Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

Talijani pobjegli s broda, pomagali Indijci i Filipinci

15.01.2012. 23:00
Talijani pobjegli s broda, pomagali Indijci i Filipinci


Do zadnjeg časa su nam govorili da je sve u redu i da je riječ o kvaru na nekom agregatu. Mnogi putnici nisu uspjeli uzeti ništa od stvari, niti se obući. Neki su u pidžamama skakali u more, svjedoče putnici kojima su, kažu, pomagali samo Filipinci i Indijci, dok su Talijani odmah pobjegli s prva dva čamca


Kao Titanik, ali ne na filmu nego u stvarnom životu – tim su riječima redom havariju cruisera Costa Concordia, koji leži na boku ispred otoka Giglio u Tirenskom moru gdje se nasukao u petak navečer, opisivali putnici s broda koji su u Hrvatsku, preko graničnog prijelaza Pasjak, stigli autobusom u nedjelju oko četiri i pol ujutro. Tijekom noći i jutra u Hrvatsku se se vratila 102 hrvatska državljana. Izmoreni, neispavani i potreseni, ali sretni što su spasili živote, opisivali su užas proživljen prethodne noći.
– Osjetili smo jak udarac, to se sve raspalo, totalni kaos. U stvari nitko nije znao što se događa, nitko nam nije rekao da brod tone. Nismo znali ni da je brod nasukan, napustili smo brod zadnjim čamcem za spašavanje. To je bio užas. Jednom rječju – Titanik. Gledao sam film, ali nikad mi nije palo napamet da ću igrati u njemu uživo. Posada i kapetan – to je strašno. Nemam riječi. Borili smo se da sačuvamo živote. Ljudi su padali, udarali se, brod se nagnuo, nismo znali da je brod legao na dno i da je s druge strane kopno. Mislili smo da tone.
“Mađioničarski trik”
Naš je čamac za spašavanje prilikom spuštanja udario u palubu ispod. Ja sam prebacivao ljude unutra. Gazili su jedni preko drugih, a posade nigdje. Jedini koji su pomagali putnicima bili su Filipinci i Indijci, a Talijani su pobjegli s prva dva čamca. Katastrofalno. Mislim da ćemo kao sudionici tog događaja morati poduzeti odgovarajuće korake prema kompaniji Costa koja je pokazala da nije spremna nositi se s ovakvim situacijama, govori Ivan Stanković, koji je sa suprugom Janom na cruiseru bio na bračnom putovanju, koje će, kaže pamtiti cijelog života.
Putnicima je, nakon udara broda u podmorske hridi, prvo rečeno da odu u kabine i da je sve u redu, priča Ingrid Škopac-Verbanac iz Rapca koja je na krstarenje krenula s desetogodišnjim sinom Teom i prijateljicom Jasnom Knežević i njenim sinom Marinom.
– Bili smo na mađioničarskoj predstavi s djecom, koja su, kad je brod udario, pomislila da se radi o još jednom triku. Nakon udara do nas je došla jedna gospođa i uputila nas u kabine, s riječima kako nije ništa strašno. Nismo htjeli otići u kabine, ali dio ljudi je otišao, da bi nas kratko nakon toga već ukrcavali učamce. Oni koji su otišli u kabine nisu stigli do čamaca pa su neki od njih skakali u more. Čamci za spašavanje udarali su u brod, ljudi su skakali, neki su i poginuli. Plivali su, penjali se po ljestvama, svašta je tu bilo. Kapetan je, izgleda, prvi napustio brod, a nama je govorio da nema panike i da nećemo napuštati brod, ogorčena je bila putnica.
Kapetanova egzibicija
Njena prijateljica kaže kako je havarija, po onome što su čule nakon spašavanja, posljedica kapetanove “egzibicije”.
– Navodno je on s tog otoka, pa mu se zato pri svakom prolasku približavao. Sreća je da smo, kad se već nesreća dogodila, bili blizu kopna. Na kraju smo dobro prošli, kazala je Knežević.
Putovanje je bilo divno, kažu prijateljice, ali kraj je bio katastrofalan. Ipak, ističu kako su na otoku, zajedno s djecom bile odlično primljene, u čemu je sudjelovalo i lokalno stanovništvo koje im je davalo pokrivače, odjeću, tople napitke i hranu.
Za prijem na otoku nakon havarije samo riječi hvale imali su i supružnici Bojan i Ljiljana Blažeka iz Čakovca, s kojima je na krstarenju bio i sin Florijan. No, za akciju spašavanja nemaju lijepe riječi.
– Do zadnjeg časa su nam govorili da je sve u redu i da je riječ o kvaru na nekom agregatu, jer je nestalo struje. Mnogi putnici nisu uspjeli uzeti ništa od stvari, niti se obući. Neki su u pidžamama skakali u more. I ja sam sa sinom bio na predstavi koja je odjednom prekinuta, ali nitko nam nije rekao zašto, niti što se dogodilo. Glumci i mađioničar su otišli, a mi smo svi ostali sjediti. Shvatili smo da nešto nije u redu i krenuli prema kabini, ali onda se brod počeo naginjati i nestalo je struje. Tada je počela panika. Supruzi sam rekao da uzme dokumente, iako su nas uvjeravali da je sve u redu, pa smo spasili bar to.
Pojas za spašavanje
Znak za uzbunu i napuštanje broda dan je u zadnji čas, požurili smo se i uspjeli ući u čamac na strani na koju se brod nagnuo. Spuštanje čamaca s te je strane išlo glatko, iako se poslije pokazalo da nije bilo bezopasno, jer se brod uskoro prevrnuo na taj bok, ispričao je Bojan, a njegova supruga Ljiljana dodala je kako im je to bilo prvo krstarenje u životu, a ujedno i – zadnje.
Nasukavanje i napuštanje broda nije obeshrabrilo Sanju Čučković iz Osijeka, koja kaže da će prvom prilikom opet na more. 
– Ovo mi je bilo prvo morsko krstarenje i evo kako je završilo. Ali neće biti zadnje. Radim kao turistički vodič i putovanja su mi u krvi, kaže ova hrabra Osječanka koja je iz “brodoloma života” donijela i suvenir – pojas za spašavanje.
Putnike autobusa iz Rijeke i okolice na Vratima Jadrana dočekala je rodbina i prijatelji, dok su oni iz drugih gradova oko pet i pol sati ujutro nastavili autobusom do svojih odredišta.
Kriva ruta
Tijekom noći sa subote na nedjelju preko graničnog prijelaza Pasjak u Hrvatsku se vratio i dio putnika koji su iz Savone stigli osobnim automobilima.
– Ne znamo što je uzrok nasukavanju, ali brod sigurno nije smio doći onako blizu obali. Da li je to stvar neke tehničke ili ljudske greške, ne mogu reći, ali išli su potpuno krivom rutom. To je nevjerojatno jer taj cruiser stalno prolazi tim područjem, tamo su, praktički, doma. Ovako nešto još se nikad nije dogodilo. To su veliki brodovi, čvrsti, imaju stabilizatore i sposobni su boriti se s nevremenom i valovima, ali ovo se jednostavno nije smjelo desiti.
U trenutku udara bili smo na večeri. Nitko nije znao što se događa. Veći dio posade također, jer im kapetan nije rekao što se dogodilo niti im dao upute, nego je među prvima pobjegao s broda. Na brodu su nam ostale sve stvari, odjeća, laptop, fotoaparat, sve, ali sretni smo što smo živi i neozlijeđeni, kazao je Marko Renar iz Opatije koji je s obitelji bio na petom krstarenju u životu, ali, kako je istaknuo, ne i zadnjem.
– Sve je dobro prošlo, iako je moglo i loše završiti, ali ići ćemo opet.


Kapetan napustio brod prije zadnjih putnika




Kapetan talijanskog kruzera Costa Concordia napustio je brod u petak navečer prije evakuacije zadnjih putnika, izjavio je jučer tužitelj zadužen za istragu na tv postaji SkyTG24. Na upit je li Francesco Schettino, uhićen u subotu zbog višestrukog ubojstva, brodoloma i napuštanja broda, “napustio brod prije nego su svi putnici evakuirani”, tužitelj Francesco Verusio sa suda Grossetto odgovorio je: “Nažalost, moram potvrditi tu okolnost”. Tužitelj je kazao da “ruta kojom je brod plovio nije bila dobra”, dodajući da je “kapetan bio u kapetanskoj kabini” te “stoga odgovoran za operacije”. Sud istražuje i “eventualnu odgovornost drugih osoba” uz njega i njegova prvog časnika palube Cira Ambrosia. Glede eventualnog manjkave pripreme posade, Verusio je rekao da se “radilo o sustavu zapovijedanja koji nije funkcionirao kako je trebao”.


Nastavlja se potraga za preživjelima


Talijanski vatrogasci su jučer užurbano nastojali spasiti osobu čiji “glas se čuo” na jednom od mostova kruzera Costa Concordia. “Čuli smo glas u dijelu broda koji izvire iz mora”, kazao je Luca Cari, glasnogovornik vatrogasaca. Cari je kazao da glas dolazi iz “zone smještene na mostu broj 3” nasukanog broda u čijoj je nesreći pet osoba poginulo (od toga dvije su pronađene kasnije jučer) a 40 ih je ozlijeđeno, među kojima dvije teško. Nakon čudesnog spašavanja 29-godišnjeg južnokorejskog para na medenom mjesecu, potraga je nastavljena cijelu noć sa subote na nedjelju.  Broj nestalih ili eventualnih preživjelih u nedjelju se smanjio na 38 ili 39, prema lokalnim vlastima. Više od 4.000 spašenih osoba premješteno je u subotu s Giglia u luku Santo Stefano te potom upućeno prema svojim odredištima u Italiji i inozemstvu. Jučer je spašen i jedan član posade, Talijan Marrico Giampietroni koji, prema talijanskim medijima, ima prijelom kosti.