrvatske i kroz neko vrijeme, od vašeg udruženja odvojila su se brojna gradska i županijska društva likovnih umjetnika, poput HDLU Osijek, HDLU Split, HDLU Rijeka, itd., pri čemu su neke naše  kolege iz drugih gradova svojedobno dobili i jedno pravno tumačenje da  nijedan HDLU danas više nije nekakva "nad-udruga", nego su sva već  postojeća udruženja likovnih umjetnika ravnopravna društva, pa se u  tom smislu ni vi, kolega Zanki, ne biste trebali dizati iznad svih ostalih  gradskih i županijskih društava likovnih umjetnika u Hrvatskoj, odgovorila mu je Gojanović.

- Vi u svome pismu također zaboravljate i činjenicu da je ove godine  osnovana i nova udruga likovnih umjetnika Grada Zagreba - HDLU Zagreb - pa ako bi se već nekoga trebalo pitati za mišljenje oko ovih natječaja, bilo bi lijepo da se pitaju i zagrebački likovni umjetnici iz nove  udruge, a ne da nama u Zagrebu vi propisujete tko bi trebao organizirati  natječaje za naše spomenike, budući da već godinama uopće i ne živite  u Zagrebu, nego u Zadru, gdje ste i zaposleni. Meni je potpuno prihvatljiva činjenica da taj natječaj provodi Udruženje hrvatskih arhitekata, kako je to odredio i Grad Zagreb. HDLU je ljetos provodio natječaj za spomenik dr. Franji Tuđmanu u Kninu, i mogli ste i sami kroz štampu i medije vidjeti  da je oko tog natječaja za Knin bilo puno problema, te da su  se i brojni akademski kipari, i članovi vašeg društva! - osjećali nezadovoljni zbog načina na koji je taj natječaj provođen u vašoj režiji, pa je čak i  jedna kolegica, ugledna hrvatska akademska kiparica pisala i Časnom  sudu vašeg udruženja, vezano uz neke nepravilnosti tog Kninskog natječaja.  U tom smislu, po meni je puno bolji izbor za organizatora ovih  natječaja upravo Udruženje hrvatskih arhitekata, u koje imam povjerenja da je to jedna uredna, profesionalna udruga, a koja će znati nama u  Zagrebu uredno i profesionalno provesti te natječaje, ističe predsjednica  HDLU Zagreb.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno