Suprotno zakonu vrijednosti gdje bi kriza brodarstva od treće četvrtine 2008. godine i kroz 2009. dovela i do odustajanja od ugovorenih gradnji novih brodova i raspreme starih, to se nije dogodilo pa se nagodinu (na žalost i 2012. godine) očekuje dvostruko veći priliv brodova od rasta svjetske trgovine. Višak brodova, a manjak tereta dovest će do obaranja vozarina
Domaći su brodari dijeleći sudbinu s kolegama iz svijeta nakon briljantne 2007. i dobrog dijela 2008. godine, upali u katastrofalnu treću četvrtinu 2008. Slijedila je porazna 2009. dok se 2010. godina može nazvati preživljavajućom, kod dijela (dominantno vezanog za suhe terete) i oporavljajućom. No, na pomolu su nove prijetnje u 2011. godini.
Cijela se stvar debelo tiče i Zadra kojem je Tankerska plovidba najznačajnija tvrtka s gotovo 10 posto ukupnog BDP-a (domicilnih tvrtki).
Brodarstvo – najglobaliziraniji posao na svijetu
Na svijet brodarstva, najglobaliziraniji na svijetu, utječe ogroman broj faktora. Prvi je svakako rast ili pad svjetskog gospodarstva i njim uobičajeno vezan trend u svjetskoj trgovini. Svjetska ekonomija se oporavlja, istina sporije nego bi mnogi željeli, a s njom i svjetska trgovina koja se s 80 posto odvija svjetskim morima. To je pozitivan impuls. Zatim su tu troškovi, od cijena brodova do cijena goriva odnosno bunkera, plaća do tečaja valuta, prvenstveno u brodarstvu uobičajenog dolara, osiguranja. Tu su i pitanja rata i mira, zakrčenosti luka ili morskih prolaza i čekanja brodova, i tko za čega sve ne.
Ovog trenutka svjetski analitičari imaju vrlo loša predviđanja i prognoze za brodare zbog – viška brodova. Naime, oporavak svjetskog gospodarstva i trgovine teče, ali bitno usporenije od prirasta svjetske flote.
“Neprirodan” višak brodova
Zakon vrijednosti odnosno temeljni zakon slobodnog tržišta takvo što ne predviđa. Naime, u idealnom tržištu normalno je da su dobre godine s vrhuncem u 2007. pa i dijelu 2008. rezultirale eksplozijom svjetskih narudžbi novih brodova. No, udar krize koji je uslijedio trebao bi potom dovesti do otkaza narudžbi odnosno raspreme dijela flote. To se nije dogodilo. Zbog čega se nije dogodilo, tiče se i hrvatske brodogradnje. Naime, kada jedna djelatnosti pada i ulaganje u njena osnovna sredstva padaju. U brodarstvu je uvijek u takvim trenucima prisutan dio otklona jer se zna da je brodove najjeftinije kupovati u krizi pa pametne tvrtke stvore zalihu da bi u takvim uvjetima došli do novih brodova relativno povoljno (naša je Tankerska plovidba u takvom primjeru sa četiri bulk carriera nabavljena ove godine). Uz to postoji ipak masa tvrtki koja propada i odustaje od narudžbi. I u tom ima otklona zbog spekulativnog kapitala. Tada kupuju jeftine brodove i čekaju da ih preprodaju istinskim brodarima kada se prilike malo poprave.
Intervencionizam Kine i Južne Koreje
Ipak sve to ne bi održalo svjetske knjige narudžbi odnosno one bi se smanjile. U tom dijelu dolazi pak intervencionizam Kine i Južne Koreje s gomilanjem oblika pomoći i podrške svojim brodogradilištima, a koje EU sebi, a i nama, ne dopušta. Uslijed toga svijet će u 2011. preplaviti novi brodovi, a tereta neće biti. To se već događa.
Navala novih brodova, a manjak tereta dovest će do pada vozarina.
Stručnjaci ističu kako se na morima očekuje čak 123 milijuna DWT-a novih brodskih kapaciteta. Nešto će i starih u rezališta. No, prema indeksu Plato, nakon korekcije za kašnjenja u brodogradilištima te rezanja brodova u staro željezo, neto povećanje kapaciteta moglo bi biti približno 70 milijuna DWT ili 12-13 posto u odnosu na 2010. Porast svjetske trgovine vjerojatno će biti manji te iznositi oko 5 do 7 posto.
Bolje neće biti niti 2012. godine. Europa plaća glumatanje tržišnih zakona dok se zemlje Dalekog istoka ponašaju paternalistički prema svojoj industriji pa i brodarstvu.
Dakle, osim gaženja europske brodogradnje, čega smo i sami sudionici, čeka nas i slično u brodarstvu.
Nedavno smo objavili osvrt na nereagiranje EU na subvencije brodogradilištima u Južnoj Koreji, a kao reakciju na potpis ugovora o slobodnoj trgovini između EU i iste zemlje.
Kineska “nemoralna ponuda” Grcima
Kinezi su u tom smislu išli i dalje te subvencijama održali proizvodnju brodova, a dio ih prebacili u vlastite brodarske kompanije koje su preuzimale takve brodove i naravno dobile posao prijevoza.
Štoviše, i Grci su dobili “nemoralnu ponudu” iz Kine u vidu pet milijardi dolara povoljnih kredita za gradnju svoje flote u Kini.
Naizgled utješno djeluje, kazuju nam iz Tankerske plovidbe, što unatoč značajnom prilivu novih brodova za suhe terete u ovoj godini još ne dolazi do obaranja cijena.
Dakle, nameće se već znana situacija u kojoj će preživjeti oni brodari koji su na vrijeme stvorili određene novčane zalihe.
Velike zarade ili prilive novca ne treba prema tome očekivati barem dvije godine.
Kada je u pitanju Zadarski brodar on je prije svega vezan za tankere i to aframakse i suezmakse naspram većine domaćih brodara vezanih za suhe terete odnosno bulk carriere tipa panamax.
Pred novom slikom (brodarskog) svijeta
Očekuje se da bi pritisak novih brodova bio nešto manji u segmentu aframaksa. No, ono što definitivno očekuje svijet je – skraćivanje vijeka trajanja brodova. Naime, zbog ovakovog razmaha brodograđevne industrije svi su izgledi da bi brodovi umjesto 20 pa i 30 godina mogli voditi eksploataciju na dvostruko manje razdoblje. No, to otvara mnoga druga pitanja pa i kvalitetu i cijenu brodova. Naime, besmisleno je s istim utroškom graditi brodove za dvostruko manje trajanje, pa s postavlja pitanje hoćemo li dobiti brodove nove generacije poput ovih “potrošnih” automobila.
Postoje upravo ovog trenutka vršne cijene kod naftnih tankera koje su suprotne ovakvim predviđanjima. No, riječ je o vrhovima na spot tržištu, odnosno ugovorima za jedno putovanja, a od toga se u brodarstvu ne živi.
Druga su predviđanja da bi trebalo očekivati i rekordnu proizvodnju nafte već iduće godine, odnosno proizvodnju iz 2007. godine. No i cijene od te godine. Sjetimo se da su tada prelazile 140 dolara za barel. To je onda sasvim druga računica i dovodi nas ka puno dugoročnijim pitanjima. Naime, ograničenost fosilnih goriva i esktreman rast cijena mogli bi promjeniti i sliku svijeta čineći transport s velikih udaljenosti puno važnijim troškom negoli je danas slučaj. To bi pak promjenilo globalne tendencije u svijetu u smislu seljenja svekolike proizvodnje ka jeftinijoj radnoj snazi jer bi transportni trošak mogao poništavati prednosti niske cijene rada.
No, tu su dugoročne rasprave. Kratkoročno, pred domaćim je brodarima jedna iznimno teška godina.
Hrvatska brodogradilišta u 2009. izvezla 4,7 milijardi kuna
Fina se u aktualne rasprave i probleme hrvatske brodogradnje uključila statističkim iskazom i analizom značenja ove djelatnosti za RH.
U posljednje tri godine brodograditelji su i dalje značajan izvoznik, ali i generatori velikih gubitaka.
U 2007. godini brodogradilišta su izvezla brodova u vrijednosti od 4,4 milijarde kuna i uvezla robe za 1,7 milijardi kuna i tako ostvarila trgovinski suficit od 2,7 milijardi kuna. U 2007. godini brodograditelji su, kao i u prethodnim godinama, ostvarili 975 milijuna kuna neto gubitaka. U 2008. godini brodograditelji su također poslovali s neto gubitkom od 869 milijuna kuna, iako su i dalje imali veći izvoz 5,2 milijarde kuna od uvoza 1,9 milijardi kuna, pa je trgovinski suficit bio 3,3 milijarde kuna.
Osnovne karakteristike poslovanja brodograditelja (neto gubitak i trgovinski suficit) nastavljene su i u recesijskoj 2009. godini. U tom je sektoru 11.856 zaposlenih ostvarilo gotovo 7 milijardi kuna ukupnog prihoda te 7,6 milijardi kuna ukupnih rashoda, iz čega je proizašla dobit razdoblja od 87 milijuna kuna i gubitak razdoblja od 762 milijuna kuna, tako da je neto gubitak bio 675 milijuna kuna. I u 2009. godini brodograditelji su imali veći izvoz 4,7 milijardi kuna od uvoza, koji je iznosio 2,0 milijarde kuna, pa je ostvaren trgovinski suficit od 2,7 milijardi kuna.
U odnosu na prethodnu 2008. godinu, brodogradnja je smanjila broj zaposlenih za 3,4%, prihode za 9,1%, rashode za 10,6%, dobit razdoblja za 49,5%, gubitak razdoblja za 26,9%, neto gubitak za 22,4%, izvoz za 10,8%, povećan je uvoz za 3,8% i smanjen trgovinski saldo za 19,4%.
Brodogradnja je u 2009. godini imala sljedeće udjele u poduzetništvu Hrvatske: u broju zaposlenih 1,33%, u ukupnim prihodima 1,44%, u ukupnim rashodima 1,27%, u dobiti razdoblja 0,33%, u gubitku razdoblja 3,46%, u izvozu 5,77% i u uvozu 2,18%. Ukupno poduzetništvo ostvarilo je neto dobit od 4,4 milijarde kuna, dok je brodogradnja imala neto gubitak od 675 milijuna kuna, ali je brodogradnja imala trgovinski suficit od 2,7 milijardi kuna, a poduzetnici Hrvatske imali su trgovinski deficit od 11,6 milijardi kuna.
Naravno za sagledavanje ukupnosti i značenja brodogradnje za Hrvatsku ovakav iskaz nije dostatan jer uvijek valja sagledavati i sve kooperante odnosno tvrtke povezane s brodogradnjom u isporukama.
najnovije
najčitanije
Nogomet
Liga prvaka
Niclas Fullkrug donio minimalnu prednost Borussiji, Parižani dvaput pogodili vratnicu
Hrvatska
PETAR VUŠKOVIĆ
Analitičar: Milanoviću smo dno dna EU!? Pa ljudi moji, pretekli smo Rumunjsku, Slovačku i Grčku!
Svijet
BEOGRAD
Budući premijer Srbije želi bolje odnose s Hrvatskom, Žigmanov opet u vladi
Nogomet
Županijski kup
Škabrnja ’91 i Hrvatski vitez nakon drame u finalu
Nogomet
Serie B
Nekadašnji osvajač Kupa UEFA i Kupa kupova se vratio u Serie A, bivši napadač Rijeke nije igrao
Zadar & Županija
BOGAT PROGRAM
Ne znate gdje za Praznik rada? U Zadarskoj županiji organizirano niz prigodnih događanja
Zadar
PREČKA ULICA
U Zadru palo stablo na automobile, vatrogasci i policija na terenu
Scena
ČLAN SASSUOLA
OSVOJIO MNOGE JEDNOSTAVNOŠĆU: Reprezentativac Martin Erlić u sretnoj je vezi sa Zadrankom
Zadar
CIJENE SLADOLEDA
Pogledajte kako se kreću cijene kuglice sladoleda na Poluotoku: ‘Možda je to malo puno dati za sladoled…’
Zadar
POTREBA ILI TREND