Četvrtak, 25. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

10 C°

Sudar MIG-ova skrivili piloti

16.02.2011. 23:00
Sudar MIG-ova skrivili piloti


Povjerenstvo je zaključilo da piloti zbog nepovoljne meteorološke situacije nisu letjeli na planiranim pozicijama leta, zbog čega je došlo do sudara
Za pad i uništenje dvaju zrakoplova MIG-21, u nesreći koja se dogodila 23. rujna na vojnom poligonu u Slunju, kriv je sudar prouzročen kombinacijom nepovoljnih meteoroloških prilika i ljudskog faktora. Taj je zaključak MORH-ovog povjerenstva za utvrđivanje uzroka nesreće prezentiran novinarima jučer u prostorijama Ministarstva obrane.
– Ministarstvo je upoznalo nadležno županijsko državno odvjetništvo s ovim izvješćem. Naložio sam Glavnom stožeru da formira novo povjerenstvo koje će ispitati odgovornost u cijeloj liniji zapovijedanja, rekao je na konferenciji za novinare ministar obrane Davor Božinović.
Najkraće sažet, zaključak povjerenstva glasi: zbog nepovoljne meteorološke situacije, piloti dvaju zrakoplova nisu letjeli na planiranim pozicijama leta, zbog čega je došlo do sudara.
Preniski oblaci
Glavni vojni zrakoplovni inspektor i predsjednik povjerenstva Goran Strmečki kazao je da se tog jutra meteorološka situacija u zračnom prostoru iznad poligona tri puta rapidno mijenjala. U trenutku nesreće oblaci su bili preniski, u što su se novinari mogli uvjeriti i prema kadrovima prikazanih snimki iz kojih se vidi da je jedan od pilota, slijedeći planiranu putanju leta, uletio u oblak.
Kako je utvrdilo povjerenstvo, ni piloti, a niti vođa vježbe na zemlji, nisu tražili novu procjenu meteoroloških prilika, a niti su odustali od vježbe, već su se pokušali prilagoditi novoj situaciji, odustavši od razrađenih pozicija leta. Zbog promjene kursa, neiskusniji pratitelj je nadvisio vođu grupe i izgubio je vizualni kontakt s njim. Gubljenje vizualnog kontakta nije prijavljeno vođi vježbe na zemlji, kao ni osmatranje vremena i horizontalni let vođe grupe u trenutku sudara dvaju zrakoplova.
Ispaljeno sedam raketa
Nalaz povjerenstva kojeg je vodio Strmečki govori da je zbog svega toga, kao i razlika u brzini, došlo do sudara gornjeg lijevog boka i prednjeg lijevog usisnika višeg zrakoplova s lijevim krilom nižeg zrakoplova. Uslijed sudara došlo je do odbačaja kabine i otkidanja raketnog lansera UB-16 s lijevog krila udarenog MIG-a, nakon čega su oba aviona postala neupravljiva. Jedan se zabacio lijevo, drugi desno i srušila su se na zemlju.
Otkidanje raketnog lansera s lijevog krila udarenog zrakoplova izazvalo je pripaljenje lansera na desnom krilu, s kojeg je ispaljeno najmanje sedam od osam raketa BR 257. Naime, policijska ekipa za očevid pronašla je sedam kratera, a eksplozija jedne od raketa ozlijedila je Mariju Klipu (70) koja je radila u svom polju. S tog zrakoplova otpala je i jedna trenažna bomba.
 


Mariji Klipa će se isplatiti naknada štete


Marija Klipa (70), koja se još nije potpuno oporavila od ozljeda zadobivenih u nesreći, neće imati problema s nadoknadom štete. Ministar obrane Davor Božinović jučer je kazao da je odgovornost države za nesreću, odnosno za ozljede Marije Klipe, nesporna.
– Mariji Klipa, koja je ovih dana bila na još jednoj operaciji, izražavamo žaljenje i želimo joj što brži oporavak. Ministarstvo obrane s Državnim odvjetništvom koordinirano priprema nagodbu da se što prije isplati naknada štete jer se radi o nespornoj odgovornosti Republike Hrvatske, kazao je Božinović.