Borbenu zračnu flotu remontirat će Ukrajinci

Slika korisnika admin
FAH
Na upit MORH-a nije odgovorio Izrael, što ne čudi s obzirom na iskustva od prije desetak godina

Hrvatska će se, u namjeri remontiranja MiG-ova 21, što je najrealnija trenutna opcija za održavanje borbene zračne flote, na kraju morati osloniti na Ukrajince. Jasno je to iz "Analize izvodivosti i isplativosti remonta MiG-ova 21", dokumenta Ministarstva obrane, kojeg je objavio portal defender.hr.

Prema toj Analizi, ponude za obnovu flote dali su Ukrajinci, Rumunji i Rusi. Izrael nije odgovorio na upit MORH-a, što ne čudi s obzirom na njihova iskustva od prije nešto više od deset godina. Naime, Hrvatska je već sve bila dogovorila s njima za remont MiG-ova, da bi se u zadnji trenutak predomislili i posao dali Rumunjima.

Procjena stanja

Ukrajinska ponuda je jednostavna. Dio aviona koji se može remontirati bi bio odrađen, a Ukrajina nudi i osam svojih remontiranih MiG-ova 21 po cijeni nešto manjoj od 12 milijuna eura za kontigent. MORH-ovi stručnjaci, navodi se u Analizi, već su u prosincu bili u Ukrajini da provjere stanje navedenih aviona, i njihove je mišljenje bilo da letjelice zadovoljavaju tehničkim stanjem.

Rumunjska je pak dala malo bizarniju ponudu: dio aviona upitnih resursa bi se održavao svakih pedeset sati naleta dodatno, što bi značilo da bi nakon toliko misija rumunjski tehničari morali obavljati dodatne preglede. U samoj Analizi se navodi kako takav slučaj remonta nije zabilježen nigdje u svijetu.

Rusi su pak odbacili mogućnost remontiranja, a kao kontraprijedlog dali su mogućnost kupnje 12 aviona MiG 29 koji su uskladišteni u Mađarskoj. Prema toj soluciji, Hrvatska bi prodala svoje 21-ce Rusiji, koja bi od Mađarske preuzela 29-ke, remontirala ih i eskadrilu poslala u Hrvatsku. Cijena takvog paket aranžmana ne bi prelazila 90 milijuna eura, a bila bi pokrivena offsetom. "Kvaka" je da u cijenu ne ulazi zapadna tehnologija koja bi se trebala ugrađivati unutra, a tu je primjerice radio-uređaj neizbježan. Iako se ne navodi u analizi, takav bi posao ipak povećao cijenu pojedinog aviona za neki pristojni iznos. Pretpostavlja se da je riječ o ponudi o kojoj je prvi potpredsjednik Vlade Radimir Čačić pričao kad se vratio iz Rusije.

Loš posao

U samoj Analizi vidi se kako struka uopće nije za davanje posla Rumunjima, ne samo zbog neobičnosti ponude. Naime, u ovom se dokumentu prvi put službeno spominje ono o čemu je bilo govora već desetak godina. Kada su 2003. godine naši MiG-ovi otišli na remont, Rumunji su jednostavno napravili loš posao. Od standardnih problema s curenjem ulja i goriva, preko krivih evidencija rada na motoru, pa čak do ugradnje krivih djelova - sve im se to stavlja na dušu.

Ukrajinska ponuda svakako je najrealnija, jer jedina nudi pristojne uvjete u skromnom cjenovnom razredu, što je ključna stvar za ograničeni budžet Oružanih snaga. Ruska ponuda je svakako za raspravu, ali dok je s jedne strane ipak mnogo financijski teža, treba napomenuti i da MiG-ovi u Mađarskoj nisu prvi razred kvalitete tih aviona. Naime, SSSR je imao politiku da svojim saveznicima prodaje ipak oslabljene verzije svojih borbenih uređaja. Zbog toga se mađarski MiG-ovi ne mogu mjeriti s ruskima proizvedenima u isto vrijeme.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno