Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

ALEKSEJ VILEGŽANIN: Zadar može bit izuzetno sretan što ima takve orgulje

17.12.2020. 09:00


Adventsko izdanje Zadar Organ Festivala otvoreno je koncertom rusko-austrijskog orguljaša Alekseja Vilegžanina uz naraciju glumca Enesa Vejzovića. S obzirom na trenutačnu situaciju, Festival je preuzeo drukčiji oblik i njegova je publika koncert otvorenja popratila iz udobnosti svojega doma. Prijenos koncerta iz katedrale sv. Stošije svi zainteresirani mogli su besplatno pratiti putem YouTube kanala, a oni koji su propustili koncert još uvijek mogu pogledati snimku.
Aleksej Vilegžanin izuzetan je orguljaš i dobitnik brojnih prvih nagrada na priznatim međunarodnim natjecanjima. Osim na orguljama, redovito koncertira i na ostalim instrumentima s tipkama te se aktivno bavi skladateljskom djelatnošću. Njegov nastup naracijom je upotpunio kazališni, televizijski i filmski glumac Enes Vejzović oživljavajući ulomke iz romana Josip i njegova braća Thomasa Manna.


U tri rečenice
Uz pomoć organizatorice Zadar Organ Festivala, talentirane orguljašice i diplomantice muzikologije s adresom u Grazu, Tee Kulaš, ukazala se prilika za razgovor s umjetnikom, Aleksejom Vilegžaninom. Prvi mu je zadatak bio opisati svoj koncert naslovljen »Muzika i misli« sa svega tri rečenice:
»Kompleksan tekst Thomasa Manna uparili smo s moćnom glazbom iz razdoblja romantike, izrazito ekspresivne prirode. Rezultat je savršena kombinacija svojevrsnog metajezika koji apsorbira najbolje strane dva različita oblika umjetnosti. Svaki od njih može stajati zasebno, ali suprotstavljeni jedan drugom, međusobno se upotpunjavaju i obogaćuju teme o kojima se raspravlja od pamtivijeka nekim novim značenjima.«
Izvanrednoj vještini Alekseja Vilegžanina prošle smo godine svjedočili na koncertu s austrijskim jazz triom Flipside tale, a tom prilikom nastupao je na pokretnim električnim orguljama slovenske radionice Škrabl. Ove godine, imao je priliku pokazati svo svoje majstorstvo na velikim katedralnim orguljama Sv. Stošije, inače jednima od najvećih i najmoćnijih orgulja u Hrvatskoj i jugoistočnoj Europi. Vilegžanin je objasnio što za jednog orguljaša znači svirati na takvim orguljama:
»Svaki je instrument jedinstven i neponovljiv, a posebno orgulje. Njihova izrada uvijek iznova predstavlja zajednički posao majstora različitih struka – graditelja orgulja, akustičara, orguljaša, dizajnera i arhitekta. Zadar može bit izuzetno sretan što ima takve orgulje na raspolaganju, kako za liturgiju, tako i za kulturne događaje. Omogućuju nam izvođenje većine koncertnog repertoara. Zahvaljujući ujednačenoj dispoziciji, odlične su i za komornu glazbu s drugim instrumentalistima i pjevačima, zborovima i orkestrima, te svakojake improvizacije u različitim stilovima, kao i eksperimentiranje s različitim tipovima umjetnosti.«


Prednosti i mane
Uslijed pandemijske krize, postalo je jasno koliko je struka ugroženo mjerama njezina suzbijanja. Mnoge su bile prisiljene prilagoditi se novim uvjetima, tragajući za najboljim rješenjima kako bi prebrodile izazov koji ih je snašao. Umjetnost je tako prešla u virtualni okvir, pa se brojni koncerti već proteklih nekoliko mjeseci slušaju putem raznih virtualnih kanala. Evo kako se na izazov osvrnuo Vilegžanin:
»Kao, pretpostavljam, većina umjetnika i izvođača, preferiram izvođenje ispred žive publike jer mi ono omogućuje izravan kontakt sa slušateljima. Također, bogatstvo zvuka orgulja gotovo je nemoguće prenijeti putem snimke. Ipak, vjerujem da je ovo jedini način ako želimo da naša industrija preživi s obzirom na trenutačnu situaciju u svijetu. Svakako bismo trebali prepoznati i vrijednost koju nam virtualni prijenos nudi, a to je mogućnost dopiranja do većeg broja ljudi bez ograničenja lokacije ili termina koncerta.«
Adventski Zadar Organ Festival nastavljen je sinoć koncertom organizatorice festivala, orguljašice Tee Kulaš te nagrađivane flautistice Ane Batinice. Na programu su bila djela baroknih majstora.
mag. musicol.
Dora DUNATOV




»Bogatstvo zvuka orgulja gotovo je nemoguće prenijeti putem snimke. Ipak, vjerujem da je ovo jedini način ako želimo da naša industrija preživi s obzirom na trenutačnu situaciju u svijetu
Aleksej Vilegžanin