Subota, 27. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

Dobar rad i ulazak u EU neutralizirat će vize, krizu i damping dijela konkurencije

Autor: Damir Maričić

16.05.2013. 22:00
Dobar rad i ulazak u EU neutralizirat će vize, krizu i damping dijela konkurencije

Foto: Marin GOSPIĆ



Hrvatska će, po trenutačnim pokazateljima s terena, ponoviti iznimne turističke rezultate prethodne sezone, uz mogućnost blagog pozitivnog iskoraka, unatoč nastavku globalnih recesijskih trendova i očekivanom padu turističkih posjeta s tržišta na koja će se s ulaskom naše zemlje u EU primjenjivati novi vizni režim. Preliminarni podaci o bukingu u posezoni na većini tržišta pokazuju vrlo dobre trendove, što uz ponavljanje rezultata rekordne 2012., govori o ispunjenju jednog od ključnih ciljeva razvoja hrvatskog turizma – produljenju sezone visoke posjećenosti, kazala nem je direktorica Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice Meri Matešić komentirajući dosadašnje turističke brojke.
Raspored blagdana ključno utječe na predsezonu
Sukladno najavama i očekivanjima, rani Uskrs donio je bolje rezultate turističkog prometa u ožujku (+15,7% u dolascima te +27,96% u noćenjima) u odnosu na isto razdoblje prošle godine, pa su, unatoč određenom padu u travnju (-6,22% u dolascima te -10,6% u noćenjima), kumulativni pokazatelji za razdoblje siječanj-travanj približno jednaki prošlogodišnjima (-0,63% u dolascima te -1,18% u noćenjima), uz blagi porast prometa domaćih gostiju (+0,07% u noćenjima te +3,81% u noćenjima) i blagi pad prometa stranaca (-0,86% u dolascima te -2,57% u noćenjima).
– Najave za svibanj, koji je značajno relevantniji po udjelu u ukupnom godišnjem prometu, u kojemu prva četiri mjeseca sudjeluju sa svega 5%, su u svim segmentima smještaja vrlo dobre. Razlog tomu je, među ostalim, veći broj praznika i blagdana koji omogućuju spajanje radnih dana u nekoliko »produljenih vikenda«, a dobre prognoze potvrđuju i preliminarni pokazatelji značajnijih hrvatskih strukovnih udruga s područja turizma (KUH, UPUHH i dr.), ali i podaci turoperatora i agencija na većini stranih tržišta. Dobar turistički svibanj trebao bi donijeti »startnu prednost« s kojom ćemo ući u razdoblje vrhunca sezone, tijekom kojeg očekujemo rezultat barem jednak prošlogodišnjem, kazala je tumačeći umnogome očekivane cikluse s obzirom na raspored blagdana. Naime, rani Uskrs znači ovogodišnje Duhove u svibnju. Naravno pred turističkim je djelatnicima bitka s lipnjem bez blagdana s početkom školskih praznika u drugoj polovici lipnja pretežito u zemljama snažnije pogođenim krizom, dok na Bavarce i ostale treba čekati.
Ulazak u EU i – dampinške cijene
– Očekivanja i ciljevi tekuće sezone zasnovani su na objektivnim procjenama te uzimajući u obzir kompleksne okolnosti na globalnoj razini, zbog čega je još tijekom njezine pripreme i samo ponavljanje rezultata prethodne sezone definirano kao uspjeh. S jedne strane, na rezultate sezone 2013. utjecat će porast potražnje s brojnih tržišta, gdje će ulazak Hrvatske u Europsku uniju donijeti dodatnu snažnu promidžbu i povećanje interesa potencijalnih gostiju, dok ovogodišnji impresivan broj kvalitetnih manifestacija ima tendenciju privlačenja novih gostiju koji traže specifične turističke sadržaje, uz povratak onih koji su s istim povodom u Hrvatskoj već boravili. Tako su već i dosadašnji rezultati turističkog prometa pozitivni na tržištima Belgije, Češke, Danske, Finske, Kanade, Norveške, Nizozemske, Poljske, Velike Britanije, SAD-a, Švicarske. S druge strane, tu su eskalacija krize i mogući pad turističke potražnje na nekim od nama najznačajnijih turističkih tržišta poput Slovenije, Italije i Mađarske, kao i zaoštravanja turističke cjenovne utakmice, u čemu prednjači dio konkurenata koji gotovo dampinškim cijenama nastoje povratiti izgubljene tržišne udjele. To se prije svega odnosi na Egipat, Tunis i Grčku, no isto tako, činjenica je da te zemlje svojim sadržajima i vidovima turizma privlače drukčiji profil gostiju od onih kakvi posjećuju Hrvatsku, zaključuje Matešić.