"NEBESKI VATROGASCI" Borba protiv požara bit će još učinkovitija i znatno jeftinija

Slika korisnika admin

U 93. zrakoplovnoj bazi Zemunik počela je obuka pilota na novonabavljenom Air Tractoru AT 802 Fire Boss. Riječ je o dugo očekivanom dvosjedu kojim će se "nebeski vatrogasci" sa Zemunika obučavati u zahvatu vode s velikih vodenih površina i gašenju požara na otvorenom. Do sad su za ovaj tip air tractora hrvatski piloti morali prolaziti obuku u Španjolskoj Valenciji, što je ovisilo o mnogo čimbenika. Osim što su se hrvatski piloti morali najaviti, pa kad se španjolski dvosjed oslobodi, mogla bi se i za njih obaviti preobuka na ovaj tip aviona, država bi za sve to morala uplatiti i pozamašnu svotu. Tako od deset pilota u svom zrakoplovnom vodu, satnik Milan Došen na raspolaganju ima samo njih troje koji su obučeni za let na Fire Bossu, inačici air tractora s plovcima. Svi ostali, za sad su piloti zrakoplova na kotačima AT 802 F - dvosjed i AT 802 A jednosjed.

- Cilj nam je u vrlo kratkom roku obučiti još četiri pilota za Fire Boss inačicu. Nakon toga bismo još jedan zrakoplov s kotačima stavili na plovke. Trenutno naš vod broji jedan dvosjed na kotačima i jedan jednosjed na kotačima, te tri Fire Bossa jednosjeda i jedan dvosjed, rekao je satnik Došen.

Manji troškovi leta

To će umnogome povećati protupožarnu snagu i borbu protiv najtežih požara, a istovremeno znatno smanjiti operativne troškove obuke i upotrebe zrakoplova na požarištima. Naime, kupnjom posljednjeg Fire Bossa, povećat će se i njihova uloga na požarištima, uvjetno rečeno manjeg obujma, za koje su do sad korišteni veći zrakoplovi kanaderi CL 415 čija je cijena sata leta neusporedivo veća od one zrakoplova iz obitelji air tractor. No, može li "mali traktorčić" zamijeniti za većinu Hrvata, napose vatrogasaca, nezamjenjive kanadere?

- Kad uvjetno govorimo o nekoj taktici gašenja požara u suradnji s CL 415, onda kažemo da oni gase glavnu vatru, a mi u AT-ovima manje dijelove požara. Naravno, sve ovisi o dogovoru s kapetanima kanadera, ali kad je velika fronta požara onda taj isti požar i jedni i drugi 'gađamo' u čelo. Uglavnom, mi moramo održati spremnost za vremena, kao što su bila 2003. i 2007. kad je znalo biti i po tridesetak požara dnevno na kojima su bili angažirani protupožarni zrakoplovi, kaže Došen.

Umijeće hrvatskih pilota na AT-ovima pohvalili su i sami Španjolci. Točnije, kad su prvi put prispjeli u Valenciju na preobuku, Španjolci su ih pomalo čudno gledali. Naime, air tractorima pilotiraju stariji i iskusniji piloti, jer je zrakoplov vrlo zahtjevan za letenje. No ubrzo su hrvatski "mladci" pokazali što znaju.

Ostali bez tri air tractora

- Prednost je naša što smo mi, za razliku od Španjolaca, ipak vojnici naviknuti na stegu. Kad dobijemo zadaću, ista se mora odraditi i tu nema puno priče. U Španjolskoj AT-ove lete uglavnom civili, ali vrlo dobri i iskusni piloti, naglasio je satnik.

Iako mladi, hrvatski piloti air tractora su u pravilu vrlo iskusni piloti koji najprije završavaju Prometni fakultet i Pilotsku školu. redom su to nastavnici letenja koji su zvanje stekli nakon dvogodišnje obuke na pilatusima PC-9. Zatim se piloti raspoređuju u namjenske eskadrile. Da bi postao pravi pilot na air tractoru, moraš imati barem jednu sezonu "bogatu" požarima. Ako je godina bila "siromašna", kao ova, onda se obuka nastavlja do ukupno 2 do 3 godine. Posebna obuka je za amfibiju Fire Boss, jer se radi o slijetanju na vodene površine.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno