Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

ZADAR SNOVA: Otvorenje uz “Rekvijem za organe”

Autor: Z L

15.07.2013. 22:00
ZADAR SNOVA: Otvorenje uz “Rekvijem za organe”


Prvog dana festivala publika će moći vidjeti Nema ničeg slučajnog u oživljavanju Artaudove filozofije kazališni Rekvijem za organe u izvedbi Senke Bulić, Ivane Jozić i Damira Martinovića Mrle


Društvo postavlja granice i ograničenja, ima nepisano pravo uzeti i otuđiti, zaustaviti i prikriti – umjetnost koju želi zaboraviti i/ili život kojeg se ne želi sjećati.
Nema ničeg slučajnog u oživljavanju Artaudove filozofije kazališta na hrvatskoj sceni, a još je manje slučajno da “apel za promjenom” radi Kazalište Hotel Bulić. I taj će Artaudom elektriziran kazališni Rekvijem za organe u izvedbi Senke Bulić, Ivane Jozić i Damira Martinovića Mrle otvoriti 17. Zadar snova koji se održava od 7. do 14. kolovoza.
O skrivenom životu žrtve i odnosu kulture/društva/pojedinca prema patnji progovara Fraktal Falus Teatar u projektu Victimize, suvremenoj dramskoj tragediji baziranoj na ispovijesti i traumi zlostavljanih. 13 godina nakon antologijskih Olovnih vojnika socijalno angažirano kazalište Hrvoja Cokarića i Nele Sisarić ponovno je na zadarskoj sceni.
Identitet u kazalištu
Pitanje je, dakle, za kazalište, stvoriti meta-fiziku govora, geste i ekspresije, kako bi ga spasili iz ropstva psihologije i “ljudskog interesa”. (A. Artaud)
Tu uzvišenu kreaciju koja gledatelja suptilno smješta na mjesto između događaja i sna donosi međunarodno priznat, a nedavno rođen umjetnički trio Room100. Predstava C8H11NO2 tematizira stanje svijesti shizofrenog uma. Njeni autori, Jakov Labrovid, Antonia Kuzmanid i Davor Gazde, pomaknuli su granice suvremene scenske kreacije i unijeli dah originalnosti na domaću scenu. 
Dok se cijepanje (shizo) razuma (fren) definira kao mentalna bolest u kojoj osoba ne razaznaje “našu” stvarnost, ostaje pitanje u kojoj je mjeri stvarnost doista “naša”. Nije li predodžba “sebe” iluzija okovana matricom nametnutih normi, izmišljenih potreba, iskrivljenih istina. Manipulacija Istine i paradoks Stvarnosti tema je prve festivalske premijere Stop Spot, ili Posljednje stanice redatelja Mehdija Farajpoura koja će nastati u Zadru u međunarodnoj produkciji francuskog Oriantheatrea, festivala Zadar snova i njemačkog Tanzplana.
Pojam i konstrukciju identiteta u kazalištu i na internetu istražuje novi autorski projekt Persona glumice, redateljice i teoretičarke Nataše Lušetić. Istraživanje polazi od činjenice da je “persona” ništa drugo nego “lice u zadanom scenariju”, a scenarij je ovaj današnji, novomedijska poljana u kojoj između ljudi i njihovih identiteta stoji – tipkovnica.
Parodija na Olimpijske igre
Nije bilo Zadra snova na kojem izvedbe Poljaka nisu odisale osebujnim stilom i šarmom. Tako je i s umjetničkim kolektivom nazvanom po audiouratku Josepha Beuysa Ja Ja Ja Ne Ne Ne Ne. Svježe s premijere u Slovačkoj u Zadar dolaze s autorskom predstavom Fight Fight – that’s all we can do, hoće reći parodijom na Olimpijske igre i ceremonijalno američko hrvanje.
Znate li da riječ orgazam dolazi od grčkog [orgasmos], a zapravo znači – dozrijeti? kaže se u predstavi “Šuma, drvo, skoro, skroz”. Suradnja je to kolektiva SKROZ s glumačkim ansamblom Studija KUBUS, a pred redateljskim zadatkom Nore Krstulović i Vedrana Peternela našla se kultna knjiga Nin Andrews “The Book of Orgasms”.
Dvoje trenutačno najprominentnijih umjetnika mlađe generacije, Saša Božić i Petra Hrašćanec-Herceg, predstavit će se predstavama Love will tear us a part i Boys don’t cry, dva dijela trilogije kazališne grupe Defacto. Prvi je solo kreiran za Petru, koji joj donosi Nagradu hrvatskog glumišta 2012. za najbolju žensku plesnu ulogu, drugi je Petrin duet s Markom Jastrevskim, a oba koncepta žanrovski vrludaju između kazališta i suvremenog plesa, popularne glazbe i ispovijednog performansa.
Za zatvoriti cjelinu preostaje jedina istina – ljubav. I onda je ljubavi došao kraj. A ljubavni par p/ostaje protagonistima konačnog obračuna u kojem je hladna i prijezirom natopljena riječ jedino oružje. Dok jedno govori, drugo sluša i vreba iz guste tišine. Ona je Pia Zemljič, on Marko Mandić. Po drami Pascala Ramberta i u režiji Ivice Buljana, Zadar snova s Mini teatrom, Novim kazalištem, Mestnim gledališčem Ptuj i Mavenom predstavlja drugu ovoljetnu premijeru – Zatvaranje ljubavi.
Filmskoj umjetnost i ove godine dajemo puni osmodnevni festivalski termin. Vidjet ćemo nedavno snimljen dokumentarni film o jednoj od prvih nezavisnih filmskih scena u Hrvatskoj, pulskom Monteparadisu.
Festivalska uvertira
Istaknute naslove domaćeg kratkog filma predstavlja Festival igranog filma u Puli, a pobjedničke filmove Tabor film festivala prati uzbudljiva selekcija animiranog filma s majstorima talijanske, poljske i nezaobilazne hrvatske animacije.
Festivalska uvertira je novomedijska izložba MAMI koju otvara performans In times like these autorskog tima Boris Kadin, Argyro Chioti i Efthymios Theou (Atena). MAMI je projekt suradnje umjetnika zemalja Mediterana, a nositelj produkcije u ovoj godini je Via Negativa (Slovenija) u partnerstvu s Vasistas company i centrom Bios (Grčka), Mavenom i Zadrom snova.
Pitanjima sebe kao drugog bavi se izvedba “You” Christiana Petera i Borisa Kadina. Umjetnički čin hodanja po žici iznad zemlje i umjereno iznad shizofrene nam stvarnosti zatvorit će izložbu i 17. Zadar snova.
Festival Zadar snova organiziran je uz financijsku podršku Grada Zadra, Ministarstva kulture RH, Zadarske županije, Francuskog kulturnog instituta i Grada Zagreba. Realizaciju programa pomogli su HNK Zadar i Arheološki muzej Zadar.