Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

“Tankerska” u vrhu svjetskog brodarstva

Autor: Damir Maričić

15.09.2008. 22:00
“Tankerska” u vrhu svjetskog brodarstva

Foto: Vedran SITNICA



Konjuktura i mudro vođenje Tankerske plovidbe s ulaganjem dobiti u obnovu i razvoj, razlog su da će 2011. ova tvrtka po realizaciji postojećih ugovora imati 23 broda s 1,8 milijuna tona te prosjekom starosti od šest godina, istaknuo je ministar Kalmeta na svečanosti u Splitu
“Dajem ti ime ‘Olib’ po jednom od 1244 hrvatska bisera, želim tebi i posadi mirno more i sretnu i uspješnu plovidbu”, kazao je ministar mora, prometa i infrastrukture Božidar Kalmeta pred predsjednicima uprave Brodosplita i Tankerske plovidbe Domagojem Klarićem i Ivom Mustaćem, te brojnim okupljenim dužnosnicima, gostima i djelatnicima, nakon čega je presjekao vrpcu i razbio šampanjac o pramac novogradnje 461, otkrivajući ime broda “Olib”.
No bio je to tek dio dvostrukog slavlja najvećeg hrvatskog brodara i najvećeg hrvatskog brodogradilišta. U jednom je danu, naime, jedan brod blizanac ponio ime “Olib”, dok je njegov stariji “brat” “Dugi otok” preuzet u flotu i već sutra kreće put Egipta na posao. Riječ je o dvama aframax tankerima za sirovu naftu i derivate od po 109.000 nosivosti, odnosno 114.000 dwt-a. Time se privodi kraju treći splitski program Tankerske plovidbe od osamostaljenja Hrvatske, u kojem je u domaćem škveru domaći brodar preuzeo gotovo milijun tona nosivosti u sedam brodova, svih sedam tankera.
Brodogradnja pred iskušenjima
Svečanost je pred najvišim dužnosnicima predvođenim ministrom Kalmetom te državnim tajnicima i pomoćnicima u Ministarstvu mora, gradonačelnicima Splita i Zadra Ivanom Kuretom i dr. Živkom Kolegom sa suradnicima, predstavnicima županija, brojnih općina, ne zaboravimo izaslanstvo Dugog otoka na čelu s načelnikom Ivom Basiolijem, te ljudima od mora iz oba grada i brojnim radnicima optočela u Muzeju Brodosplita, gdje su Domagoj Klarić i Ivo Mustać potpisali primopredajni protokol za brod “Dugi otok”.
– Ovo je rijetka prilika dvostrukog slavlja za jednu kompaniju, a nas posebno raduje što je to za našu domaću tvrtku i našeg starog partnera Tankersku plovidbu, kazao je Domagoj Klarić, navodeći sva tri splitska programa Tankerske plovidbe. Podsjetio je na gradnju “Zrinskog” i “Frankopana” u ratnom vihoru, kad nitko drugi nije vjerovao u Brodosplit, a zatim i na krunu posla Brodosplita i Tankerske, tri suezmaxa po 167.000 tona.
– Ova dva broda ugovorena prije četiri godine označila su početak našeg restrukturiranja s prihvaćanjem klizne cijene čelika, dijela plaćanja u eurima kao i dijela rizika od strane Tankerske plovidbe. Sada je naše brodogradilište kao i hrvatska brodogradnja pred novim iskušenjima, ali vjerujem da ćemo ga kao i mnoga do sad prebroditi i da će škver i Tankerska plovidba ponovno raditi i slaviti skupa, kazao je Klarić.
Uime brodovlasnika Tankerske plovidbe Ive Mustać kazao je da nova dva broda znače jačanje flote i sizanje razine servisa prema svjetskim kompanijama.
– Riječ je o impresivnim brodovima s 247 metara dužine, izvrsnih osobina, od kojih jedan ide na prvo putovanje, a drugi ćemo preuzeti početkom 2009. godine. Nadam se i vjerujem da će naša brodogradnja i Brodosplit iz sadašnjih izazova izaći uspješno te da ovo nisu zadnji poslovi koje radimo. Koristim priliku posebno zahvaliti ministru Kalmeti koji je imao hrabrosti i znanja omogućiti nam novim pomorskim zakonima da na putu ulaska u EU prije toga dobijemo zakonodavstvo jednako njihovom, što je doprinijelo oporavku i razvitku naše flote.
Uslijedio je dolazak na operativnu obalu i krštenje “Oliba”, a okupljeni su prvi put imali priliku i čuti himnu Brodosplita u izvođenju Zbora Brodosplit, koju je pohvalio i kum Kalmeta.
Kompanija svjetskog ugleda
– O Tankerskoj ne treba puno govoriti, osim da je od 1955. nikla kao mala lokalna kompanija, a postala kompanija svjetskog ugleda, s 15 brodova od 1,3 milijuna dwt-a. Konjuktura i mudro vođenje tvrtke s ulaganjem dobiti u obnovu i razvoj, razlog su da će 2011. ova tvrtka po realizaciji postojećih ugovora imati 23 broda s 1,8 milijuna tona te prosjekom starosti od šest godina. Politika Vlade je prioritetno okrenuta približavanju EU i punopravnom članstvu. U tom smo smislu 2004. izmjenom Pomorskog zakonika učinili poticaj brodarima oslobodivši ih niza fiskalnih davanja, a u dovršetku te reforme i pomorci će, ako na brodovima provedu preko 183 dana, biti u istom položaju.
– Vlada usto kroz pet programa doprinosi gradnji brodova. Gradnju brodova za domaće tvrtke na domaćim navozima financira s 10 posto cijene. Pomažemo obnovu Jadrolinijine flote (osam brodova), a i flote malih brodara za izlete i turizam (ugovoreno 37 brodova), odnosno gradnju ribarske flote s čak 30 posto cijene (ugovoreno 46 brodova), da bi konačno ugovorili i gradnju školskog broda za naše pomorske škole. Kako su ljudi osnova posla, od 2006. stipendiramo učenike i studente pomorskih škola i fakulteta, čime je obuhvaćeno 500 đaka i studenata. Ovdje vidimo novogradnju 461, koji kao i drugi brodovi izgrađeni u ovom i drugim našim brodogradilištima, čine ponos Hrvatske, kazao je ministar Kalmeta.
Uslijedio je obilazak impresivnog broda “Dugi otok”, na kojem je upravo Đani Maršan, autor pjesme “Dugi otok” nedavno darovane na CD-u čitateljima Zadarskog lista, otpjevao hrvatsku himnu, a mlada posada pod zapovjedništvom kapetana Olivera Vitlova preuzela je brod u svoje ruke. Na kraju su u prostorijama Brodosplita uz pjemu Intrada razmijenjeni darovi. Stari je običaj i najčešće se razmjenjuju slike, naravno, one s morem kao motivom, a spomenimo da kum – bio je to Božidar Kalmeta – dobiva i čep šampanjca kojim je krstio brod.


Zadrani u slavlju zadarskog brodara
Nemoguće je nabrojiti sve okupljene Zadrane. Kažimo da je iz Županije ovdje bio Josip Miletić, dožupan, dok su uz gradonačelnika Kolegu bili i obojica dogradonačelnika Dražen Grgurović i Rade Škarica. Golem broj kolega iz gospodarstva predvodili su Božo Jusup i Frane Skoblar iz “bratskih” tvrtki Tankerkomerca i Turisthotela, a bio je tu i tajnik Gospodarske komore Denis Ikić, direktor SAS-a Kristijan Magaš, lučki kapetan Milivoj Maričić, generalni vikar Zadarske nadbiskupije Ivica Mustać, načelnik PU zadarske Anton Dražina, Đani Maršan, klapa Intrade, kompletno vodstvo i brojni djelatnici Tankerske plovidbe, direktor Pomorske škole Zadar Svetko Perković, Saljani s Ivom Basiolijem na čelu i mnogi drugi.