Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

PROJEKT 21. STOLJEĆA Na prostoru od Kolodvora do Gaženice niče monumentalni Zadar 2

17.03.2021. 09:00


U Upravi Grada Zadra u tijeku je javni uvid u prijedlog Urbanističkog plana uređenja zone mješovite namjene Bregdetti. Riječ je o žarišnoj točki iz koje bi – prema studiji Arhitektonske radionice Marušić d.o.o., odnosno dipl. arh. Pere Marušića, te njegovih kolega dipl. arh. Davora Popovića i dr. sc. Maddalene De Ferrari – započela realizacija projekta 21. stoljeća za grad Zadar. Stručni kuloari ovaj projekt već nazivaju »Zadar 2«, ili – novi gradski centar, sa svim svojim sadržajima.


Povezivanje Poluotoka i Gaženice
Lajtmotiv Marušićeva projekta zapravo je povezivanje zone Gaženica s centrom grada Zadra i to na način da Zadar dobije potpuno novu fizionomiju, te postane prava mediteranska metropola, bolje mjesto za život.
Marušićeva studija povezuje Poluotok i zonu Gaženica, odnosno novu luku u Gaženici. Riječ je o potezu koji u svom najdužem pravcu ima oko četiri kilometra.
Dio od Poluotoka do Bulevara zahtijevao bi minimalne parterne intervencije, s obzirom da tu nema značajnih urbanističkih izmjena jer je riječ o više ili manje definiranom prostoru, ali je i dalje potrebno naglasiti njegove potencijale.
Okidač Marušićeve ideje zapravo je bila odluka Grada Zadra o premještanju luke u Gaženicu, što je zapravo »prapočetak« ovog velikog i značajnog projekta.


Jedno gradsko tkivo
Vođen mišlju da se cijeli taj prostor poveže u jednu osmišljenu cjelinu, jedno gradsko tkivo, još prije četiri godine Marušić je svoja razmišljanja podijelio sa zadarskim gradonačelnikom Brankom Dukićem kojemu se ideja svidjela.
Osim što je riječ o iznimno bitnom pješačkom povezivanju Poluotoka i Gaženice, riječ je zapravo i o snažnom generatoru identiteta trenutačno pomalo bezličnog kvarta Ričine.
Marušićevom studijom cijeli taj prostor dobija svoj centar, te se iznimno diže kvaliteta života sjeverno i južno od parka koji će sadržavati igrališta za djecu, košarkaško i tenisko igralište, ugostiteljski sadržaj… Dakle, sve što jedan park može imati.
Davno ranije donesena je odluka o preseljenju željezničkog terminala u zonu Gaženice, pa je na snazi pretpostavka u dijelu struke da će se, po uzoru na standarde u prometnim rješenjima zapadne Europe, preseliti u dogledno vrijeme i Autobusni kolodvor, a što bi bilo maksimalno funkcionalno za putnike, ali i za rješavanje prometnih gužvi u gradu.
Smisao povezivanja starog sa zamišljenim novim centrom, odnosno uvale Jazine s uvalom Bregdetti dakako da uključuje i prometno povezivanje.
U Biogradskoj ulici, odnosno Ulici Vlatka Mačeka već se radi novi rotor kao rješenje koje usmjerava promet izvan luke, prema magistrali, Šibeniku, Splitu… Marušićev rad predviđa (na slici shema prometa istaknuta isprekidanom crvenom linijom) i direktno povezivanje na Gaženicu, čime bi se riješio intenzivni ljetni promet na Biogradskoj cesti.
Širenje te ceste i dodavanje nove omogućilo bi putnicima da se nakon iskrcavanja iz luke upute izravno u centar grada.
Prema studiji, na poziciji sadašnjeg Željezničkog kolodvora ulazimo u park koji vodi sve do uvale Bregdetti. Zamišljena je jedna streha na visokim stupovima kao monumentalni ulaz u park.
Jedna od ideja je da se iskoristi postojeća zgrada Željezničkog kolodvora, i to na način da se »probije«, odnosno da se ostave samo stupovi. Bio bi to vizualni efekt ulaza u ono što se sve glasnije naziva »Zadar 2«.




«Zeleno« stambeno naselje Bregdetti
Osim parka, iz Radionice Marušić potječe i ideja uređenja područja bivšeg skladišta »Zadranke«. Prema prostornom planu Grada Zadra, ta je lokacija predviđena za mješovitu stambenu zonu koja će u zoni duž obale imati i ugostiteljske i poslovne sadržaje.
I samom arhitekturom, taj se prostor sjajno nadovezuje na park. Marušić i kolege projektirali su niz stambenih zgrada sa zelenim krovovima i prostranim zelenim površinama oko samih zgrada.
Visoko prizemni stanovi imali bi i svoje privatne vrtove. Svi, osim prvog reda do mora.
Riječ je o naselju vrlo niske gradnje, prizemlje plus tri kata. Prema ulici Bregdetti moglo bi se ići i s prizemljem plus jedan ili dva kata, u znak poštovanja prema arhitekturi s druge strane ulice, predvidio je Marušić.
Sve u svemu, stilskog sukoba između novoga i staroga neće biti.


Crkva kao ključno mjesto u projektu
No, što je s primjedbama da na predmetnoj lokaciji treba računati i s novom crkvom? O tome će svakako u konačnici odlučiti Nadbiskupija, ali kako ni u četvrti Ričine nema crkve, očekuje se da će ta ideja biti pozdravljena od strane crkve. Urbanističkom studijom crkva je postavljena na ključno mjesto u projektu, kako i priliči jednom povijesnom gradu.
Preostaje samo realizacija. Od ove točke nadalje sve ovisi o investitorima koji će sjajno zamišljen projekt pretvoriti u realnost.
Javno izlaganje o prijedlogu Urbanističkog plana uređenja Uvale Bregdetti najavljeno je za 17. ožujka. Nakon detaljnog uvida u injega, predviđa se da više neće biti pitanja zašto, gdje i kako, već samo – kada.
 


UDOVOLJENO SVIM ZAHTJEVIMA ARBANASA
Prometna rješenja, škola, nogometni stadion…
Mjesni odbor Arbanasi imao je nekoliko zahtjeva u fazi razvoja ove studije. Autori su ih razumjeli i potrudili se ispoštovati ih, ne samo što se tiče estetike već i konkretnih problema kojih su se pribojavali ili s kojima se od ranije suočavaju. Iznesena su rješenja za postojeće njihove prometne probleme, kao i eventualne buduće. Promet iz novih zgrada i novog naselja neće se otvarati prema sadašnjoj ulici Bregdetti,u zelenoj zoni je predviđen nogometni stadion, određena je pozicija za novu školu i dr.
 


Prostor najviše ambijentalne kvalitete
Sama uvala Bregdetti ima zaseban plan, to je trenutačno komunalna lučica i tako će i ostati, s time što će se povećati broj vezova. Županijska lučka uprava je spremna za početak investiranja u komunalnu lučicu koja je centralni dio prostora s visokim estetskim urbanim potencijalom.
 


Osigurana parkirna mjesta
Marušićevom studijom predviđen je dovoljan broj parkirnih mjesta, čime bi se rasteretio promet u tom dijelu grada. To bi trebalo uvelike olakšati prometne gužve u Arbanasima, što je posebice izraženo ljeti.
 


Bregdetti kao nova, urbana riva
Prema ocjeni arhitekata, uvala Bregdetti je klasičan presjek obale mediteranskog grada. Nešto poput splitske ili hvarske rive, zatim i riva na Azurnoj obali, u sjevernoj Italiji i sl. Obzirom da Zadar u ovom trenutku zapravo nema takvu jednu rivu, uvala Bregdetti bi mogla pružiti taj jedan sadržaj koji povijesna jezgra nema. Mogla bi to biti urbana zadarska riva.Takav novi sadržaj bi definitivno podigao i kvalitetu smještaja i vrijednost nekretnina u Arbanasima.