Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

12 C°

Unatoč svemu, očekivanja za 2021. su s pozitivnim predznakom

18.04.2021. 10:45


Pojava koronavirusa nemilosrdno se odrazila na sve aspekte gospodarstva. Poduzeća se bore za opstanak na tržištu pokušavajući prilagoditi svoju politiku poslovanja novonastalim uvjetima.
U razgovoru s direktorima nekih od vodećih firmi sa zadarskog područja doznajemo kako su očekivanja za 2021.g. s pozitivnim predznakom. S kratkim osvrtom na prvu pojavu pandemije u 2020.g. direktori jako optimistično gledaju na nadolazeći razvitak poslovanja uz prilagodbu tržištu pod novonastalim uvjetima.


Dell’Orco: 2021. krenula pozitivnije
Po pitanju proizvodnje, izvoza a time i efikasnosti sveukupnog poslovanja, najdetaljnije nam se izjasnio Ivan Dell’Orco, vlasnik firme Marikomerc: »Iako smo iz prehrambene industrije, naš core business je proizvodnja ribljih proizvoda za HORECA kanal koji je najviše stradao u ovoj pandemiji. Naš je fokus bio na proizvodnji i izvozu i to je bio smjer u kojem smo gradili strategiju i razvoj naše tvrtke, naše poslovanje je i dalje bilo sezonskog karaktera, odnosno većinu prihoda smo ostvarivali tokom ljetnih mjeseci turističke sezone. 30 godina iskustva u trgovini i proizvodnji rezultirali su razvojem maloprodajnog branda Perla. Perlu smo lansirali neposredno prije prvog lock downa u ožujku 2020 godine i kad je HORECA kanal zaključao svoja vrata, prodaja kroz trgovačke centre nam je bila jedini izvor prihoda.«
Na pitanje da li je postojeći ugled firme odigrao presudnu ulogu da i u ovim uvjetima zadrže rejting u izvozu proizvoda, Dell’Orco pojašnjava: »Kako sam ranije napomenuo, naš core business je proizvodnja ribljih proizvoda za HORECA kanal. Gašenjem tog kanala, zatvorila su nam se vrata kako na hrvatskom tako i na izvoznim tržištima. Većina narudžbi je otkazana, a kasnije u ljetnoj sezoni svi su bili oprezni s naručivanjem, znajući da situacija s koronavirusom još nije niti blizu kraja, tako da je u 2020 godini izvoz ostvaren na izrazito niskoj razini. 2021 godina je krenula u nešto pozitivnijem tonu i bilježimo solidne rezultate u izvoznim poslovima, vjerujemo da će se taj trend nastaviti, a i postupno se otvaraju zemlje u okruženju tako da to svakako ide u prilog. Osim toga, pripremamo maloprodajne formate naših proizvoda za izvozna tržišta jer vjerujemo da u tom sektoru možemo smanjiti poslovni rizik. Svakako je postojeći ugled firme imao ulogu u našem rejtingu na tržištima na kojima poslujemo. Naša očekivanja su vrlo optimistična, vjerujemo da će uskoro doći do stabilizacije situacije, da će se zemlje u okruženju do kraja ljeta većinom procijepiti i da će se stvari početi vraćati u normalu. Mi smo upravo završili izgradnju novog proizvodnog pogona i koliko god smo u početku pandemije bili zabrinuti, sada nas veseli što ćemo kraj pandemije dočekati spremni, kako s infrastrukturom i snažnim proizvodnim kapacitetima tako i sa postavljenom organizacijom unutar tvrtke. Također, ušli smo u tržišne segmente u kojima do sada nismo poslovali, tako da svakako očekujemo pozitivne efekte. Marikomerc je globalno orijentirana tvrtka s jasnom vizijom poslovanja i vjerujemo da je situacija u kojoj se našlo cjelokupno gospodarstvo jedna velika i skupa škola, ali da ćemo svi zajedno iz ovoga uskoro izaći i nastaviti svoj gospodarski razvoj koji smo započeli prije pandemije,« optimistično prognozira vlasnik Marikomerca.


Bevanda: Zdravlje ljudi na prvom mjestu
Da stanje domaćih poduzeća pokazuje kontinuitet uspješnosti poslovanja, pokazuje i profitabilnost tvrtke Maraska d.d. Direktor Stipe Bevanda dao je vlastiti osvrt na poslovanje firme u ovim kriznim vremenima.
»Zadovoljni smo da je većina naših djelatnika prošla pandemiju zdravstveno bez problema, i da nismo imali unutar tvrtke nikakvih lomova po tom pitanju. Zdravlje ljudi i očuvanje radnih mjesta nam je na prvom mjestu. Poslovni rezultati su značajno lošiji ali to je tako dođe to vrijeme, kada ide loše. Proći će i to… Ugled i tradicija okosnica su Maraske, te budući zalog za uspješan izvoz. Prvenstveno, prepoznatljivost brenda Maraske kroz povijest Zadra i proizvodnje višnje dobrim dijelom su jedna lijepa baza za borbu na inozemnim tržištima. Potencijala je jako puno jer smo mi mali a svijet i tržište je veliko. Pojednostavljeno sve je par puta teže i kompliciranije, a zar svima nije takav i život. Bilo je puno komplikacija oko prijevoza, oko osiguranja pa zatim on line sastanci. Svi smo novi u tome i učimo što je dobro. Jedan dio mjera će ostati i nakon pandemije. Konkurencija je uvijek dobrodošla i čini nas boljima te nas potiče na kvalitetniji rad, i unaprjeđenje poslovnih procesa. Nogometnim rječnikom rečeno ako mi igramo svoju igru kvalitetno i radimo dobre proizvode nema straha niti bojazni za budućnost. U izvozu očekujemo rast temeljem ranije pripremljenih aktivnosti i ugovora. U poslu alkohola stvari se dugoročno definiraju i reguliraju. Za osvajanje tržišta kao i za pad u kategoriji alkohola potrebne su decenije. Budućnost će biti bolja i očekujemo veliki rast po svim kategorijama uslijed famoznog kraja pandemije,« uvjeren je Stipe Bevanda.




Babac: Okrenuti se domicilnom stanovništvu
S obzirom na mnogobrojnost malih poduzeća i OPG-ovaca, imali smo potrebu dotaći se i njihovih prognoza. U razgovoru sa Sandrom Babac, vlasnicom OPG Šinjorina smokva, doznajemo kako je ova situacija drastično pogodila poslovanje OPG-ovaca, naročito onih s malo ekskluzivnijim ekološkim proizvodima. »Svi znamo kako je najveći udar na ekskluzivnije i netipičnije proizvode na tržištu koje je ionako teško probiti čak i normalnim uvjetima. Pod uvjetima krize, ti su proizvodi prvi na udaru. Izvoz je drastično pao. Jedini potencijalni spas vidimo u mogućem plasmanu u trgovačke lance. Korona nas je svih natjerala da se orijentiramo lokalno, adaptiramo proizvodnju maksimalno i preusmjerimo na domicilno stanovništvo. Smatram da bismo se svi trebali udružiti s ciljem oplemenjivanja zajedničke ponude i međusobnog nadopunjavanja dok ne dođu bolja vremena.« Ističe kako opstaje zahvaljujući državnim poticajima.


Vujević: Donekle smo zadovoljni
Da se dobro drže i domaće firme bez izvoznog segmenta, primjer je poduzeće Tri Bartola. »S obzirom na uvjete pandemije donekle smo zadovoljni koeficijentom uspješnosti poslovanja. Promet je smanjen, što se moglo i očekivati s obzirom na situaciju, no i dalje se nekako »provlačimo«. Kako se ne bavimo izvozom, možemo se pohvaliti da unutar lokalnog djelovanja još uvijek poslujemo profitabilno. Konkurencije ima, dapače, u ovim uvjetima još je izraženija. Što se tiče očekivanja za sezonu 2021., vjerujem da idemo u pozitivnom smjeru,« kazao je Ivan Vujević, direktor Tri Bartola.


Marija PALEKA