(NE)SIGURNA VOŽNJA Stari za vožnju, ali još mladi za mirovinu

Slika korisnika mkvanja
Predlažu se strože zdravstvene kontrole vozača starijih od 65. godina
Slabije motoričke sposobnosti značajno usporavaju reakciju vozača u određenoj rizičnoj situaciji i stoga mogu utjecati na ishod nesreće. Uostalom, normalno je da starije osobe upravo zbog slabljenja radnih sposobnosti odlaze u mirovinu, pa je normalno da i kod starijih vozača refleksi nisu jednako dobri kao i mlađim danima, bez obzira na njihovo veliko vozačko iskustvo, kaže Gulan
Ilustracija
Pregled vida je inače posebno važan za starije vozače

Već niz godina u javnosti se vodi polemika trebaju li i koliko  često vozači stariji od 65 godina prilikom produljenja vozačke dozvole  odlaziti na liječničke preglede. Dok se ovakvoj odluci najviše protive  umirovljeničke udruge, smatrajući je dodatnim troškom za ovu osiromašenu populaciju, ali i svojevrsnom diskriminacijom, prometni  stručnjaci, kao i veliki dio javnosti mišljenja su da su učestalije kontrole  starijih vozača potrebne. Tim više što su brojna istraživanja pokazala kako vozači stariji od 65 godina prouzroče više od 70 posto prometnih nesreća. Ta je činjenica i osnova na kojoj se temelje predložene izmjene Zakona o sigurnosti prometa, prema kojima bi se vozači stariji od 65 godina  trebali svakih pet godina javljati na liječnički pregled.

Udruge umirovljenika ogorčene

Tako bi trošak izdavanja nove vozačke dozvole koja u redovnom postupku iznosi 151 kunu plus 35 kuna državnog biljega, ili u ubrzanoj proceduri 200 kuna, s liječničkim pregledom još porastao s obzirom da liječnički pregled za vozača košta nešto manje od 300 kuna. Udruge umirovljenika ogorčene su takvim predloženim promjenama jer smatraju da  se time umirovljenicima nepotrebno stvaraju troškovi. S druge strane, ističu kako je apsurdno da se u 65. godini liječničkim pregledom treba dokazati sposobnost za vožnju, dok se istodobno predlaže uvođenje produljenja radnog vijeka do 67. godine. No, s obzirom da je Hrvatska među  europskim zemljama i dalje visoko na ljestvici stradalih u prometu, prometni stručnjaci podržavaju ideju o strožim zdravstvenim kontrolama  starijih vozača. Na hrvatskim je cestama prošle godine poginula 331 osoba, što je znatno više od očekivanoga prema Nacionalnom programu sigurnosti cestovnog prometa u Hrvatskoj do 2020. godine, po kojem je ta  brojka trebala biti 277 poginulih, a statistika kazuje kako su vozači stariji  od 65 godina prouzrokovali više od 70 posto prometnih nesreća od broja  nesreća u kojima su sudjelovali.

Obavezne liječničke preglede za starije vozače prilikom produljenja  dozvole podržavaju mnogi prometni stručnjaci, kao i instruktori vožnje.  Tako dugogodišnji zadarski instruktor vožnje Tomislav Gulan smatra da  su zdravstvene kontrole kod vozača starijih od 65 godina potrebne jer  kod vozača starije životne dobi, a osobito nakon sedamdesete godine,  slabe motoričke sposobnosti.

Stručnajci za pregled

- Slabije motoričke sposobnosti značajno usporavaju reakciju vozača  u određenoj rizičnoj situaciji i stoga mogu utjecati na ishod nesreće. Uostalom, normalno je da starije osobe upravo zbog slabljenja radnih sposobnosti odlaze u mirovinu, pa je normalno da i kod starijih vozača refleksi nisu jednako dobri kao i mlađim danima, bez obzira na njihovo veliko vozačko iskustvo, kaže Gulan i dodaje da zbog cijene pregleda ne bi  smjela biti dovedena u pitanje sigurnost u prometu već bi možda trebalo  pronaći neki drugi oblik financiraja izdavanja zdravstvenog uvjerenja, s  obzirom da je umirovljenicima to dodatni izdatak.

Inače, pregled za vozače starije od 65 godina, doznajemo od jednog  zadarskog liječnika spec. medicine rada, ne razlikuje se od standardnih  zdravstvenih pregleda za kandidate za vozače, a provode ga zdravstvene  ustanove i trgovačka društva koja obavljaju djelatnost medicine rada i  specijalisti medicine rada u privatnoj praksi. Na pregledu se tako obavlja  kontrola vida i provodi klasičan klinički pregled koji obuhvaća provjeru  tlaka, urina, refleksa i slično. Ukoliko se kod pacijenta ustanovi promjena vida koja bi mogla utjecati na vožnju, šalje ga se na dodatan okulistički pregled. Pregled vida je inače posebno važan za starije vozače koji,  kako kažu neki liječnici, često ne prihvaćaju realnost da im je vid oslabio.  Ukoliko pak vozač boluje od neke psihičke bolesti upućuje se na dodatan pregled kod psihijatra.

Kategorija: 
Ocjena: 
Prosječno: 1 (1 glasova)