Srijeda, 24. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

Let presudio da postane vojna pilotkinja

16.12.2019. 10:00


Mislila sam da će mi polijetanje i slijetanje biti problem, ali je prevladalo to čudesno gibanje u tri dimenzije pa niti u jednom trenutku nisam osjetila strah. Uvijek me je zanimala psihologija, ali i letenje pa sam se odlučila postati pilotkinja, barem na jedan dan, rekla je Martina Ušljebrka učenica četvrtog razreda gimnazije netom poslije slijetanja u Zadarsku zračnu luku. »Postani pilot na jedan dan« projekt je Aerokluba Zadar kojim se željelo popularizirati zanimanje pilot. Kako nam je rekao tajnik aerokluba Ted Vrkić, projekt je usmjeren prema mladima koji su na profesionalnoj prekretnici.


Do sada obavili 27 letova
– Ideja se rodila u našem aeroklubu krajem 2018. Uzor su nam bili slični projekti u svijetu među kojima je najpoznatiji američki Young Eagles. Utemeljitelj ovog programa je poznati glumac Harrison Ford. U Aeroklubu Zadar smo odlučili kroz 30-tak letova pokazati mladima dio onog što ih čeka ako žele postati piloti. Projekt je prepoznao i Grad Zadar. Ne treba ni reći kako je održavanje našeg aviona Reims Cessna F172P izuzetno skupo. Održavanje godišnje košta oko 100.000 kn, pa su nam u pomoć priskočili biogradska Ilirija, Turisthotel, INA, Aerostandard te Zajednica tehničke kulture. Program je zamišljen kao promocija zanimanja pilot i do sad smo obavili 27 letova, rekao je Ted Vrkić.
Vrkić je dodao kako od svibnja ove godine, Aeroklub Zadar više ne školuje pilote jer se kao udruga građana nisu mogli prebaciti na ATOs sustav primjeren komercijalnom školovanju. No, mi smo se ukrcali u Cessnu zajedno s Kristinom Zubčić, učenicom Hotelijerske škole u Zadru. Kristinu su na prvi let ispratili prijatelji jer joj se konačno ostvarila želja da poleti avionom.
– Moj brat Blaž me uvukao u sve ovo. Napose kroz virtualno letenje. Bilo je fantastično. Bolje od svih očekivanja. Nije samo riječ o doživljaju, prekrasnom pogledu, nego i u tom što sam bila kopilot. Ovaj let definitivno je doprinio mojoj odluci da postanem pilotkinja. I to vojna, rekla je uzbuđeno Kristina Zubčić.
Ted Vrkić, inače sportski pilot i voditelj programa, predao je check listu mladoj Zadranki. Čitajući listu provjera i postupaka prije polijetanja, za vrijeme leta i slijetanja, Kristina se upoznala s dužnostima prvog časnika na velikim zrakoplovima. Svi postupci koje provode piloti, dokazuju da letenje avionom nije jednostavno.


Iznad grada
Let se planira dan prije, kad se mora odrediti ruta leta i dobro proučiti meteorološka situacija. To na malim avionima poput Cessne, rade sami piloti, dok na velikim putničkim i teretnim airlinerima to čine posebne službe u kompanijama. Nakon toga se radi izvršna priprema, navigacijski plan letenja, proračun goriva i balans. Ted Vrkić je to prije leta učinio starim načinom, provjerom šipke za gorivo. Prije samog leta potrebno je let najaviti kontroli leta gdje se uzima NOTAM ili Notices to Airmen koji pilote obavještava o potencijalnim opasnostima za sigurno letenje. Nakon Preflight Checka tj. ispitivanja sigurnosti aviona prije poletanja, može se krenuti na let.
Let traje oko 30-ak minuta. Polijeće se s tzv. civilne piste te se leti nad najljepšim dijelovima zadarskog arhipelaga. I ovog puta se ponovila stara istina da ne znaš koliko je Zadar lijep dok ga ne pogledaš i zraka. Prva kontrolna točka je tjesnac Ždrelac. Zatim se krenulo do otoka Rivnja i točke Romeo Van. Riječ je o referentnoj točki u zračnom prostoru koja je ucrtana na zrakoplovnoj karti. Te točke nalaze se oko CTR-a ili unutar njega. CTR je područje zračne plovidbe koju kontrolira aerodromska kontrola leta. Tijekom leta, polaznicima se prezentiraju osnovne komande zrakoplova, instrumenti kao što su brzinomjer, visinomjer, variometar te motorski i navigacijski instrumenti. Prezentiraju im se i osnove radijske komunikacije. Sve te aktivnosti dodatno su komplicirane jer se zrakoplov kreće kroz tri dimenzije, a Ted Vrkić nam je dodao da su u njegovoj karijeri rijetki letovi bili bez turbulencije. U atmosferi je strujanje zraka (vjetra) uvijek vrtložno ili turbulentno. Vjetar puše gotovo redovito na mahove i smjer mu se neprestano mijenja.




Školovanje, posao
Svaki čovjek koji želi postati pilot i za to ima dostatnih sredstava, može upisati pilotsku školu. To može učiti u Zračnoj luci Zadar gdje postoji jedan pilotska škola. Prva dozvola koja se stječe u civilnom zrakoplovstvu je PPL ili Private Pilot Licence (Privatna pilotska dozvola). To je ulaznica u svijet školovanja civilnog pilota, a njom se stječe ovlaštenje za letenje jednomotornim klipnim zrakoplovima. Pandan je B kategoriji upravljanja cestovnim motornim vozilima. Za PPL dozvolu potrebno je položiti devet predmeta. Morate položiti zrakoplovnu frazeologiju, meteorologiju, navigaciju, eksploataciju zrakoplova, performanse zrakoplova, ograničenja, pravila i propise, medicinski dio i ljudska ograničenja. Nakon položene teorije, pristupa se praktičnom dijelu ispita. Minimum je 45 sati letenja po svom nastavnom programu i programu unificiranih vježbi koje odobrava nadležna agencija za civilno zrakoplovstvo. Ispitni let provodi ovlašteni ispitivač CAA ili Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo. Kad položite teoriju i skupite 250 sati leta s PPL dozvolom, stječete pravo za upis školovanja za CPL dozvolu. Riječ je o setu ispita za upravljanje višemotornim zrakoplovima i za instrumentalno letenje, rekao je Ted Vrkić.
CPL dozvola je dozvola profesionalnog pilota koja omogućava korištenje privilegija imatelja PPL dozvole. Od ostalih privilegija CPL omogućava obavljanje poslova zapovjednika aviona ili kopilota bilo kojeg aviona ili helikoptera uključenog u operacije koje nisu komercijalni zračni prijevoz, ali i obavljanje poslova u komercijalnom zračnom prijevozu na bilo kojem jednopilotnom avionu ili helikopteru. S tom dozvolom postaje se kopilot u komercijalnom zračnom prijevozu.
– S CPL dozvolom možete doći u bilo koju kompaniju koja vas kasnije dalje školuje, napose za određeni tip zrakoplova. Vrlo je bitno da se CPL dozvola stekne što prije. Zbog velike ekspanzije civilnog zrakoplovstva, sve je veća potražnja za nositeljima CPL dozvole. Jest, školovanje je vrlo skupo, ali se radi o dobro plaćenom poslu koji školovanje isplati u roku 1-2 godine, rekao je na kraju leta Ted Vrkić.
Za Kristinu Zubčić let je izgledao kao životna prekretnica, a samim tim, projekt »Postani pilot na jedan dan« opravdao je svoje postojanje.