Četvrtak, 25. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

7 C°

Uber postaje legalan

16.11.2017. 09:42
Uber postaje legalan


Hrvatska ide u potpunu liberalizaciju tržišta taksi usluga, a pod jednakim uvjetima će poslovati klasični taksi prijevoznici koji za naplaćivanje vožnje koriste taksimetar, i oni koji se odluče na korištenje elektroničke aplikacije. Potpuna liberalizacija tržišta predviđa se prijedlogom novog zakona o cestovnom prijevozu koji će se u javnoj raspravi pojaviti 1. prosinca. Resorno ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture nakon ljetošnjeg "rata" klasičnih taksista i Ubera, najavilo je izradu novog zakona za rujan, no posao na njegovoj pripremi malo se odužio. Iako je Uber tražio da ih se definira kao poseban oblik prijevoza, to im nije pošlo za rukom. Dio protivnika Ubera tražio je njegovu zabranu. No, u resornom ministarstvu su svjesni da u 21. stoljeću ne mogu ići na princip zabrane. Osim toga, istraživanje među građanima pokazalo je da se 85 posto ispitanika izjašnjava za aplikaciju.


Pojeftinjenje usluga
Kako se doznaje u resornom ministarstvu, zakonom se ne uvodi nova kategorija za prijevoznike koji taksiraju putem aplikacije, već su uvjeti na tržištu jednaki za sve. Jednaki uvjeti za sve, među ostalim podrazumijevaju i slobodno formiranje cijena usluga što bi, smatra se, trebalo dovesti do pojeftinjenja usluga. Naime, za očekivati je da će novi propisi oživjeti tržište taksi usluga, ne samo zbog jednakih uvjeta rada za sve, već i jer jedinice lokalne samouprave koje izdaju dozvole za obavljanje taksi usluge na svom području više neće moći ograničavati broj dozvola. Morat će ih dati svima koji dozvolu zatraže, naravno, ako posjeduju licencu za obavljanje posla. To znači i da će, primjerice, taksist iz Zagreba, Osijeka, Splita ili nekog drugog grada, moći raditi u Rijeci, Dubrovniku, Puli i obrnuto… Na zagrebačkom području novi bi zakon trebao u povijest poslati problem taksi prijevoza do aerodroma. Naime, iz Zagreba do aerodroma koji je na području Velike Gorice, korisnik se može odvesti s nekoliko taksi prijevoznika. No, ti taksisti natrag se vraćaju prazni jer im velikogorički taksisti ne dozvoljavaju prijem putnika. Drugim riječima, oni imaju monopol na prijevoz od aerodroma prema Zagrebu.


Oko Uskrsa
Gradska uprava bit će dužna u roku od 15 dana izdati dozvolu taksistu s licencom. Ne učini li to u propisanom roku, smatrat će se da taksist dozvolu ima i bez ikakvih problema može početi s vožnjom. Takvom formulacijom, kako nam je pojašnjeno, želi se izbjeći mogućnost da netko u ladici drži dokumente i odugovlači s izdavanjem dozvole. Cijena dozvole pritom neće smjeti premašivati 10 posto mjesečne neto plaće na području jedinice lokalne samouprave koja dozvolu izdaje.
Novi zakon o cestovnom prijevozu trebao bi biti donesen do početka turističke sezone, odnosno oko Uskrsa iduće godine. S obzirom na potpunu liberalizaciju tržišta, tijekom ljetne sezone, primjerice, taksisti s kontinenta moći će se privremeno seliti u turistička područja. Iako su u svim zahtjevima prema resornom ministarstvu taksisti govorili kako žele jednake uvjete za rad, koje će novim zakonom i dobiti, za očekivati je da će pobuna biti. Naime, i klasičnim taksistima puno toga se mijenja.




Dobar ugled
Budući taksi vozači morat će imati najmanje 21 godinu i imati dobar ugled. Pod tim se, među ostalim, podrazumijeva da neće moći taksirati ako su bili pravomoćno kažnjavani, ali i ako su u zadnje dvije godine platili kazni u vrijednosti većoj od 25.000 kuna. Postojeći licencirani taksisti moći će poslovati pet godina nakon donošenja zakona, nakon čega će svoju licencu obnoviti po novim uvjetima. Novina je i da se uvodi i početna kvalifikacija za taksi vozače. Ukida se obaveza trogodišnje stručne škole, a uvodi se teorijski ispit za početnu kvalifikaciju. Pravilnikom koji donosi ministar regulirat će se sadržaj ispita, a pravilnikom će se propisati i starost vozila u taksi službi.
Pri izradi novog zakona, kako se objašnjava, vodilo se načelom jednakog prava na rad i jednakih tržišnih uvjeta za sve prijevoznike. Smatra se kako će novi uvjeti poslovanja podići kvalitetu usluga, a taksi učiniti dostupnijim i sigurnijim, odnosno jeftinijim. Putnici koji će koristiti elektroničku aplikaciju, unaprijed će znati koliko će ih usluga prijevoza koštati.


Jedna karta za autobus, vlak i trajekt
Novi zakon o cestovnom prijevozu ne bavi se samo taksi uslugama. Među ostalim, tim će se zakonom stvoriti uvjeti za integrirani prijevoz putnika, odnosno putnik će s jednom kartom moći koristiti različita prometala. Primjerice, ako s kontinenta putuje na neki otok, s jednom kartom će se voziti autobusom, vlakom i trajektom.
Proširit će se i nacionalni registar cestovnih prijevnika, digitalizirati sve licence, vozni redovi će se usklađivati cijele godine, a ne jednom godišnje te se uvodi mikro prijevoz – javni prijevoz na poziv u slabo naseljenim mjestima.