Subota, 20. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

5 C°

KALENDAR I UMJETNIČKI DAR Ninska kultura, povijest i prirodne ljepote fotografijom zaustavljeni u vremenu

17.12.2020. 10:30


Već drugu godinu za redom, Turistička zajednica grada Nina izrađuje kalendar koji se za 2021. godinu izdvaja od niza sličnih i koji se, zbog atraktivnog izgleda već »nametnuo« na zid premda je, do isteka stare, još nekoliko tjedana. Tim povodom razgovarali smo s Borisom Ljubičićem, nagrađivanim hrvatskim dizajnerom koji stoji iza koncepta i dizajna kalendara.
– Nin je vrlo zanimljiv, iako je mali gradić. Ima svoj povijesni pedigre koji je prilično jak, a i u turističkom smislu ima svoje posebnosti. Ivo Pervan, s kojim često surađujem, fotografirao je prije dvije godine Nin i okolicu, napravio je odlične fotografije, pa sam prepoznao da je to projekt u kojem želim i ja sudjelovati, kaže Boris Ljubičić ukazujući i na razlike u odnosu na prošlogodišnji kalendar.


Pervan »pročitao« prostor
– Prošle godine sam pokušao utvrditi tu nultu crtu što je to zapravo Nin. Počeo sam s povijesnim elementima koji se dalje razvijaju preko ljetnih tema do zime, to je bio svojevrsni didaktički kalendar. Ovogodišnji je otišao korak dalje utoliko što je slobodniji u pristupu, svaki mjesec ima svoju ukupnu sliku koja je vezana uz sam datum i mjesec. Svaka stranica kalendara sastoji se od nekoliko fotografija i s obzirom da se gleda 30 dana na zidu, mora se uskladiti i sa životnom slikom, onim što gledamo kroz prozor. Temperaturna i vizualna vrijednost s jedne strane, povijest i turističke ljepote s druge: kao npr. posebnosti pijeska, ljekovitog blata, ptica, začarane prirode, fundamentalnih objekata, a svi su unutra i sve to sudjeluje u ukupnoj slici. Ipak, slika je razdvojena na 12 dijelova i svaki dio odgovara svom mjesecu i užitku u tom mjesecu. Sad smo u prosincu i za godinu dana vlasnici kalendara moći će uživati u moru, miru bonace, dominantna je plava boja kad se čeka Božić i kraj godine, ističe Ljubičić pojašnjavajući koliko je fotografija važna u komunikaciji, odnosno, vizualnom definiranju kalendara.


 




»Nin je vrlo zanimljiv, iako je mali gradić. Ima svoj povijesni pedigre koji je prilično jak, a i u turističkom smislu ima svoje posebnosti. Ivo Pervan, s kojim često surađujem, fotografirao je prije dvije godine Nin i okolicu, napravio je odlične fotografije, pa sam prepoznao da je to projekt u kojem želim i ja sudjelovati«
Boris LJUBIČIĆ


 


– Pervanove fotografije i inače su poznate kao posebne. On je, na neki način, ‘pročitao’ taj prostor s malim detaljima (pješčana obala, sol, ptice, cvijeće,…) koji nose vizualnu sliku kalendara. Da je bio neki drugi fotograf, ne znam bih li prihvatio angažman, premda ima još 3-4 fotografije koje nisu njegove. Radi se o tome da se fotografije sljubljuju od vrha do dna, lijepo se vežu jedna na drugu i čine okomiti lanac. Njih je 4-5 po stranici, povezane su, lijevo i desno položene su krupne brojke, datumi. Odozgo rimski brojevi mjeseca i godine, dvojezično (engl. i hr.). Osim toga što su edukativni, pripadaju ovom mediteranskom prostoru gdje su, u antičko vrijeme, vladali Rimljani. Prošlogodišnji je kalendar bio vodoravan i prilično širok, zauzimao je ‘puno mjesta’. Ove godine on je potpuno okomit, vrlo dugačak: 24 cm x 68 cm i više prihvatljiv, ističe Ljubičić osvrnuvši se na percepciju kalendara danas, u ovo doba novih tehnologija, koliko je on dobar medij za promoviranje lokalnih ljepota i vrijednosti nekog kraja.


Povezati univerzalno i lokalno
– Dugo sam se bavio kalendarom, ranije više jer su se više proizvodili, međutim, zbog interneta i mobitela kalendar nije više ono što je bio. S druge strane i dalje se izrađuju stolni kalendari, premda i oni sve rjeđe. Ali i onda, kad su bili potrebni kao datumari, uglavnom sam zanemarivao brojeve, a gurao u prvi plan slike. Vodio sam se činjenicom da će netko na nekom zidu morati držati tu sliku mjesec dana, pa je zamijeniti drugom svih 12 mjeseci, što znači da si u prilici da tvoj dizajn bude promatran. Ovdje je to izloženo na najdirektniji način. I danas bi turističke zajednice trebale raditi kalendare, što primjećujem da se baš i ne događa, postoje neki polusmiješni kalendari gdje se npr. vaterpolisti, rukometaši idu slikati, pa to nekom sportskom dijelu bude zanimljivo ili se ide na ekstravaganciju, pa se slikaju rukometašice, pokažu kao ljepotice, skinu dio tekstila…nisu to ozbiljni projekti, smatra Ljubičić dodajući kako je na međunarodnom planu dobivao svjetske nagrade: za Mediteranske igre prvu svjetsku nagradu za kalendar, dok je kalendar npr. Mercedes bentz bio na 12. mjestu.
– U slučaju Nina, nastojao sam povezati univerzalno i lokalno, napraviti cjelinu od detalja, a da detalji, pritom, ne budu važniji od cjeline. Konceptualno je puno toga uloženo, premda ne volim to posebno objašnjavati, već prepuštam ljudima da sami to dožive, ističe Ljubičić osvrnuvši se i na dosadašnju odličnu suradnju s Turističkom zajednicom grada Nina i na to koliko je bilo zahtjevno napraviti zaokret u promidžbi identiteta tog kraja kroz novi logo.


Tri slova
– Suradnja s Turističkom zajednicom grada Nina je izuzetna jer je direktorica Marija Dejanović u meni prepoznala autora koji će napraviti puno toga i pomaknuti neke granice. Uspjela je izbalansirati da moje ideje budu prihvaćene. Za svaku promjenu potrebno je određeno vrijeme sazrijevanja što u slučaju Nina to sad traje već godinu i pol dana. Prije svega mislim na novi logo. Otkad sam u dizajnu, prvenstveno se bavim logom, a on predstavlja: sadržaj, prostor ili ideju, naglašava Ljubičić dodajući kako su u ovom slučaju ta tri slova – Nin, od kojih su 2 ista – N i N i između »I« – jako zanimljiva kao pojam i kao izgovorena, kratka riječ. Zvučna je.
– Ta dva N postavio sam kao dva kvadrata, jedan je gore, drugi dijagonalno dolje, a povezuje ih simpatična forma znaka »&« (and), odnosno, prevedeno »i«. Veliko slovo N ima tu spuštenu dijagonalu koja se s gornjeg slova proteže na donje i predstavlja most koji povezuje jednu i drugu stranu Nina. Možda je to »&«(and) bilo neočekivano, izvan hrvatskog jezika, međutim, turizam je globalna gospodarska grana i »&« (and) vrijedi u svim jezicima svijeta i čitak je kao takav, a svojim oblikom malo podsjeća i na pijesak po kojem se hoda i kojemu valovi i vjetar rade brazde. Slova N su plava kao more, a znak »&« zlatne ili pješčano žute boje, no ima i drugih kombinacija boja, zaključuje Ljubičić ovu kreativnu ninsku priču.


Svi za raskošne ninske fotografije izvrsnih autora
Povodom izdavanja zidnog kalendara za 2021. godinu direktorica Turističke zajednice grada Nina dr. sc. Marija Dejanović govori koliko je turističkoj zajednici bilo izazovno raditi s dizajnerom Borisom Ljubičićem.
– Suradnja s dizajnerom Borisom Ljubičićem je izvrsna. On je dizajner koji ima ono nešto i koji kroz dizajn donosi nove ideje, pa je stoga u grupi ponajboljih na hrvatskom prostoru, ako ne i šire. Najlakše je u turizmu ići nekim utabanim stazama ili ponekad ne činiti ništa, onda nema greške i nema kritike javnosti. Svaki odmak izvan granica stereotipa izaziva komentare i pozitivne i negativne, jer su ukusi različiti. Za dizajn i rješenje prošlogodišnjeg zidnog kalendara imali smo razne komentare, bilo je jako puno onih osoba koje su reagirale da je kalendar izvanredan i još neviđeni projekt, do potpuno suprotnih reakcija, priča Dejanović dodajući iskreno kako je za kalendar 2021. bila u nedoumici zbog situacije s Covidom.
Pitala se, kaže, je li potrebno poduzeti štednju ili ipak odraditi projekt koji rade i na koji su naviknuli javnost.
– Presudnu ulogu je imao Emil Ćurko predsjednik ninske Turističke zajednice i gradonačelnik Grada Nina, koji je vidjevši prijedlog dizajna za 2021. podržao stav da se kalendar napravi. To je dobro, jer smo naviknuli naše sugrađane da u svom Turističkom uredu mogu podignuti zidni kalendar koji prikazuje raskošne ljepote grada Nina i okolice. I mnogi vlasnici vikend kuća i neki stanovnici okolnih mjesta redovno svake godine dolaze po kalendar jer žele imati na zidu kalendar s fotografijama koje su inspirativne i koje raduju. U kalendaru su dominantne izvrsne fotografije Ive Pervana, no tu se također nalazi nekoliko izvrsnih fotografija koje su snimili profesionalni fotografi Boris Kačan, Marin Stulić, Davor Strenja i dizajner Boris Ljubičić. S dizajnerom Ljubičićem ima još nekoliko projekata na kojima radimo, od dizajna logotipa, do brošure zajedničke marketinške aktivnosti za Nin rivijeru s mjestima u okruženju i dr.
Sandra Babac