Tankerska plovidba (za sad) stabilna

Slika korisnika admin
tankerska_olib6
Vedran SITNICA
Sedam ugovorenih novogradnji Tankerske plovidbe - ipak sigurno

Svjetska financijska kriza koja je poljuljala krvotok ili nervni sustav, kako tko gleda, postojećeg svjetskog poretka, udarila je i na brodare.

Koliko se to tiče hrvatskih brodara a koliko našeg najvećeg brodara i najznačajnije zadarske tvrtke Tankerske plovidbe upitali smo Ivu Mustaća:

- Kriza je u svjetskim razmjerima vrlo ozbiljna. Istina je da se kriza samog brodarskog tržišta već dugo najavljivala ali na sreću niz godina izostajala, ali je ova došla posredno preko svejtske krize. Na udaru su se našle investicije, odnosno ugovaranje bankarskih kredita za gradnje brodova. Mogu kazati da je i Tankerska plovidba obustavila daljne ugovoranje ali držimo čvrsto do sad ugovoreno a to je sedam brodova. Riječ je o posljednjem iz Brodosplita, potom korejskom i kineskom programu o kojem smo već dosta govorili. Mislim da smo u tom dijelu u odnosima sa svjetskim bankarima pokriveni, a naš član uprave i financijski direktor Ivica Čičmir u stalnoj je brizi da tako i ostane. Banke su naime dale do znanja da neće dalje financirati takve poslove, kazuje Mustać.

Kriza će potrajati

To naravno ne čudi u situaciji kad se događa kriza ovih razmjera. Nije tajna da se od mnogih već naručenih brodova u svijetu odustaje.

Tankerska plovdiba ima respektabilne odnose s bankarima-financijerima kao i rezerve za ovako teške prilike zahvaljujući prethodnim godinama konjukture.

- Ne žalost očekujemo da se kriza nastavi i produbi, a mogla bi potrajati i dvije godine, misle u Tankerskoj i u drugim hrvatskim brodarskim tvrtkama.

No ovaj problem kreditiranja i investicija jedan je udar krize. Drugi je zahvatio samo poslovanje. Alarmantno zvuče vijesti o tome što se događa u cijena vozarina. Direktor Atlanske plovidbe Ante Jerković išao je tako daleko da iznosi informacije o ugovoru s vozarinom nula (0), samo s pokrićem troškova.

U osnovi se radi o drastičnom zastrašujućem padu donedavno cvjetajućeg tržišta suhih tereta gdje su vozarine potopljene i 70 posto, dakle ispod svakog praga ispaltivosti. Drugi najveći hrvatski brodar Atlantska plovidba, ali i ostali, imaju zbog tog naglašene probleme. No Jerković kao i Mustać u Tankerskoj ističu da su ipak osigurali rezerve za ova vremena u prethodnim godinama.

Tankerske se vozarine ipak "drže"

- Kod bulk carriera je stanje alarmantno, ali na sreću u tankerskim vozarinama, dakle prijevozu nafte i derivata, što je naš ipak osnovni posao i temeljna snaga naše flote, stanje je još uvijek dobro. Uvijek računamo da energije mora biti, kazuje nam komercijalni direktor Tankerske plovidbe Dragan Gaćina.

- Pored toga imamo dobar odnos spot tržišta i vremenskog najma, što se sada pokazuje vrlo dobrom strategijom, ističe Gaćina.

Za zadarske gospodarske prilike i zdravlje ovo je najbitnija informacija. Dakle, stanje nije dramatično ali valja očekviati Tankersku plovidbu okrenutu svojim problemima, uz dobre izglede da je ne uzdrmaju. Neke druge brodarske tvrtke u zemlji mogle bi imati teže probleme.

Posebna priča je otvaranje pitanje budućnosti hrvatskih brodogradilišta u očito najgorem mogućem vremenu. Imamo dakle svjetsku financijsku krizu u kojoj je teško očekivati veliki priljev novca za ulaganja u nju, makar se formalno brodogradilišta nudila i za kunu. Pored toga kriza koja je počela ljuljati svjetsko brodarstvo i to odmah "ogromnim valovima", značit će odustajanje od gradnje već ugovorenih a pogotovo izostanak novih ugovora. I tu se ona prva financijska kriza dodatno vraća kroz problem ugovaranje kreditiranja gradnje brodova. Vjerojatno se hrvatska brodogradnja u sadašnjim razgovorima Vlade i Europske komisije, a vezanim uz poglavlje o slobodnoj tržišnoj utakmici, nalazi u jednom od najgorih stadija dosad.

 

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno