Četvrtak, 25. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

7 C°

HŽ infrastruktura mora ispitati sve stare tunele

15.05.2011. 22:00
HŽ infrastruktura mora ispitati sve stare  tunele


Vizualni pregled kao kriterij za saniranje obložnih zidova nedovoljna je metoda, utvrdilo je Povjerenstvo, koje traži i uvođenje signalizacije za zaštitu kritičnih mjesta na pruzi


Hrvatske željeznice, odnosno HŽ Infrastruktura treba obaviti geotehničke istražne radove na svim tunelima na kojima su obložni zidovi izvedeni od suhozida, takvu preporuku dalo je istražno povjerenstvo HŽ-a osnovano kako bi utvrdilo uzroke teške željezničke nesreće na ulazu u tunel Kupjak 07. travnja u kojoj je nakon naleta vlaka na odronjeni potporni zid poginuo strojovođa Damir Domitrović, a njegov pomoćnik Mario Ostojić teško ozlijeđen. “Zbog urušavanja jednog od tri nesanirana obložna zida tunela Kupjak, vizualni pregled obložnih zidova kao kriterij za saniranje obložnih zidova pokazao se kao nedovoljna metoda”, utvrdilo je Povjerenstvo.
Odstupanje od standarda
Povjerenstvo predlaže i planiranje uvođenja u primjenu signalizacije za zaštitu kritičnih mjesta na mreži HŽ Infrastrukture od odrona. Povjerenstvo je utvrdilo, kao što smo pisali, da je HŽ Infrastruktura odgovorna za nesreću napominjući kako se u tom objektu “koji nije pokazivao znakove nestabilnosti u velikoj mjeri odstupalo od sigurnosnih standarda po kojima se rade današnji obložni zidovi”.
Remont pruge na dionici Skrad – Lokve, na kojoj se nalazi i tunel Kupjak, obavljeni su prije tri godine. Međutim, od četiri obložna zida tunela starog 138 godina, remontom je bio obuhvaćen samo izlazni lijevi zid. “Radovi na tunelu Kupjak izvršeni su u cijelosti sukladno projektu i ugovornom troškovniku kojima je uz sanaciju loših dijelova tunela predviđena i sanacija izlaznog lijevog obložnog zida. Radovi na ulaznom obložnom zidu nisu bili predviđeni projektom, obilascima nije procijenjena nikakva nestabilnost i za njih nije bilo dodatnih pismenih zahtjeva od strane izvođača radova”, odgovorili su nam iz HŽ-a na upit o provedenom remontu. Sa željeznice navode kako su radove na dionici Skrad – Lokve izvodile tvrtke kćeri HŽ Infrastrukture i to Remont i održavanje pruge, Pružne građevne te POSIT, dok je projekt za remont izradilo poduzeće IBŽ d.o.o. Ukupna vrijednost radova na toj dionici pruge duljine 21,65 kilometar bila je 100,3 milijuna kuna, od čega je na poddionici Skrad – Zalesina utrošeno 32 milijuna kuna.
Loša procjena
“Radovi na cijeloj dionici pruge su se izvodili sukladno ugovoru, ugovornim troškovnicima i projektnoj dokumentaciji, a dodatno su se, u skladu sa zahtjevima poslova održavanja, izveli i neki radovi kao što su radovi na sanaciji propusta, proširenja planuma pruge, izradi rolaže i parapeta kao i radovi sanacije (izradom obložnog zida) jednog usjeka. Vrijednost navedenih radova je iznosila približno 1,7 milijun kuna”, ističu u HŽ-u.
Vizualnim pregledom, tako je, očito utvrđeno da nije potrebna sanacije tri od četiri obložna zida na tunelu starom 138 godina što se početkom travnja pokazalo lošom procjenom. Stoga ne čudi, da se unutar HŽ-a traže dodatni odgovori i odgovornost za odluku da se sanira samo jedan obložni zid, na čemu će vjerojatno inzistirati i obitelj tragično nastradalog strojovođe.
Samo Povjerenstvo je utvrdilo kako je do urušavanja obložnog zida došlo zbog promjene geomehaničkih svojstava nasipnog materijala iza obložnog zida. Te je promjene uzrokovala “oborinska i slivna voda koja se slijevala s padina planina Kupjak tijekom proteklih 138 godina”.  Povjerenstvo detaljno opisuje promjene na potpornom suhozidu te navodi mogućnost da je “prolaskom vode kroz nasipni materijal preko procjednica za vodu (barbakana) došlo i do djelomičnog ispiranja nasipnog materijala što isto tako može prouzročiti rušenje obložnog zida”. Iako se i prije konačnog nalaza Povjerenstva moglo čuti kako je urušavanje zida možda prouročio mort koji je začepio izlazne kanale potpornog zida, takvu je mogućnost istraga odbacila.