Tomislav Fain predsjednik UHPA-e: "Agencije se bore za opstanak"

Poruka greške

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls u _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (linija 436 od /opt/nginx-1.17.9/htdocs/zadarskilist.hr/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Slika korisnika mkvanja
Razgovor s povodom
Agencijama se ne daje potpora za fiksne troškove, jer im rad nije zabranjen, ali ga - nema, te su najveći turistički gubitnici
MINTS/UHPA
Tomislav Fain na jednom od pregovora s ministricom Nikolinom Brnjac

Tomislava Faina, direktora najjače zadarske turističke agencije Terra travel, i predsjednika Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA) kontaktiramo u trenutku kad je Hrvatska pred usvajanjem izmjena Zakona o turističkoj djelatnosti kojom će brisati dosadašnje odredbe o vaučerima. Banalizirano rečeno kada se čudo od pandemije počelo i turizam potonuo unijeta je odredba kojom su agencije umjesto povrata novca za nerealizirana putovanja klijentima izdavale vaučere kojim su imali mogućnost iskoristiti uplaćeno dogodine.

Umjesto vaučera isplata uplaćenih putovanja

Sada je po tužbama EU takva odredba »šaptom pala«?
- Bilo je od početka rasprave o izmjenama jasno da će pasti jer se pozivalo na EU. Sada, ako klijent zatraži povrat, on se u roku od 15 dana mora izvršiti.
Je li to čavao u lijes mnogim agencijama?
- Na sreću prethodno je usvojeno da su i agencije korisnici kreditnih jamstava državepa će morati uzeti kredite za povrat tog novca, a dobit će ga uz državna jamstva. Radi se o »Program dodjele državnih potpora sektoru turizma i sporta u aktualnoj pandemiji COVID-a 19«, za koji je u Državnom proračunu osigurano milijardu i pol kuna potpora u obliku državnih jamstava. TIme bi trebali spasiti likvidnost i pristupiti financijskim sredstvima uz povoljnije uvjete od uobičajenih. Milijarda je predviđena za jamstava, koja će pokrivati 100 posto glavnice kredita malim i srednjim poduzetnicima, a u agencijskom dijelu to su gotovo svi. U tom smo u kontaktima prema ministrima Mariću i Ćoriću.

Agencije bez 85% prihoda

​Agencije su navodno najpogođeniji segment turizma?
- Prema našim podacima s padom od 88%, dok je to prema Državnom zavodu za statistiku to 85%. Uglavnom najpogođeniji od svih segmenata turizma.
I kako preživljavaju?
- S takvim padom dobiva se potpora države za očuvanje radnih mjesta od 4.000 kuna. Preživljava se iznimnim zaduživanjem i izjedanjem kapitala. Iz svog iskustva mogu kazati da smo prodali dva kombi vozila i dva broda da i smo bili na nuli. Pri tom smo na svakoj transakciji izgubili, jer nije vrijeme za prodaju. Ljudi odjavljuju prostore, rade od kuće online, svode trošak na minimum, zadužuju se i jedu supstancu. No, očekujemo pokretanje sezone, a da bi smo to dočekali potreba nam je potpora.

​Bez priznavanja fiksnih troškova

Problem nepriznavanja fiksnih troškova?
- Problem s kojim sam upoznao i tražio potporu Ministrice Brnjac je što nam rad formalno nije zabranjen, ali od njega nema gotovo ništa preko godinu dana. Za razliku od djelatnosti kojima je rad zabranjen nama država ne osigurava participaciju u pokrivanju fiksnih troškova. UHPA je stoga od Vlade RH zatražila financijsko obeštećenje turističkih agencija, nadoknadom fiksnih troškova. U borbi smo za opstanak, a ljudi u turizmu znaju kakva je sudbina ako nestanu agencije kao supstrat organiziranog turizma.
​Do kad mislite da ćete trebati podršku države?
- Potpora za održanje radnih mjesta ide dok go smo na padu od 60 i više posto, a realno je teško očekivati bolje prije srpnja.
I rezervacije odnosno prodaje ide za sad loše?
- Sve kasni, ali vjerujemo da će kad krene ići ubrzano. Agencije su od početka pandemije onemogućene u radu restrikcijama na nacionalnoj i međunarodnoj razini. Države članice EU donijele su mjere državne pomoći turističkim agencijama i turoperatorima te UHPA isto traži i od Vlade RH. Osim financijskog obeštećenja, smatram da nam se uvelike može pomoći i kroz osiguravanje uvjeta za nastavak rada. U naše poslovanje uvodimo sigurnosne protokole, baš kao i naši partneri i dobavljači i vjerujemo u ovu sezonu.

 

Što je s kruzerima?!

Mnogi su, i vaša tvrtka, imala značajne poslove i s kruzerima, a od toga ništa?
- UHPA se već duže zalaže i za uplovljavanje većih putničkih brodova za kružna putovanja u hrvatske morske luke što sukladno važećim epidemiološkim odlukama Stožera CZ RH nije moguće obzirom na ograničeni broj putnika na 200.
Konkurentske mediteranske zemlje pokrenule su žurni postupak normalizacije kružnih putovanja (Italija, Grčka, Francuska i Španjolska) te uključile svoje destinacije na međunarodne itinerere brodskih kompanija kao što su: MSC, Costa Crosiere, AIDA Kreuzfahrten i dr. Recimo iz Genove dio kompanija je krenuo.
Kakve su njihove mjere?
- Brodske su kompanije promptno reagirale te uvele visoku razinu zdravstvenih i sigurnosnih protokola, laboratorije na kruzerima, testiranja,..za zaštitu dobrobiti gostiju, posade i zajednica koje se posjećuju, uz prorjeđen broj putnika. Protokoli su odobrenih od strane nadležnih tijela Italije, Malte, Grčke…. Osmišljeno je i da nema šetnje i slobodnog vremena u lukama već samo organizirani odlasci autobusima. U slučaju odlaska u restorane, zakup kompletnog prostora, samo za goste s kruzera i td. Vjerujem da će dio mjera biti usvojen i kod nas i posao i ovdje barem dijelom krenuti. Ministarstvo turizma i sporta podržava prihvat organiziranih kružnih putovanja u našim lukama kao važnom segmentu turističke ponude.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno