Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

11 C°

Prava pacijenata nemaju granica

Autor: Teuta Babajko Jamičić

15.04.2010. 22:00
Prava pacijenata nemaju granica

Foto: Zvonko KUCELIN



Mora biti zajamčena jednaka dostupnost zdravstvenim uslugama, bez diskriminacije u odnosu na financijsko stanje, mjesto boravka, vrstu bolesti ili vrijeme potrebno da se zdravstvena usluga dobije, kaže Đula Rušinović Sunara
“Pravo na dostupnost zdravstvene zaštite i pravo na kvalitetnu informaciju” naziv je Okruglog stola koji je u povodu Europskog dana prava pacijenata u Multimedijalnoj dvorani Gradske knjižnice Zadar ogranizirao zadarski Ogranak Hrvatske udruge za promicanje prava pacijenata. O dostupnosti zdravstvene zaštite i pravu na kvalitetnu informaciju govorili su Đula Rušinović Sunara, predsjednica Hrvatske udruge za promicanje prava pacijenata, Dubravka Finka, predsjednica zadarskog Ogranka Hrvatske udruge za promicanje prava pacijenata, dr. Ljiljana Klarin, predstavnica liječničkih udruga, vms. Ivana Gusar, predstavnica sestrinskih udruga, prof. Mladen Masar, predstavnik udruga oboljelih od različitih bolest, Tai chi učiteljica Vesna Vertovšek, Zoran Knežević iz Zadarskog potrošača te novinari Elza Radulić Toman, Nataša Škaričić i Nenad Vertovšek.
Europski dan prava pacijenata u Hrvatskoj se obilježava posljednje četiri godine. Ove godine, to je 18. travnja, a Hrvatska udruga za zaštitu prava pacijenata priključila se inicijativi koju je pokrenula međunarodna udruga sa sjedištem u Italiji “Active Citizenship Network”, odnosno Mreža aktivnih građana.
Nema političke volje za rješavanje problema
Kako se obilježavanje Europskog dana prava pacijenata ove godine se provodi pod sloganom “Prava pacijenata nemaju granica”, Đula Rušinović Sunara na jučerašnjem Okruglom stolu osvrnula se situaciju u Hrvatskoj, točnije hrvatski zdravstveni sustav gdje nedostaje politička volja za rješavanje problema neučinkovitosti zaštite prava pacijenata.
– Niti nakon pet godina postojanja Zakona o zaštiti prava pacijenata ne znamo niti za jednu proceduru koja omogućava provedbu zakonskih odredbi koje kažnjavaju kršenje ljudskih prava pacijenata. Unatoč tome, nećemo odustati od zahtjeva da se zaštita prava pacijenata učini učinkovitom, a u svojim nastojanjima očekujemo pomoć i od europskih i drugih institucija, kaže Rušinović Sunara, ističući kako je hrvatski Zakon o zaštiti prava pacijenata donesen samo kako bi se ušutkali borci za prava pacijenata, a u stvarnosti nemoguće ga je provesti.
Jedno od 14 prava iz Europske povelje, pravo na preventivne mjere, pojasnila je dr. Klarin, podrazumijeva da svaka osoba ima pravo na odgovarajuću uslugu u svrhu prevencije bolesti. Tu važnu ulogu imaju liječnici opće prakse, odnosno obiteljske medicine, koji bi trebali svojim pacijentima skrenuti pozornost na izuzetnu važnost zdravog načina života kao i rizične faktore koji imaju ključnu ulogu za prevenciju različitih bolesti.
– Svaka osoba ima pravo na dostupnost zdravstvenih usluga sukladno svojim zdravstvenim potrebama. Mora biti zajamčena jednaka dostupnost zdravstvenim uslugama, bez diskriminacije u odnosu na financijsko stanje, mjesto boravka, vrstu bolesti ili vrijeme potrebno da se zdravstvena usluga dobije, navodi Đula Rušinović Sunara te nastavlja kako svaka osoba ima pravo i na pristup svim informacijama koje se odnose na vlastiti zdravstveno stanje, zdravstvene usluge te način korištenja istih kao i na sve mogućnosti koje pružaju znanstvena istraživanja i inovativne tehnike.
Kako je istaknula Rušinović Sunara, realizacija prava pacijenata uvelike ovisi o njihovoj informiranosti, ali i vremenu i volji liječnika. U Hrvatskoj su pacijenti nedovoljno informirani, liječnici prekapacitirani, a novca je, kako navodi Rušinović Sunara, premalo. Jedna zdravstvena jedinica u Hrvatskoj se skrbi o prevelikom broju ljudi, tako da liječnicima ne ostaje puno vremena za razgovor s pacijentima. A što se tiče samih pacijenata, oni se se prvo trebaju upoznati sa svojim pravima kako bi ih u konačnici mogli i ostvariti.
Prava prvo treba poznavati
Novinarke Elza Radulić-Toman i Nataša Škaričić govorile su o primjerima grubog kršenja prava pacijenata u svakodnevnom životu. Iako je riječ o pojedinačnim slučajevima, koji idu toliko daleko da se obespravljeni pacijenti obraćaju medijima, te priče možda najbolje ilustriraju kakva je situacija danas u hrvatskom zdravstvenom sustavu, osobito kada su pitanju prava pacijenata.
– Pacijenti nisu educirani o svojim pravima niti ih nastoje konzumirati. Tu stvari treba mijenjati, upoznati pacijente s njihovim pravima kako bi oni mogli i koristiti. Teško je inzistirati na nečemu s čime niste upoznati, odnosno kad ne znate na što imate, a na što nemate pravo. Što se tiče samog zdravstvenog sustava, svaka njegova izmjena dodatno ga komplicira. Postojanje Zakona o zaštiti prava pacijenata koji u praksi nije nikada zaživio i koji jednostavno ne funkcionira, neće donijeti ništa dobro, nikakav napredak. Prijeti nam raspad sistema, a u takvim uvjetima štiti prava pacijenata je nemoguća misija, govori Škaričić ističući kako pacijenti u Hrvatskoj danas imaju velikih problema pri realizaciji svojih prava.
Nenad Vertovšek istaknuo je kako treba raditi na podizanju svijesti pacijenata.
– Pacijent ne smije biti bojažljiv i posramljen pojedinac već onaj koji zahtjeva i traži da se ostvare njegova prava. Moramo osnažiti položaj pojedinca u društvu te pojačati pritisak medija i javnosti. Pozitivnih primjera ima, no ključ je u podizanju svijesti svih onih kojima je cilj kvalitetniji sustav zdravstvene zaštite, kaže Vertovšek, zaključujući kako je međusektorska suradnja pravi put za podizanje svijesti pacijenata o njihovim pravima.


Obilježavanje u nedjelju na Narodnom trgu


Europski dan prava pacijenata ove se godine obilježava pod sloganom “Prava pacijenata nemaju granica”. Središnji događaj ovogodišnjeg obilježavanja organizirat će se u Zadru u nedjelju, 18. travnja. Na Narodnom trgu, u vremenu od 10 do 13 sati, članovi zadarskog Ogranka Hrvatske udruge za promicanje prava pacijenata održat će prigodnu akciju tijekom koje će dijeliti promotivne materijale o pravima pacijenata.




14 prava pacijenata


Sudionici Okruglog stola osvrnuli su se na Europsku povelju o pravima pacijenata. U njoj je nabrojano 14 prava pacijenata, od kojih je devet ove godine odabrano za sadržaj letka i plakata koji se koristi prilikom obilježavanja Europskog dana prava pacijenata širom Europe. To su pravo na preventivne mjere, dostupnost, informaciju, pristanak, slobodu izbora, privatnost i povjerljivost, poštivanje pacijentovog vremena, nadgledanje standarda kvalitete i sigurnost. Tijekom jučerašnje rasprave, sudionici su naglasak stavili na prva tri segmenta spomenute Povelje, odnosno pravo na preventivne mjere, dostupnost i informaciju.