Foto: Zvonko KUCELIN
Biciklisti se nerado pridržavaju prometnih pravila, a osim po cestama, biciklima se voze gradskim mostom i Poluotokom, koji su pješačke zone. Tako se zbog neoprezne i neodgovorne vožnje po gradskom mostu, gdje dnevno prolaze tisuće ljudi, često znaju dogoditi bliski susreti biciklista i pješaka, koji su na svu sreću do sada prolazili bez značajnijih posljedica
Gužva, gužva, gužva… To je slika Zadra u vrijeme turističke sezone. Gužva je posvuda – na ulicama, trgovima, u javnom prijevozu, a osobito na poznatim turističkim točkama na Poluotoku koji je izuzetan spoj prirodnih ljepota i kulturno-povijesne baštine, zbog čega ga svakodnevno, tijekom ljetnih mjeseci, posjećuje tisuće stranih i domaćih gostiju.
Iako rijeke turista, koje se tijekom ljetnih mjeseci slijevaju zadarskim ulicama, prije svega znače turistički profit, istovremeno stvaraju velike gužve na prometnicama, zbog čega Zadrani nerijetko izbjegavaju vožnju u automobilima, koji ionako svakodnevno zapinju u gužvama ili, pak, javni prijevoz, također spor i nepraktičan te biraju okretno, zdravo i ekološko prijevozno sredstvo – bicikl.
Bliski susreti s pješacima
Gledajući iz različitih aspekata, takva odluka i više je nego pohvalna jer bicikl je zdravo i ekološko prijevozno sredstvo te ga kao takvog treba promicati i popularizirati među građanima. No, s biciklistima je isti slučaj kao i s vozačima automobila, nerado se pridržavaju prometnih pravila, a osim po cestama, biciklima se voze gradskim mostom i Poluotokom, koji su pješačke zone, u kojima je strogo zabranjena vožnja svim vozilima. Tako se zbog neoprezne i neodgovorne vožnje po gradskom mostu, gdje dnevno prolaze tisuće ljudi, među njima mnoštvo domaćih i stranih turista, često znaju dogoditi bliski susreti biciklista i pješaka, koji su na svu sreću do sada prolazili bez većih posljedica. Uglavnom, riječ je o mlađim biciklistima koji zbog brze vožnje voze slalom među prolaznicima, tako da je sudar ponekad nemoguće izbjeći.
O biciklistima u pješačkoj zoni, u ovom slučaju na Poluotoku i gradskom mostu, razgovarali smo s Ferdinandom Perinovićem, predsjednikom zadarskog Društva za zaštitu biciklista u prometu, koji kaže kako je vožnja biciklom poput vožnje automobilom stvar kulture, jer i u jednom i drugom slučaju treba voditi računa o svim sudionicima u prometu i načinu na koji se vozi.
– Pješačka zona namijenjena je za promet pješaka, gdje smo mi biciklisti samo gosti na njihovim površinama. Pravila koja govore da biciklistima nije mjesto u pješačkoj zoni, posve su jasna, no istovremeno otvaraju i neka druga poglavlja o pravima biciklista, koji su na neki način istjerani i s nogostupa i s kolnika, govori Ferdinand Perinović, dodajući kako bi bicikl, ukoliko ostane u pješačkoj zoni, trebalo gurati brzinom hoda pješaka, čega se brojni ne pridržavaju, što je u ovom slučaju stvar kulture.
Dopušteno guranje bicikla
Prema Perinovićevim riječima biciklizam je način, filozofija života, o čemu se u Zadru vrlo malo vodi računa. Iako je prvi bicikl u Zadar stigao još 1877. godine, biciklizam je, zbog nedostatka biciklističkih staza i parkirališta, nedovoljno razvijen, osobito u turističkom smislu jer spomenici zadarske kulurno-povijesne baštine, kao i noviteti poput Morskih orgulja i Pozdrava suncu, za bicikliste su ostali i dalje nepristupačni.
Što o biciklistima u pješakoj zoni kaže Zakon o sigurnosti cestovnog prometa, pitali smo Elvisa Perinčića, načelnik Postaje prometne policije Zadar u Policijskoj upravi zadarskoj, koji je navedenu situaciju okarakterizirao kao prometni prekršaj koji se sankcionira s 300 kuna.
– Zakon je jasan, u pješačkoj zoni vožnja bicikla je zabranjena, no guranje je dopušteno. Biciklist se, poput vozača automobila ili motora mora pridržavati prometnih pravila, što u ovom slučaju znači voziti uz desni rub kolnika, poštovati svjetlosnu, horizontalnu i vertikalnu signalizaciju, kao i drugi sudionici u prometu. No, u pješačkoj zoni, vožnja biciklom je zabranjena, govori načelnik Elvis Perinčić, te pojašnjava kako biciklist koji vozi pješačkom zonom radi prekrašaj, koji je definiran kao vožnja vozilom po prometnoj površini koja nije namijenjena za tu kategoriju vozila.
Što se tiče sankcioniranja biciklista u pješačkoj zoni, načelnik Perinčić kaže da još nisu represivno djelovali, što znači da prekršajnih sankcija još nije bilo. No, u svakom slučaju, u cilju zaštite pješaka, djelatnici Postaje prometne policije redovito upozoravaju bicikliste na prometna pravila koja vrijede u pješačkoj zoni, osobito tijekom ljetnih mjeseci kada je Poluotok prepun turista. Na kojoj je razini kultura biciklista u Zadru, najbolje je da prosudite sami, no pritom imajte u vidu i zaštitu biciklističkih interesa.
najnovije
najčitanije
Hrvatska
MINISTAR
Butković: Zorane, jesi li jučer zvao šefa susjedne države da te spoji sa zastupnikom manjine?
KK Zadar
UTRKA
Završena treća etapa 4 Island MTB utrke, Zadar Bike Magic i dalje nezaustavljiv!
Hrvatska
TISKOVNA KONFERENCIJA
Peđa Grbin o odluci Ustavnog suda: “Popišali su se na sve nas i na odluku građana”
Hrvatska
PREDSJEDNIK REPUBLIKE
Milanović: Tko će biti mandatar odlučuje samo saborska većina. Ovo neće proći
Crna Kronika
PU ZADARSKA
Zadarska policija uhvatila vozača koji je izazvao tešku prometnu nesreću u Islamu Latinskom
Zadar
TUŽNA VIJEST
Preminuo bivši profesionalni košarkaš i trener Denis Skitarelić
Zadar
LIJEPA PRIČA
KONAC DJELO KRASI Zadranka Matea Ljubanović u Norveškoj ispisuje uspješnu poduzetničku priču
Zadar
HEP JAVLJA
INFORMIRAJTE SE! Brojne ulice u Zadru sutra ostaju bez električne energije
Županija
PODRŠKA S JUGA
DOMINACIJA HDZ-a Evo kako su glasali gradovi Zadarske županije
Zadar
25 GODINA PJESME