Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

11 C°

Profesori povijesti i zemljopisa predaju matematiku i fiziku?!

Autor: Anamarija Bilan

18.02.2010. 23:00
Profesori povijesti i zemljopisa predaju matematiku i fiziku?!

Foto: Vedran SITNICA



Odgovarajuća motivacija maturanata za nastavak studija fizike i matematike bila bi da Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa stipendira te studente. Treba napraviti analizu nastavnog programa u koji će biti ubačene teme koje će zaintrigirati učenike za studij fizike i matematike, smatra mr. sc. Maja Cindrić, asistent za nastavu na Odjelu za izobrazbu učitelja i odgojitelja Sveučilišta u Zadru
Profesori koji napune 65 godina života te s više od 15 godina rada u struci trebali bi otići u zasluženu mirovinu, dok bi na njihova mjesta trebali doći mladi stručnjaci koji su spremni podučavati nove generacije učenika. No ovo nije uvijek slučaj, jer u Zadru, kao i cijeloj Hrvatskoj nedostaje mladih profesora matematike i fizike te informatike. Zbog ove situacije ravnatelji su prisiljeni produžavati ugovore svojim profesorima koji su ispunili uvjete za odlazak u mirovinu ili zapošljavati nestručan kadar, kao što su, primjerice, inženjeri strojarstva ili učitelji razredne nastave. Ovo potonje najčešći je slučaj u osnovnim školama, gdje se zna dogoditi da učitelji razredne nastave predaju matematiku i fiziku, a nerijetko to rade i profesori povijesti ili zemljopisa kojih na tržištu rada ima napretek.
Ni stipendije nisu dovoljne
Ravnatelji mogu nestručni kadar zaposliti samo na određeno vrijeme, odnosno dok ne nađu odgovarajućeg profesora za ta, danas deficitarna zanimanja. Na tržištu rada postoji interes i potreba za zapošljavanjem profesora fizike i matematike, ali kod mladih ljudi ne postoji interes za studiranje tih fakulteta. Čak ni stipendije ne potiču maturante na upis tih fakulteta.
Grad Zadar, primjerice, u sklopu stipendija za deficitarna zanimanja, stipendira i studij matematike i fizike, i to sa 1.000 kuna mjesečno, ako se studira izvan Zadra te sa 800 kuna mjesečno, ako se studira u Zadru. Stipendisti koji dobiju stipendiju dobivat će je do kraja svog studija uz uvijet da redovito upisuju sljedeću godinu. No ni ove stupendije nisu potaknule maturante da odu na studije matematike i fizike.
– U prošloj školskoj godini Grad Zadar je dodijelio svega dvije stipendije za studij matematike te jednu za studij fizike, a ove školske godine dodijeljene su samo tri stipendije za studij matematike, rekla je Ivana Dadić, stručna suradnica za informiranje i protokol Grada Zadra.
Zašto je došlo do nedostatka profesorskog kadra i zašto čak ni stipendije ne potiču mlade da upisuju te fakultete pokušali smo doznati iz razgovora s mr. sc. Majom Cindrić, asistentom za nastavu na Odjelu za izobrazbu učitelja i odgojitelja Sveučilišta u Zadru.
– Moram reći da ne znam pravi odgovor na ovo pitanje, ali pretpostavljam da se radi o tome da mladi idu trbuhom za kruhom. Naime, studiji matematike i fizike su iznimno teški i maturanti se radije odlučuju upisati inženjerski smjer nego profesorski jer računaju da će tako lakše naći bolje plaćen posao nego u prosvjeti. Matematika i fizika su iznimno teški studiji koji ne trpe selektivno učenje i zahtijevaju jako mnogo posla te mnogo vremena. Upravo zbog toga na razini cijele Hrvatske svake godine diplomira svega 50-ak studenata, rekla je mr.sc. Maja Cindrić. Dodala je da su mladi svjesni položaja profesora u našem društvu i u školama te ih nastavnička zvanja baš i ne privlače.
Cindrić je objasnila da bi se zbog sve manjeg interesa za zvanja profesora matematike i fizike u skorijoj budućnosti moglo dogoditi da ostanemo bez tog kadra. Tada će se dogoditi da počnu raditi nestručne zamjene, koje ne mogu na odgovarajući način prenijeti novim generacijama znanje i interes za područja matematike i fizike. Ovo nadalje povlači loš interes za te studije i stvara se začarani krug nezainteresiranosti za jednu fundamentalnu granu prirodnih znanosti na kojoj počiva razvoj tehnologije i industrije bez kojih je nemoguće govoriti o napretku i razvoju države.
– U učenju matematike i fizike važno je stvoriti temelje na kojim će se znanje djece razgranati. Pored toga profesori fizike i matematike bi trebali privoljeti učenike prema toj profesiji i razviti ljubav prema tim znanostima tako da ih odu studirati bez obzira na kasniju materijalnu dobit. Djeci također treba omogućiti da sami stvore svoje znanje kao puzzle, oni bi trebali imati cijeli pregled nad svojim znanjem pa će lakše zavoljeti matematiku i fiziku, objasnila je Cindrić.
Nestručne zamjene
Da bi ovo bilo moguće, objasnila je, na profesorskim mjestima trebaju raditi stručni, kompetentni ljudi koji vole i razumiju svoj posao, a ne kao što je danas slučaj, da u osnovnim školama radi nestručni kadar, odnosno inženjeri ili čak učitelji nekih drugih predmeta. Cindrić je istaknula da ne osuđuje te ljude koji rade najbolje što mogu i ne boje se potražiti pomoć stručnjaka. No oni tako mogu raditi samo na određeno vrijeme, odnosno dok ravnatelji škola ne pronađu odgovarajući kadar.
Cindrić smatra da bi se naveden problem mogao riješiti na nekoliko načina. Ona misli da bi odgovarajuća motivacija maturanata za nastavak studija fizike i matematike bila da Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa stipendira te studente. Pored toga smatra da treba napraviti analizu nastavnog programa u koji će biti ubačene teme koje će zaintrigirati učenike za studij fizike i matematike. Za kraj bi trebalo aktualizirati nastavni proces koji će prikazati fiziku i matematiku kao žive, dinamične, sadašnje znanosti koje napreduju i sadrže mnoga naistražena područja na kojima je moguće raditi.
Kako potaknuti maturante da upisuju studije matematike i fizike pitanje je koje muči i brojne ravnatelje koji muku muče zbog nedostatka stručnog kadra.
Svetko Perković, ravnatelj Pomorske škole u Zadru, rekao je kako i njih u budućnosti čekaju problemi oko zapošljavanja profesora matematike i fizike, kao što je slučaj u brojnim školama u Hrvatskoj.
– Teško je ulaziti u razloge zašto maturanti ne žele studirati matematiku i fiziku, ali mislim da je jedan od problema što su ti studiji iznimno teški, a poslije ih ne očekuju visoke plaće, kao što bi bile kad bi radili kao inženjeri, rekao je Perković. Dodao je da on u Pomorskoj školi za predavače stručnih predmeta mora zaposliti profesore koji moraju imati ovlaštenja u pomorskim znanjima, kao što su kapetani, što je također vrlo teško i komplicirano. No do sada nije imao problema jer su pronalazili kadrovska rješenja, ali u budućnosti ih očekuje.
Rekao je da resorno ministarstvo u iznimnim slučajevima može produžiti ugovor profesoru koji bi trebao otići u mirovinu, ali ni to ne može ići unedogled. Osim toga u 65. godini ljudi su zasićeni i zaslužuju odlazak u mirovinu, a treba poticati zapošljavanje mladog kadra.
Na pitanje vidi li izlaz iz ove situacije, Perković je rekao da ga trenutačno ne vidi. Smatra da bi se situacija popravila kad bi Ministarstvo napravilo program u sklopu kojeg bi se kadrovi koji su u hiperprodukciji, kao što su ekonomisti ili nezaposleni inženjeri, mogli stručno osposobiti, odnosno prekvalificirati za nastavničke kadrove.
– Inženjerima strojarstva su bliske matematika i fizika te bi se na njih moglo računati dok se ne nađe stručni kadar. Osim toga one inženjere koji imaju talenta i volje za rad u školstvu trebalo bi uključiti u pedagoškom smislu. Moglo bi se mlađim ljudima, koji su završili prirodne znanosti, uz poticaj države omogućiti prekvalificiranje. Drugi način kako bi se ova situacija mogla riješiti jest da se nastavnički studiji matematike i fizike učine lakšima u odnosu na inženjerski, objasnio je Perković.


Matematičko društvo Zadar


Mr. sc. Maja Cindrić rekla je da se ovih dana u Zadru osniva Matematičko društvo, udruga svih onih koji rade kao profesori i učitelji matematike.
– Ovo bi trebala biti udruga za sve koji rade kao profesori matematike i fizike, dakle, i stručni, ali i nestručni kadar. Osnivanjem ove udruge želimo dati potporu i pomoći tim profesorima koji nisu studirali matematiku ili fiziku, a koji se trude djeci prenijeti znanje. Osim toga želimo i štititi njihove interese jer su pod raznim utjecajima i često su nezaštićeni. Također, kao jedan od glavnih ciljeva je popularizacija matematike i fizike, rekla je Cindrić.




 


(Ne)odgovarajuća stručna sprema


– Već se nekoliko godina unatrag uočava nedostatak profesora određenih predmeta, a najveći su problem matematika i fizika gdje se posebno ističe nedostatak profesora i iz godine u godinu se povećava. Prema našoj evidenciji u sljedećih nekoliko godina sedam do osam profesora fizike i matematike ispunit će uvjete za odlazak u starosnu mirovinu. U Zadarskoj županiji djeluje 37 osnovnih i 21 srednja škola. U osnovnim školama zaposlena su 73 nastavnika matematike od kojih je njih 13 nestručno te 42 predavača fizike od kojih je tek njih 24 zaposleno na neodređeno vrijeme. Ostalih 18 radi na određeno jer nemaju odgovarajuću stručnu spremu.
Naime, škole u kojima su zaposleni nestručni kadrovi moraju svakih šest mjeseci raspisivati javni natječaj jer s osobom koja nema odgovarajuću stručnu spremu ne može potpisati ugovor na neodređeno vrijeme, rekli su nam iz Ureda državne uprave Zadarske županije. U srednjim školama situacija je nešto povoljnija jer od 68 profesora matematike i fizike tek dvoje nemaju odgovorajuću stručnu spremu.