Snimke ostataka aviona i ljudskih tijela danima su obilazile svijet, kao i glavno pitanje koje ih je pratilo. Što se dogodilo? Je li riječ o još jednoj u nizu uobičajenih avionskih nesreća kojima je najčešće uzrok ljudska pogreška ili kvar na letjelici, ili je ipak u pitanju terorizam?
Iako je pogubljeni libijski vođa Moamer al Gadafi za svijet već odavno prošlost, strašna zrakoplovna nesreća čija se 23. obljetnica obilježava sljedećega tjedna, i ovoga će puta podsjetiti na pukovnika koji je osamdesetih godina podržavao i novčano potpomagao terorističke napade.
Maleno škotsko mjesto Lockerbie vjerojatno ne bi u svijetu nikada postalo tako poznato da iznad njega nije 21. prosinca 1988. godine eksplodirao putnički zrakoplov koji je iz Londona letio za New York. Mnogo godina nakon tragedije Gadafijeva Libija priznala je umiješanost u taj zločin te pristala isplatiti odštetu obiteljima žrtava.
U PAN Amovu Boeingu 747-121A, na letu broj 103, toga kobnog dana nalazilo se 243 putnika i 16 članova posade. Većina putnika bili su Amerikanci koji su iz Europe putovali kući na božićne i novogodišnje blagdane. Svih 259 ljudi u avionu, kao i 11 stanovnika škotskog mjestašca poginulo je u terorističkom napadu koji je zapanjio svijet, devetnaest godina prije još smrtonosnijega zrakoplovnog udara na SAD.
Raspadnuti avion i sravnjene kuće
Na pisti londonskog Heathrowa toga fatalnog podvečerja ništa nije slutilo na katastrofu. Zrakoplov je uzletio oko 18.30 sati redovitom procedurom, i na svome letu prema SAD-u, poštujući propisani koridor letenja, usmjerio se sjeverozapadno prema Škotskoj. Nakon samo pola sata letenja, našavši se iznad Lockerbiea, Boeing se raspao u zraku, a njegovi ostaci rasuli su se po gradiću.
Prave razmjere katastrofe otkrio je tek sljedeći dana. Iako su spasioci i istražitelji brzo pristigli na mjesto nesreće, preživjelih iz zrakoplova nije bilo. Cijele noći trajao je uzaludan pokušaj da se pronađe barem jednog preživjelog putnika. Nekoliko kuća na koje su se obrušili ostaci aviona, doslovce je nestalo u dimu i kršu, zajedno s njihovim stanovnicima. Ukupan broj žrtava u zraku i na tlu, popeo se tako na 270.
Snimke ostataka aviona i ljudskih tijela danima su obilazile svijet, kao i glavno pitanje koje ih je pratilo. Što se dogodilo? Je li riječ o još jednoj u nizu uobičajenih avionskih nesreća kojima je najčešće uzrok ljudska pogreška ili, rjeđe, kvar na letjelici, ili je ipak u pitanju terorizam?
Pred velikim brojem istražitelja našla se teška zadaća jer ostaci letjelice ležali su razasuti na oko dvije tisuće četvornih kilometara. Bila je to površina, primjerice, Londona. Pilotska kabina pri eksploziji se odvojila od ostatka aviona te je pronađena čak četiri kilometra dalje od Lockerbiea.
S obzirom da je bila riječ o jednome od najstarijih tipova Boeinga 747, proizvedenoga 1970. godine, istražitelji su se najprije vodili teorijom kako je zakazao neki od bitnih sustava upravljanja. Međutim, pronađeni ostaci zrakoplova, koji su se dugotrajnim radom slagali u mozaik, nisu otkrivali bilo kakav kvar ili nedostatak. Ni u pronađenu kokpitu ništa nije ukazivalo na tehnički uzrok pada.
Iako su odmah po nesreći neke terorističke i ekstremističke organizacije u svijetu preuzele odgovornost za pad aviona, policijska istraga je pokazala da su njihova “priznanja” neutemeljena i da nemaju veze s nesrećom. S obzirom da kvar na avionu nije ustanovljen, istraga je krenula drugim smjerom. Nastojalo se, naime, utvrditi je li ipak riječ o sabotaži.
Bomba u putnom kovčegu
Proučavajući temeljito svaki djelić raspadnutog aviona, istražiteljima je nakon nekoliko mukotrpnih dana konačno uspjelo naići na dragocjeni trag – jedan je komadić olupine, naime, bio oštećen eksplozivnom napravom. Nakon njega pronađen je još jedan dio aviona koji je sadržavao trag dvaju kemijskih elemenata koji se koriste pri izradi plastičnog eksploziva.
Tjedan dana nakon nesreće, 28. prosinca, istražitelji su sa sigurnošću znali da je PAN Amov let 103 srušen podmetnutim eksplozivom, te se nesreća od tog časa počela tretirati kao teroristički napad.
Istraženi su svi putnici koji su se nalazili u avionu, kao i članovi posade, ali ni jedan od njih nije se mogao dovesti u vezu s postavljanjem eksplozivne naprave. Ipak, istražitelji su uspjeli otkriti da je eksplozivna naprava bila skrivena u prednjem prtljažnom prostoru.
Daljnja istraga, temeljena na popisu prtljage, pokazala je da je prtljaga koja je skrivala bombu, prebačena u Boeing s drugoga leta koji je u London stigao iz Frankfurta. Pedesetak putnika s frankfurtskog leta, u Londonu se zajedno sa svojom prtljagom ukrcalo u smrtonosni Boeing.
Međutim, jedan putnik, čija je prtljaga također bila ukrcana, nije ušao u zrakoplov. Njegov putni kovčeg marke Samsonite 4000 skrivao je bombu.
Tip kovčega ukazivao je da potječe sa Srednjeg istoka jer je samo za to područje proizvedeno nekoliko tisuća takvih primjeraka, ali još važniju informaciju ponudili su ostaci odjeće koju su istražitelji pronašli neposredno uz mjesto eksplozije, a potjecala je iz atentatorova kovčega. Odjeća je bila proizvedena od proizvođača s Malte i prodavala se samo na tome sredozemnom otoku. Istražitelji su pak uspjeli pronaći trgovinu u kojoj je kupac s libijskim naglaskom kupio odjeću. Godinu dana nakon nesreće istraga je povezala još mnoge detalje, a svi su nedvojbeno ukazivali da je bombu u Boeing 747 podmetnuo terorist koji je potjecao iz Libije. Detonator na ubojitoj napravi proizvela je jedna švicarska firma i to na zahtjev libijske vlade.
Deset godina nakon nesreće, 1999. godine, uhićen je konačno Abdel Baser al Megrahi, visoki libijski obavještajac i u Velikoj Britaniji osuđen na doživotni zatvor zbog planiranja i organizacije terorističkog napada na PAN Amov zrakoplov. Dvije godine nakon presude Megrahiju Libija je službeno priznala upletenost u bombaški napad i isplatila oko dvije i pol milijarde dolara odštete obiteljima žrtava.
Ipak, svijet je još jednom ostao zaprepašten. Naime, zbog neizlječive i teške bolesti 57-godišnji Megrahi je 2009. godine pušten iz škotskoga zatvora na slobodu, a u Libiji je dočekan kao heroj. Dočekao ga je Saif al Islam, Gadafijev sin kojega danas u Libiji čeka suđenje za ratne zločine.
najnovije
najčitanije
KK Zadar
Reakcije trenera
Kvar semafora i ziceri odnijeli priliku za majstoricom
Hrvatska
SDP
Siniša Hajdaš Dončić nezadovoljan rezultatom SDP-a na nacionalnoj razini
Županija
radionica
U ponedjeljak se održava ekološka radionica Čistog otoka namijenjena virskim mališanima i svim građanima otoka Vira
Zadar & Županija
OSEBUJAN NASTUP
Gradonačelnik Benkovca na otvorenju Doma kulture spominjao zmajeve, zlonamjernike i Boga: Naše rodoljublje je kršćansko
KK Zadar
ABA liga, doigravanje
Budućnost poslala regionalnu sezonu Zadra u prošlost
Zadar
U CARSTVU SIRA
GLIGORA O ŠIRENJU PROIZVODNJE: ‘Čobani će biti Nepalci, plan je da stado sirane naraste do tisuću ovaca…’
Zadar
pojačan promet
OBAVIJEST MORH-a Kroz Zadar će proći hrvatska i španjolska vojna vozila, očekuju se gužve
Zadar
POČIVAO U MIRU
OD ‘SKITE’ SE OPRAŠTAJU BROJNI ZADRANI: ‘Veliki košarkaški virtuoz, zaljubljenik u košarku…’
Nogomet
MOHAMMED ALIYU OKECHUKWU
Nigerijac s biogradskom adresom: ‘Ako igraš u Hrvatskoj, moraš govoriti hrvatski’
Županija
velika stvar