Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

18 C°

Značajan opus velikog arhitekta

Autor: Nikola Markulin

17.12.2008. 23:00
Značajan opus velikog arhitekta

Foto: Filip BRALA



U organizaciji Matice hrvatske – ogranak Novalja u utorak navečer je u dvorani Matice hrvatske u Zadru održano predstavljanje knjige „Dominik Škunca” autora dr. sc. Antuna Travirke, profesora Odjela za povijest umjetnosti na Sveučilištu u Zadru. O knjizi, čiji je Matica hrvatska – ogranak Novalja i izdavač, govorio profesor Travirka je kazao:
– Dugo se već vremena bavim životom i opusom ovoga našeg umjetnika koji živi i djeluje u Parizu, gradu koji je još uvijek umjetničko središte svijeta. Dominik Škunca profesionalni je arhitekt, ali je čitavo vrijeme paralelno sa svojom profesijom gajio i likovno umjetnički rad. Upravo doticaj sa izvorima moderne umjetnosti u Parizu značajan je doprinos formiranju likovnog jezika Dominika Škunca. U ovoj se monografiji nalazi širok dijapazon onoga što je Škunca radio i što još uvijek radi. Ja, pak, grafički opus ovog umjetnika držim najvažnijim i smatram da mu u suvremenoj hrvatskoj grafici pripada istaknuto mjesto. Makar je Škunca rijetko izlagao u svojoj domovini. Stoga je i ova knjiga prilika da se upoznamo s našim vrsnim grafičarem koji je učio i od glasovitog Stanleya W. Haytera. Uvodni esej ove knjige sadrži promišljanje korijena umjetničkog izričaja Dominika Škunca. Uz kasniji utjecaj poratnog umjetničkog Pariza, osjećaj prema likovnom kod Škunca potječe iz nekoliko izvora. U prvom redu to su dječje prikupljanje svetih sličica, ljubav prema crtanju ornamenata i prema crtanju oblaka. To su primordijalni elementi umjetnikova izričaja od kojih se iz potonjeg, koje predstavlja zanimanje za nestalne oblike, razvila umjetnička dimenzija Škunca, a iz prvog, zanimanja za red, profesionalna, dakle arhitektonska struka. Pariz u koji, nakon svršetka klasičnog gimnazijskog obrazovanja u Pazinu i Zadru, dolazi umjetnik proživljave teška vremena. Očituje se to u svim oblicima duhovnog stvaralaštva, od filozofije kojom dominira egzistencijalizam, do umjetnosti apstraktnog izričaja ili enformela. Duhovna klima Pariza tih je desetljeća opterećena naslijeđem Vichya, ratom u Indokini te, nešto kasnije, ustankom i ratom u Alžiru. Osim ovih utjecaja na stasanje Škuncaova izričaja važnu je ulogu odigralo i zanimanje za umjetnost dalekog istoka…
Dalje je profesor Travirka govorio o prvim djelima Dominika Škunca, njihovoj percepciji u javnosti i likovnoj kritici, odnosima s domovinom i stvaralaštvu u zrelim godinama.