Srijeda, 8. svibnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

19 C°

Gubitak “napuhan” usklađivanjem vrijednosti brodova s tržišnom cijenom

Autor: Damir Maričić

15.02.2013. 23:00
Gubitak “napuhan” usklađivanjem vrijednosti brodova s tržišnom cijenom

Foto: Zvonko KUCELIN



Izvanredna Skupština sazvana je jer je to naša zakonska obveza jer je ukupan gubitak tvrtke segnuo preko polovice temeljnog kapitala


Najveći i desetljećima najuspješniji hrvatski brodar Tankerska plovidba iz Zadra sazvala je Izvanrednu glavnu skupštinu dioničara za 29. ožujka, a razlog je gubitak veći od polovice temeljnog kapitala. Objavljeno je to istovremeno s objavom Financijskog izvješća Tankerske plovidbe d.d. na Zagrebačkoj burzi za 2012. godinu iz kojeg je razvidan iskazani gubitak tvrtke od 524 milijuna kuna!
– Izvanredna Skupština sazvana je jer je to naša zakonska obveza jer je ukupan gubitak tvrtke dosegnuo preko polovice temeljnog kapitala. Temeljni razlog nije u tekućem poslovanju, koje je bilo loše i odraz krize, ali ne tako dramatično. Razlog je usklađivanje vrijednosti osnovnih sredstava, odnosno brodova s tržišnom vrijednosti u ovom stanju tržišta i brodarskog posla u svijetu. To usklađivanje “korjenilo” je gubitak iskazan u visini od 69 milijuna dolara, dok je ostalih dvadesetak milijuna odraz godišnjih kretanja, kazao nam je Lenko Milin, predsjednik Uprave Tankerske plovidbe.
Niske cijene i preveliki kapacitet svjetske flote
Brodarska kriza traje od zadnjeg kvartala 2008. godine i pogađa sve brodare svijeta, nevezano za nacionalno stanje gospodarstva. U slučaju Tankerske plovidbe iz Zadra to nema veze s krizom u Hrvatskoj već sa svjetskim kretanjima. Nakon niza kriznih godina, kroz koje je Tankerska plovidba “plovila” teško ali bez drastičnih posljedica, preduga je kriza tražila korekciju vrijednosti osnovnih sredstava, odnosno brodova. Najjednostavnije kazano: brod kupljen svojevremeno za 50 milijuna dolara danas, na žalost, ne vrijedi ni približno toliko, ne samo zbog proteka godina i amortizacije već zbog toga što je manjak posla, niske su cijene i preveliki kapacitet svjetske flote tu je cijenu višestruko smanjio. Tankeraši su se, dakle odlučili promijeniti svjetsku metodologiju i svoje brodove procijeniti po sadašnjoj tržišnoj cijeni daleko manjoj od one koja je vođena u knjigama. To je umanjilo vrijednost, odnosno stvorilo gubitak od 69 milijuna dolara, a iskazalo vrijednost brodova kakvu je moguće ovog trenutka prodajom postići na svjetskom tržištu. Potez je drastičan, ali uobičajen.
Umjesto 335, zarada svega 144 milijuna kuna
Mimo toga ostaju problemi tekućeg poslovanja u vremenima žestoke krize.
Kažu kako je u prosincu zabilježen najgori mjesečni nivo vozarina ikad u povijesti, kad se usporede troškovi i prihodi.
kada je u pitanju račun dobiti i gubitka vidljivo je da je umjesto milijarde kuna Tankerska plovidba po privremenom izvješću uprihodovala 900 milijuna. Pri tome je poražavajući podatak da je u četvrtom kvartalu umjesto 335 milijuna ostvarenih lani, ove godine flota zaradila svega 144 milijuna kuna. Istovremeno su poslovni rashodi uz ovakve poslovne prihode iznosili 1.348.310.000 kuna u čemu je vrijednost usklađivanja iskazana na gotovo 400 milijuna kuna (spomenuto usklađivanje vrijednosti brodova sa sadašnjim tržišnim cijenama). Uz povećanje financijskih rashoda dovelo je to do ukupnih prihoda od 907 milijuna, ali i rashoda od 1,43 milijarde kuna. Time je iskazan gubitak od 524 milijuna kuna, od čega je samo četvrti kvartal stvorio 539 milijuna kuna gubitka. Naravno u tom je kvartalu napravljeno navedeno usklađivanje što je temeljni razlog, ali je i sam kvartal bio katastrofalan. Naime, prvih devet mjeseci tvrtka je iskazivala dobit. No ona nije bila odraz poslovanja već prodaje triju starih brodova.
Materijalni troškovi smanjeni za 15%
Kako u izvješću i obrazloženjima Lenka Milina stoji, društvo je u četvrtom tromjesečju 2012. godine ostvarilo gubitak u iznosu od 524.119.929 kuna. Ostvareni gubitak prvenstveno je posljedica ostvarenog gubitka iz umanjenja vrijednosti brodova. Iz istog razloga ostvareni ukupni rashodi od 1.431.388.340 kuna veći su za 30% u odnosu na isto razdoblje prethodne godine.
Materijalni troškovi smanjeni su za 15% u odnosu na isto razdoblje prethodne godine, najvećim dijelom kao rezultat manjeg broja brodova u 2012. godini.
Troškovi osoblja smanjeni su za 8% u odnosu na isto razdoblje prethodne godine. Navedeno je učinak smanjenja broja pomoraca (zbog manjeg broja brodova uslijed prodaje) i mjera štednje.
Iako ne žele govoriti o daljnjim kretanjima te ponavljaju kako je stanje vozarina, dakle njihovo tržište trenutačno katastrofalno u Tankerskoj plovidbi vjeruju u dobru budućnost tvrtke u cilju čega je poduzet niz koraka.
Ovakvi pokazatelji ključnoga gospodarskog subjekta Zadarske županije odrazit će se i na rezultate cijelog kraja. Isto tako je sigurno da je ovakav iskaz u najvećoj hrvatskoj brodarskoj kompaniji samo dio problema koje ovog trenutka ima cjelokupno brodarstvo Hrvatske, a što je pak odraz svjetskog problema.


 PLANOVI




Usprkos okolnostima globalne recesije Društvo namjerava zadržati postojeću razinu investicija u svojoj osnovnoj djelatnosti – brodarstvu.
Investicije izvan osnovne djelatnosti Društva se nastavljaju, ali nešto sporijim tempom, te će uvelike ovisiti o brzini oporavka hrvatskog i svjetskog gospodarstva.
Cilj Društva je zadržati visoku razinu likvidnosti, koja je postignuta kao osiguranje zbog izrazito cikličnog brodarskog tržišta, što je moguće duže. Trenutačna globalna recesija je dodatno produbila očekivani pad vozarina na tržištu. Društvo će nastojati dodatno racionalizirati poslovanje uz zadržavanje postojeće kvalitete usluga, što je posebno važno u ekološki osjetljivoj djelatnosti kao što je prijevoz nafte i naftnih derivata.
Iz ovih šturih podataka teško je iščitati buduće poteze. No ono što je jasno je da je moguće očekivati da će na prodaju još koji stariji brod (kojima vrijeme poželjne eksploatacije istječe), ali i to da društvo neophodno mora nastaviti investicije, odnosno zamjenu flote nevezano za sve teškoće.
Hoće li to biti napravljeno na domaćem tržištu ili van, ostaje za vidjeti. Za sada nemamo dostatnih informacija o pregovorima ovdašnjih brodara (Mare Nostrum) i Vlade.


 KOREJSKI PROGRAM


Društvo je odustalo od ugovora za gradnju tankera br. S-5054 uz ostajanje na snazi ugovora o gradnji tankera br. S-5065, čija se isporuka očekuje u prvom polugodištu 2015. godine. Korejsko brodogradilište je prihvatilo raskinuti ugovor za gradnju tankera br. S-5054 uz otkazne penale u visini od 34.360.764 kuna na ime već uplaćenog gotovinskog pologa za odnosni brod, dok će se uplaćenih 19,18 posto gotovinskog pologa smatrati plaćanjem dodatnih 19,18 posto cijene za tanker br. S-5065, što znači da je brod plaćen u iznosu od 49,90 posto ugovorene cijene.
Riječ je o svojevremeno, za konjunkture ugovorena dva broda u Koreji, što su ovim manevrom uspjeli svesti na jednu novogradnju korigirajući tadašnje, za sadašnje prilike visoke cijene.