Četvrtak, 18. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

PAD PRIHODA Mladi vozači namjerno su nam razbijali rampe na parkiralištima

16.08.2020. 08:37


S velikim padom prihoda prouzročenog pandemijom koronavirusa, posebice u razdoblju zatvaranja do polovice svibnja ove godine se suočavaju i u zadarskoj gradskoj tvrtki Obala i lučice čiji je posao organiziranje i naplata parkiranja. Pa iako je još u svibnju nastupilo unutarnje ‘otvaranje, kada su u pitanju dolasci gostiju iz inozemstva i u Zadru se na prvi zamjetniji broj automobila inozemnih registracija moralo, kao i drugdje, pričekati do druge polovice lipnja kada su otvorene granice prema zemljama Europske unije.
Bolji od očekivanih rezultati glavne turističke sezone i Obali i lučicama donijeli su više posla u srpnju i osobito u kolovozu, premda su te brojke ipak lošije nego prošlih godina. Direktor ove tvrtke Eduard Duka kazao nam je kako je još prerano za ocjenu financijskih rezultata, a jedan od dispečera Obala i lučica, Hari Rančić, upozorava kako njihova parkirališta trenutačno jesu solidno popunjena, ali kako kroz veći dio dana ima slobodnih mjesta.


Večernja navala na parkirališta
– Nekad se za jedno parkirališno mjesto znalo boriti pet, šest automobila, a sada je ipak drugačija situacija te u udarnoj, 1. zoni na Obali kralja Tomislava i Liburnskoj obali često ima slobodnih mjesta. Tek iza 19 sati s približavanjem sumraka počne navala te dolazak većeg broja vozila na naša parkirališta, kada je mjesto ipak teže naći, govori Rančić.
Njegov kolega, također dispečer Claudio Tamburin, pak, hvali veliku većinu stranih gostiju koji odmah po parkiranju svojih vozila ‘trče’ prema parkirnim automatima kako bi izvršili plaćanje pokazujući time, kako kaže, svoju kulturu prihvaćanja obveza.
– Čuli smo kako se u mnogim europskim zemljama s neplaćanjem parkiranja obračunavaju puno rigoroznije nego kod nas. U tim zemljama nerijetko znaju poslati pauk vozilo da odnese automobil za koji nije plaćeno parkiranje. S druge strane naša tvrtka je u zadnjih godinu dana postavila suvremeniji model parkirnih automata koji omogućuje da se ova usluga plaća karticama, putem aplikacije i na druge načine, umjesto gotovinom, kovanicama, što mnogima stvara problem ako kod sebe nemaju sitnog novca. Procjenjujemo kako se trenutačno nešto manje od polovice svih plaćanja parkiranja obavi putem kartica, priča Tamburin koji nam otkriva kako svi strani gosti nisu disciplinirani, već ima i određeni broj njih koji u Zadar već dođe ‘naoružan informacijama’ ima li i gdje se nalaze mjesta na kojima se vozila mogu besplatno parkirati.
Da su i u Obali i lučicama već duboko zakoračili u informatičko doba ne pokazuju samo moderni uređaji s kojima rade terenski službenici na parkiralištima, a na kojim uređajima se prati kad je vozilo došlo na parkiralište, je li i na koji način plaćeno parkiranje, temeljem čega se onda može neplatišama o brisače zakačiti kazna u obliku dnevne parkirne karte, već i da posjeduju velike nadzorne ekrane u središtu dispečerske službe. Kao u kakvim televizijskim serijama i filmovima s ovakvih ekrana dispečeri prate što snimaju kamere na ulazima i izlazima s dvaju jedinih posve ograđenih parkirališta, na Ravnicama uz dvoranu Jazine i na Relji na mjestu nekadašnje Male pijace. Najveći problem ovoj tvrtki pritom stvaraju vozači koji nenamjerno, ali i namjerno svojim vozilima prođu kroz izlaznu rampu i time je razbiju. Svaka od ovih rampi osigurana je u osiguravajućoj kući.


Pronalaze isprave, ključeve, novčanike
– Bilo je slučajeva namjernog razbijanja rampe, prije svega one na Ravnicama, a što su prouzročili mladi vozači koji se nakon povratka iz izlaska u obližnjim noćnim klubovima žele pokazati važnim pred prijateljima i onda se automobilom zalete kroz rampu. No nisu pritom svjesni kako je sve to kamera snimila. Imamo izvrsnu suradnju s policijom kojoj to prijavimo, a njihovi službenici potom reagiraju prema vlasnicima vozila. Zamjena ovakve rampe stoji između četiri i pet tisuća kuna, pa znamo kako dečkima koji su je razbili neće tako lako ponovno pasti na pamet da to učine, govori dispečer Rančić dodajući kako drugih većih problema s korisnicima gradskih parkirališta više nema te da su vremena kada se prijetilo službenicima koji naplaćuju parkiranje iza nas.
– Vjerujemo kako i mi, zajedno s drugima koji rade na terenu, doprinosimo da turistička sezona prođe što bolje. Svi naši terenci su ljubazni i uljudni pomažući gostima iz inozemstva i drugih dijelova Hrvatske i odgovarajući na njihove različite upite, priča Claudio Tamburin te dodaje kako ni sami ne znaju koliko su raznih isprava, ključeva, pa čak i novčanika pronašli na parkiralištima i drugim površinama i donijeli u Obale i lučice, a gdje su ih preuzeli njihovi zahvalni vlasnici.
 




Uspješna naplata kazni stranim neplatišama


Kao i druge hrvatske gradske i općinske tvrtke koje se bave naplatom parkiranja, i Obale i lučice godinama su imale probleme kako utjerati kazne za neplaćeno parkiranje od stranih državljana. Direktor ove tvrtke otkrio nam je kako je ovaj problem postupno riješen između zemalja Europske unije suradnjom specijaliziranih odvjetničkih ureda.
– U svakoj zemlji se prema tim neplatišama primjenjuju njihovi nacionalni zakoni. Nerijetko se zbog toga zna dogoditi da takav neplatiša na kraju plati puno veći iznos od onog za koji smo ga mi teretili, budući da tako određuje zakon te države, kaže Eduard Duka.
 


Na Poluotok u jednom danu ušlo 12.500 vozila


Ovoj zadarskoj tvrtki problem je i smanjenje broja parkirališnih mjesta s nekadašnjih više od 1400 na trenutačnih manje od tisuću u zadnjih petnaestak godina. Najviše su ih izgubili uređenjem Foruma i Muraja.
– Hrvatski turizam je najsezonalniji u Europi, pa imamo situacije s relativno manjom potražnjom za parkirališnim mjestima tijekom zimskih mjeseci, do navale u srpnju i kolovozu. Prošle godine smo angažirali studente te smo za jednog oblačnog i kišnog dana mjerili koliko je vozila kroz dan ušlo na Poluotok, a izmjerili smo kako ih je bilo čak 12.500. Dovoljan broj mjesta osigurala bi jedino javna garaža, a koja bi se trebala graditi na Ravnicama, najavljuje direktor Duka.