Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

POVRATAK U KLUPE Ukoliko se pojave slučajevi zaraze cijeli razredi i njihovi kontakti će se izolirati

18.08.2020. 09:31


Iako mnogi smatraju ishitrenom odluku novog ministra obrazovanja i znanosti Radovana Fuchsa da se na jesen pošto – poto kreće s normalnom nastavom, prema svemu sudeći, ona će zaista u normalnom obliku početi. Prema zadnjim informacijama Ministarstvo je u kontekstu zaštite učenika razmatralo uvođenje tzv. njemačkog modela, odnosno da učenici nose zaštitne maske na hodnicima, ali ne i u učionicama. Osim toga, razmatrali su i tzv. britanski model po kojem bi se u školske klupe vratili prvo najmlađi, učenici od prvog do četvrtog razreda, nakon kojih bi se postepeno puštali i stariji. Puno je tu još modela koji se uzimaju u obzir, no činjenica je da koji god se upotrijebio, imperativ je povratak u klupe i učionice. Ministarstvo se u ovome vodi činjenicom kako djeca, posebno desetogodišnjaci i mlađi imaju puno manje šanse oboljeti i biti prijenosnici koronavirusa od odraslih. Glavni argument povratka u klupe nakon prisilnog eksperimenta škole na daljinu jest činjenica da djeci škola služi osim za puno kvalitetniju izobrazbu i za socijalizaciju, koju ne mogu ostvariti u online okruženju. Kakvo je stanje po tom pitanju u gradu Zadru pitali smo pročelnika gradskog Upravnog odjela za odgoj i školstvo, Josu Nekića.


Još uvijek je puno pitanja
– Mi, odnosno škole, nismo još uvijek dobili nikakav pisani dokument o načinu kako će se provoditi nastava u nadolazećoj školskoj godini. Najava je da će krenuti normalno 7. rujna, a onda ćemo vidjeti ovisno o situaciji kako će se to razvijati. Naime, imamo podatke od trećeg mjeseca ove godine kada je krenula cijela priča s koronavirusom, da nismo imali niti jedno zaraženo dijete. Nešto je bilo oko vrtićkog uzrasta, jedno ili dvoje djece i to je bilo to. Znači nastava će krenuti redovnim putem, a ovisno o ukupnoj epidemiološkoj situaciji vidjet ćemo kako će se ona razvijati. Živimo u nekom vremenu, za koje slikovito možemo reći, da živimo od danas do sutra, s obzirom na karakter tog virusa, istaknuo je Nekić.
Iz Ministarstva poručuju kako više neće omogućiti dobrovoljni izbor nastave i da će sva djeca morati u školu na jesen, dok će se online nastava primjenjivati samo u nuždi, odnosno ukoliko djeca budu morala u samoizolaciju. U Ministarstvu su svjesni da kakva god odluka bude donesena neće moći udovoljiti zahtjevima svih roditelja. Naime, jedni bi da djeca krenu normalno u školu, drugi, pak, ne žele riskirati zdravlje djece te su više za online model provođenja nastave. Nedavno se spominjala i treća opcija, odnosno mješovita nastava, u kojoj bi dio učenika išao u školu, a dio imao online nastavu, ali tu opciju je čini se za sada Ministarstvo izbacilo iz igre jer ju je teško provesti. Opet, s druge strane, upitno je kako će se nastava u školama uspjeti provoditi, a da udovoljava svim epidemiološkim uvjetima. Bilo je govora i o smanjenom broju učenika unutar razrednih odjeljenja, no pitanje je kako bi i to bilo izvedivo s obzirom na broj učitelja i profesora. Puno je još uvijek pitanja, puno je još uvijek »ali«, a školska godina samo što nije započela.


Osnivač ne donosi odluku
– Nije na osnivaču da donosi odluke na koji će se način nastava u školama odvijati. Ukoliko bi se išlo na raspodjelu razreda kako bi se smanjio broj djece u učionicama i osigurao adekvatan razmak među njima, trebalo bi se zaposliti još učitelja i profesora koliko ih već sada ima. Ne može jedna osoba raditi cijeli dan. Bilo mu deset ili dvadeset učenika u razredu, on jednako mora ispuniti svoju satnicu. Ne može raditi ujutro s polovicom, pa poslijepodne s još polovicom razreda jer bi onda njegova satnica bila preko 40 sati tjedno. Mislim da to nije tako zamišljeno i da ne postoji apsolutno nikakva mogućnost, da se podupla broj učitelja i profesora po školama. Stoga vjerujem da će, kako je i najavljeno, ukoliko ne bude normalne nastave biti vjerojatno nekakva kombinacija nastave u školi i online nastave. Koliko sam mogao pratiti situaciju te nastave na daljinu, imali smo određena iskustva s otočnim školama, ovo je samo nekakav drugačiji oblik. Imam povratne informacije da je to sve i predobro odrađeno za situaciju u kojoj smo se potpuno neočekivano našli. Bilo je govora da se djeca previše opterećuju, da se radi po cijeli dan, no to je bilo jedno posve novo iskustvo, a s obzirom na cijelu situaciju kakva je bila, smatram da je to u konačnici ipak pozitivno iskustvo, navodi Nekić dodajući kako je školska godina normalno završila, djeca su dobila ocjene i svjedodžbe.




Pozitivne prakse
– Vjerujem da će sada biti ipak nešto drugačiji pristup provođenju nastave od tog prvog vala koji nas je zatekao. Sada imamo naputke od strane medicinske struke da se konkretna žarišta unutar škola izoliraju. Stoga vjerujem da će se nastava u našoj županiji s obzirom na dosadašnje brojke oboljelih uspješno provoditi. Plan je da nastava krene normalno, a ukoliko se pojave slučajevi zaraze cijeli razredi i njihovi kontakti će se izolirati. Kod djece je normalno da to bude cijeli razred jer njih ne možete u tolikoj mjeri kontrolirati, odnosno očekivati od njih da će se u potpunosti držati svih epidemioloških mjera kao primjerice odrasle osobe. Što se tiče pak učitelja i profesora, smatramo da nema toliko bliskog kontakta s učenicima, da bismo i njih isključivali iz procesa rada, kaže Nekić istaknuvši kako će inzistirati, gdje god je to moguće, da postoji što veća distanca kako između samih učenika tako i između učenika i učitelja odnosno profesora.
– Sustav mora odgovoriti elastično na ovaj izazov koji imamo, znači da sve pozitivne prakse koje imamo, od vrtića do visokog obrazovanja, budu uključene, kako bi se postigla temeljna svrha, da djeca završe svoj razred, odnosno da usvoje znanja i sposobnosti koje trebaju kako za daljnje školovanje tako i za proces rada u koji će se uključivati, zaključuje Nekić.
 


Strukovnjaci će kombinirati nastavu u razredu i na daljinu?


Još uvijek u nedostatku konkretnih informacija o početku i načinu provođenja nastave u školskoj 2020./21. godini ravnatelj Strukovne škole »Vice Vlatkovića«, Tihomir Tomčić, na službenim stranicama svoje škole otvorio je javnu raspravu koja traje od 10. do 25. kolovoza u kojoj moli učenike, nastavnike, roditelje i članove Školskog odbora da dostave prijedloge za izmjenu, odnosno poboljšanje Godišnjeg plana i programa ove škole.
– Školska 2020./21. je zasigurno školska godina puna neizvjesnosti s obzirom na to da živimo u vremenu pandemije koronavirusa zbog čega nismo sigurni kako će nastava početi, a za očekivati je da su moguće i promjene tijekom nastavne godine. Stoga smo odlučili promijeniti model izvođenja praktične nastave u školskim radionicama za učenike prvih razreda na način da istu više neće realizirati tijekom 4 dana po 4 sata, pri čemu u istom danu imaju teorijsku i praktičnu nastavu, već prelazimo na model 2 dana praktične nastave po 8 sati. To će nas učiniti fleksibilnijima te omogućiti da učenici, koji inače praktičnu nastavu izvode u grupama do 10 učenika, mogu i u nepovoljnijim epidemiološkim uvjetima dolaziti u školu na praktičnu nastavu jer će socijalna distanca biti osigurana u svakom trenutku, ističe Tomčić.
Istovremeno navodi, ukoliko se bude zahtijevalo da bude obvezno održavanje socijalne distance, tri dana teorijske nastave moći će se realizirati na način da učenici dolaze u školu svaki drugi tjedan odnosno razrede bi, kako kaže, podijelili u dvije grupe po desetak učenika što znači da bi kombinirali nastavu u razredu i nastavu na daljinu, što je osobito važno zbog vježbi u laboratorijima, matematike, fizike i strukovnih predmeta koji se realiziraju projektnom nastavom u kabinetima i radionicama.
– Ipak, ostaje nam veliki problem malih i velikog odmora jer nastavni sati ne mogu za pojedine predmete ili razrede započinjati u različito vrijeme s obzirom na kabinetski vid nastave odnosno da učenici prelaze iz učionice u učionicu. Doduše, pokušat ćemo postići da učenici većinu teorijskih predmeta provode u istim učionicama jer su ionako sve podjednako opremljene. Generalno, izradili smo model koji je fleksibilan i koji će se najlakše moći transformirati u različite oblike nastave ovisno o pandemiji i traženim epidemiološkim uvjetima, zaključio je Tomčić.