Unatoč svemu, očekivanja za 2021. su s pozitivnim predznakom

Poruka greške

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls u _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (linija 436 od /opt/nginx-1.17.9/htdocs/zadarskilist.hr/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Slika korisnika asaric
Direktori nekoliko zadarskih tvrtki o poslovanju u uvjetima pandemije
S kratkim osvrtom na prvu pojavu pandemije u 2020.godini direktori jako optimistično gledaju na nadolazeći razvitak poslovanja uz prilagodbu tržištu pod novonastalim uvjetima
TZO POLIČNIK
Marikomerc je upravo završio izgradnju novog proizvodnog pogona

Pojava koronavirusa nemilosrdno se odrazila na sve aspekte gospodarstva. Poduzeća se bore za opstanak na tržištu pokušavajući prilagoditi svoju politiku poslovanja novonastalim uvjetima.

U razgovoru s direktorima nekih od vodećih firmi sa zadarskog područja doznajemo kako su očekivanja za 2021.g. s pozitivnim predznakom. S kratkim osvrtom na prvu pojavu pandemije u 2020.g. direktori jako optimistično gledaju na nadolazeći razvitak poslovanja uz prilagodbu tržištu pod novonastalim uvjetima.

Dell’Orco: 2021. krenula pozitivnije

Po pitanju proizvodnje, izvoza a time i efikasnosti sveukupnog poslovanja, najdetaljnije nam se izjasnio Ivan Dell’Orco, vlasnik firme Marikomerc: »Iako smo iz prehrambene industrije, naš core business je proizvodnja ribljih proizvoda za HORECA kanal koji je najviše stradao u ovoj pandemiji. Naš je fokus bio na proizvodnji i izvozu i to je bio smjer u kojem smo gradili strategiju i razvoj naše tvrtke, naše poslovanje je i dalje bilo sezonskog karaktera, odnosno većinu prihoda smo ostvarivali tokom ljetnih mjeseci turističke sezone. 30 godina iskustva u trgovini i proizvodnji rezultirali su razvojem maloprodajnog branda Perla. Perlu smo lansirali neposredno prije prvog lock downa u ožujku 2020 godine i kad je HORECA kanal zaključao svoja vrata, prodaja kroz trgovačke centre nam je bila jedini izvor prihoda.«

Na pitanje da li je postojeći ugled firme odigrao presudnu ulogu da i u ovim uvjetima zadrže rejting u izvozu proizvoda, Dell’Orco pojašnjava: »Kako sam ranije napomenuo, naš core business je proizvodnja ribljih proizvoda za HORECA kanal. Gašenjem tog kanala, zatvorila su nam se vrata kako na hrvatskom tako i na izvoznim tržištima. Većina narudžbi je otkazana, a kasnije u ljetnoj sezoni svi su bili oprezni s naručivanjem, znajući da situacija s koronavirusom još nije niti blizu kraja, tako da je u 2020 godini izvoz ostvaren na izrazito niskoj razini. 2021 godina je krenula u nešto pozitivnijem tonu i bilježimo solidne rezultate u izvoznim poslovima, vjerujemo da će se taj trend nastaviti, a i postupno se otvaraju zemlje u okruženju tako da to svakako ide u prilog. Osim toga, pripremamo maloprodajne formate naših proizvoda za izvozna tržišta jer vjerujemo da u tom sektoru možemo smanjiti poslovni rizik. Svakako je postojeći ugled firme imao ulogu u našem rejtingu na tržištima na kojima poslujemo. Naša očekivanja su vrlo optimistična, vjerujemo da će uskoro doći do stabilizacije situacije, da će se zemlje u okruženju do kraja ljeta većinom procijepiti i da će se stvari početi vraćati u normalu. Mi smo upravo završili izgradnju novog proizvodnog pogona i koliko god smo u početku pandemije bili zabrinuti, sada nas veseli što ćemo kraj pandemije dočekati spremni, kako s infrastrukturom i snažnim proizvodnim kapacitetima tako i sa postavljenom organizacijom unutar tvrtke. Također, ušli smo u tržišne segmente u kojima do sada nismo poslovali, tako da svakako očekujemo pozitivne efekte. Marikomerc je globalno orijentirana tvrtka s jasnom vizijom poslovanja i vjerujemo da je situacija u kojoj se našlo cjelokupno gospodarstvo jedna velika i skupa škola, ali da ćemo svi zajedno iz ovoga uskoro izaći i nastaviti svoj gospodarski razvoj koji smo započeli prije pandemije,« optimistično prognozira vlasnik Marikomerca.

Bevanda: Zdravlje ljudi na prvom mjestu

Da stanje domaćih poduzeća pokazuje kontinuitet uspješnosti poslovanja, pokazuje i profitabilnost tvrtke Maraska d.d. Direktor Stipe Bevanda dao je vlastiti osvrt na poslovanje firme u ovim kriznim vremenima.

»Zadovoljni smo da je većina naših djelatnika prošla pandemiju zdravstveno bez problema, i da nismo imali unutar tvrtke nikakvih lomova po tom pitanju. Zdravlje ljudi i očuvanje radnih mjesta nam je na prvom mjestu. Poslovni rezultati su značajno lošiji ali to je tako dođe to vrijeme, kada ide loše. Proći će i to… Ugled i tradicija okosnica su Maraske, te budući zalog za uspješan izvoz. Prvenstveno, prepoznatljivost brenda Maraske kroz povijest Zadra i proizvodnje višnje dobrim dijelom su jedna lijepa baza za borbu na inozemnim tržištima. Potencijala je jako puno jer smo mi mali a svijet i tržište je veliko. Pojednostavljeno sve je par puta teže i kompliciranije, a zar svima nije takav i život. Bilo je puno komplikacija oko prijevoza, oko osiguranja pa zatim on line sastanci. Svi smo novi u tome i učimo što je dobro. Jedan dio mjera će ostati i nakon pandemije. Konkurencija je uvijek dobrodošla i čini nas boljima te nas potiče na kvalitetniji rad, i unaprjeđenje poslovnih procesa. Nogometnim rječnikom rečeno ako mi igramo svoju igru kvalitetno i radimo dobre proizvode nema straha niti bojazni za budućnost. U izvozu očekujemo rast temeljem ranije pripremljenih aktivnosti i ugovora. U poslu alkohola stvari se dugoročno definiraju i reguliraju. Za osvajanje tržišta kao i za pad u kategoriji alkohola potrebne su decenije. Budućnost će biti bolja i očekujemo veliki rast po svim kategorijama uslijed famoznog kraja pandemije,« uvjeren je Stipe Bevanda.

Babac: Okrenuti se domicilnom stanovništvu

S obzirom na mnogobrojnost malih poduzeća i OPG-ovaca, imali smo potrebu dotaći se i njihovih prognoza. U razgovoru sa Sandrom Babac, vlasnicom OPG Šinjorina smokva, doznajemo kako je ova situacija drastično pogodila poslovanje OPG-ovaca, naročito onih s malo ekskluzivnijim ekološkim proizvodima. »Svi znamo kako je najveći udar na ekskluzivnije i netipičnije proizvode na tržištu koje je ionako teško probiti čak i normalnim uvjetima. Pod uvjetima krize, ti su proizvodi prvi na udaru. Izvoz je drastično pao. Jedini potencijalni spas vidimo u mogućem plasmanu u trgovačke lance. Korona nas je svih natjerala da se orijentiramo lokalno, adaptiramo proizvodnju maksimalno i preusmjerimo na domicilno stanovništvo. Smatram da bismo se svi trebali udružiti s ciljem oplemenjivanja zajedničke ponude i međusobnog nadopunjavanja dok ne dođu bolja vremena.« Ističe kako opstaje zahvaljujući državnim poticajima.

Vujević: Donekle smo zadovoljni

Da se dobro drže i domaće firme bez izvoznog segmenta, primjer je poduzeće Tri Bartola. »S obzirom na uvjete pandemije donekle smo zadovoljni koeficijentom uspješnosti poslovanja. Promet je smanjen, što se moglo i očekivati s obzirom na situaciju, no i dalje se nekako »provlačimo«. Kako se ne bavimo izvozom, možemo se pohvaliti da unutar lokalnog djelovanja još uvijek poslujemo profitabilno. Konkurencije ima, dapače, u ovim uvjetima još je izraženija. Što se tiče očekivanja za sezonu 2021., vjerujem da idemo u pozitivnom smjeru,« kazao je Ivan Vujević, direktor Tri Bartola.

Marija PALEKA

Kategorija: 
Ocjena: 
Prosječno: 1 (1 glasova)