Četvrtak, 25. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

Vozačka dozvola invalidima nemoguća misija

Autor:

14.12.2008. 23:00
Vozačka dozvola invalidima nemoguća misija

Foto: Vedran SITNICA



U današnje doba nezamislivo je nemati vozačku dozvolu i bilo gdje ići bez automobila. Ipak, postoje osobe koji ne mogu položiti vozački ispit jer u njihovu gradu ili mjestu jednostavno ne postoji autoškola koja ima automobil prilagođen za njih, a to su osobe s invaliditetom.
Visoki troškovi polaganja ispita
U Zadru i Zadarskoj županiji ima mnogo zainteresiranih kandidata koji žele položiti vozački ispit kako bi mogli voziti automobil koji bi im uvelike pomogao prilikom odlaska na posao i u svakodnevnom životu. Da bi to mogli, moraju ili otići do nekih većih gradova – Split, Rijeka ili Zagreb, gdje postoji ta mogućnost. Ipak, ovakvo polaganje vozačkog ispita gotovo si nitko ne može priuštiti, jer to zahtijeva mnogo veće troškove od polaganja u svome gradu. Naime, potrebno je platiti i stan u gradu u kojem se polaže ispit, put do tamo i ostalo pa su mnogi odustajali o tog nauma.
– Svaki dan putujem na posao iz Podgradine i uvijek me netko mora voziti. Do sad sam se koristio i javnim prijevozom, ali on je prilagođen srednjoškolcima pa meni ne odgovara. Budući da ne želim ovisiti o drugima odlučio sam položiti vozački ispit, ali to još ne mogu jer mi je trošak prevelik. Naime, odlazak u neki drugi grad gdje moram slušati i teoriju i voziti, preskupo košta pa se zato malo ljudi odlučuje na to, kazao nam je Ive Crnjak i dodao kako se raspitivao kod nekih autoškola, ali u Zadru to jednostavno nije moguće, jer nitko nema prilagođen automobil.
– Na kraju sam kupio polovni automobil koji ću prilagoditi na ručne komande, rekao je Crnjak i dodao kako prilagodba automobila košta od 1.000 do 2.000 eura i sve mora platiti sam. Kazao je kako se uspio dogovoriti i s autoškolom Zadar pa će tamo položiti vozački. Ipak, postoji još jedna prepreka. Naime, HAK mora odobriti polaganje vozačkog ispita u automobilu koji nije u vlasništvu autoškole. Ipak, Crnjak se optimistično nada da će mu i to biti odobreno pa da će konačno moći ostvariti svoj san, početi voziti i tako postati u potpunosti neovisan.
Crnjak misli kako bi na području Zadarske županije morao biti jedan automobil na kojem bi osobe s invaliditetom mogle učiti voziti i polagati vozački ispit.
– Svi žele pomoći, ali kad do toga dođe, nisu baš ažurni. Često se govori o pomoći osobama s invaliditetom, ali neke se stvari jednostavno sporo mijenjaju, zaključuje Crnjak i dodaje kako mnoge institucije pa tako i Gradsko poglavarstvo, nisu prilagodile svoje ulaze osobama s invaliditetom. Osim toga ni u mnogobroje muzeje osobe s invaliditetom ne mogu ući.
Liječnički prije vozačkog
S njim se slaže i Ilija Margarin, kojeg mnogi znaju jer se vozi na svojoj poznatoj trokolici, a koji je također htio polagati vozački. On kaže kako se taj motor smatra kao medicinsko pomagalo, a tako bi se trebali voditi i automobili za osobe s invaliditetom.
– Ja trenutačno mogu dobiti kolica, ali meni kolica ne trebaju jer se mogu kretati na manjim udaljenostima. Meni treba neko veće vozilo kako bih mogao ići među ljude, rekao je Margarin i dodao kako motor koji trenutno vozi ima manje od 50 konja pa za to ne treba imati vozačku dozvolu.
On je bio spreman kupiti i automobil i prilagoditi ga sebi, ali opet je bio problem polaganja tog vozačkog ispita.
Sve osobe s invaliditetom moraju prije polaganja vozačkog ispita proći i liječnički pregled na kojem liječnik utvrđuje je li osoba sposobna voziti automobil unatoč svojoj invalidnosti. Ilija je tako, primjerice, prebolio dječju paralizu zbog čega su mu noge motorički slabe, ali mogao bi voziti automobil koji je prilagođen na ručne komande.
– Mislim da bi se autoškoli isplatila prilagodba jednog automobila jer ga mogu poslije voziti i fizički zdrave osobe, zaključuje Margarin.
Prilagođene ručne komande
Razgovarali smo i s Ivanom Anušićem, tajnikom Udruge tjelesnih invalida Zadarske županije. On je u invalidskim kolicima jer je prije 14 godina stradao u prometnoj nesreći.
– Bio sam u Domovinskom ratu pet i pol godina u specijalnoj policiji, a nastradao sam vozeći se u automobilu kad sam se vraćao s posla s jednim kolegom, rekao je Anušić. On vozi automobil koji ima prilagođene ručne komande i kaže da je sve prilagodbe na svim automobilima koje je imao sam morao plaćati.
Dodaje da većina osoba s invaliditetom koji voze jesu osobe koje su nedavno stradale u prometnim nesrećama tako da već imaju vozačke dozvole. Oni samo moraju otići do Zagreba i prilagoditi svoje automobile na ručno upravljanje.
– Prilagođavanje automobila košta od 1.000 pa do 2.000 eura i to sve moramo sami plaćati. Osim toga svi takvi automobili moraju imati poseban certifikat da nije obično vozilo već pomagalo te mora proći atest, rekao je Anušić i dodao kako se pravobraniteljica osoba s invaliditetom zalaže da se ukine ili smanji PDV ili trošarina na kupnju automobila koji služi kao pomagalo.
Anušić govori kako je bolje ako se kupi automobil s automatskim mjenjačem jer je takvo vozilo puno lakše prilagoditi, a takav automobil mogu voziti i zdrave osobe.
– Ja sam često u automobilu, putujem i do Slavonije gdje živi moja obitelj i do Zagreba. Kad sam u Zadru i moja supruga zna uzeti taj auto i vozi ga bez problema. Zbog toga sam kupio “passat” iako je skup. Ipak, važna mi je sigurnost, a osim toga treba mi veći auto jer mi kolica ne mogu stati u manji, zaključuje Anušić.


 AUTOŠKOLE NE POKAZUJU ZANIMANJE ZA AUTOMOBILE PRILAGOĐENE INVALIDIMA


Osobe s invaliditetom koje žele polagati vozački ispit uskoro bi i u Zadru mogle imati tu mogućnost.
Razgovarali smo, naime, s Draženom Rzounekom, direktorom zagrebačke tvrtke SPID, koja se specijalizirala za opremanje automobila za osobe s invaliditetom i za autoškole.
– Budući da autoškole u zadnje vrijeme ne pokazuju zanimanje da za njih napravimo takav automobil, mi smo odlučili jedan automobil opremiti i opremom za osobe s invaliditetom i za autoškole. Dakle, taj fiat grande punto ima i duple i ručne komande, objasnio je Rzounek i nastavio kako je taj automobil jedinstven na svijetu jer ima jedinstven sustav kočenja koji je izmislila i patentirala tvrtka SPID.
Oni su taj automobil predvidjeli za iznajmljivanje. Naime, tvrtka SPID ima partnere autoškole s kojima surađuju i s kojima bi se mogli dogovoriti oko “rentanja” automobila.
– Preporučujemo da autoškole skupe bar četiri kandidata jer se onda rentanje najviše isplati, kazao je Rzounek i dodao kako je ovaj projekt krenuo prošlog ljeta te da automobil upravo ide u Sisak, a nakon toga u Pulu. On je još rekao ako neka udruga ima zainteresiranih kandidata neka se javi tvrtki SPID, a oni će ostalo dogovoriti s nekom od autoškola. Budući da je ovakvo polaganje vozačkog ispita malo skuplje od “obične” autoškole, Rzounek je predložio da Grad Zadar subvencionira barem razliku u cijeni koju kandidati moraju platiti.
Iz Grada su na ovaj prijedlog pozitivno reagirali i, kako nam je rekao Mario Pešut, mogli bi pomoći osobama s invaliditetom sufinanciranjem polaganja vozačkog ispita.




 PROBLEM JE ŠTO SVAKOM TREBA DRUGAČIJI AUTOMOBIL


Zadarske autoškole nemaju automobil u kojem bi osobe s invaliditetom mogle polagati vozački ispit. Za polaganje moraju doći sa svojim već prilagođenim automobilom.
U autoškoli Zadar su nam rekli kako već duže vrijeme osobe s invaliditetom polažu kod njih vozačke ispite, ali isključivo na svojim automobilima. Na pitanje planiraju li nabaviti automobil prilagođen invalidima, rekli su da ne planiraju jer da svakome odgovara drugačija prilagodba.
Kažu nam da u prosjeku jednom godišnje dođe osoba s invaliditetom koja bi htjela naučiti voziti. Dodali su da, ako netko ima manji stupanj invaliditeta i može voziti automobil s automatskim mjenjačem, onda polaže na njihovu automobilu, a ako treba prilagođen auto, onda mora doći sa svojim.
Iz autoškole Centar su nam rekli da im se ne isplati imati prilagođen automobil jer je premali interes za takav auto. Ipak, dodali su, ako bi se skupilo više kandidata, bili bi spremni unajmiti automobil tvrtke SPID i na taj način kandidatima omogućiti polaganje vozačkog ispita.