I nautika uplovila u poskupljenja, izostali turisti s istoka Europe

Poruka greške

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls u _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (linija 436 od /opt/nginx-1.17.9/htdocs/zadarskilist.hr/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Slika korisnika aplahinek
ODMOR I PLOVIDBA
Zbog sve većeg broja turista koji biraju našu obalu, te orijentacije na masovni turizam, to se često ne može postići boravkom u obalnim turističkim destinacijama. Upravo je zato nautički turizam jedan od najboljih oblika odmora, kazao je Antišin, koji je zbog rata u Ukrajini ove godine primijetio izostanak klijenata iz Istočne Europe
TZ Preko
Olive Island Marina u Sutomišćici očekuje stabilnu nautičku sezonu

Charter i nautička industrija već su dugi niz godina jedna od prosperitetnijih grana hrvatskog turizma. Nakon dvije pandmijske godine, kada je nautika postala šampionom domaćeg turizma, ovogodišnja sezona nosi nove prilike i izazove. Tim smo povodom razgovarali s predsjednikom Strukovne skupine pružatelja usluga smještaja na plovilima – charter pri HGK - Županijskoj komori Zadar, Marinom Katičinom iz tvrtke Pitter putnička agencija, koji nam je dao presjek ove sezone, prilika i problema, te s Tonijem Antišinom iz Olive Island Marine iz Sutomišćice.

Sigurna plovidba i zaštita pomorskog okoliša

Hrvatska je u posljednje dvije godine, što zbog velike popularnosti među turistima, što zbog liberalnih epidemioloških mjera i političkih prilika u ostalim mediteranskim zemljama ostvarila turističke rezultate iznad svih očekivanja, što se naročito vidjelo u sektoru chartera, gdje se neprestano tražilo plovilo više. Kao i u ostalim segmentima turističke industrije, poduzetnici u charter industriji su primijetili promjene u strukturi gostiju. Sve je više početnika, koji se zbog straha i bojazni od zaraze koronavirusom, nakupljenog stresa i želje za tišinom ili nekih drugih razloga, prvi put odlučuju za odmor na moru.

Katičin nam je kazao kako je zadovoljan dosadašnjim dijelom predsezone i sezone, jer treba biti realan kako bi se moglo uspješno poslovati.

- U nautičkoj su sezoni ove godine isplivali neki novi izazovi. Prvenstveno se to tiče problema kako sve veći broj klijenata osvijestiti o sigurnoj plovidbi i zaštiti pomorskog okoliša prilikom boravka na plovilu. Ja osobno stalno naglašavam okolišnu i održivu komponentu, jer je Hrvatska destinacija broj jedan za nautičare, a stanje sa zaštitom biljnih i životinjskih vrsta koje nastanjuju naše more se često marginalizira, kazao je Katičin i dodao kako primjećuje da su njegovi klijenti, zbog dvogodišnjeg utjecaja pandemije koronavirusa, sve više pod stresom, te traže oblik odmora u kojem će se potpuno odmaknuti od svoje svakodnevice i svih problema s kojima se nose.

Nautika i charter izdržljive grane

- Jedan od glavnih zadataka u turizmu je znati kako opustiti gosta i pružiti mu relaksirajuće iskustvo destinacije. Zbog sve većeg broja turista koji biraju našu obalu, te orijentacije na masovni turizam, to se često ne može postići boravkom u obalnim turističkim destinacijama. Upravo je zato nautički turizam jedan od najboljih oblika odmora. Pruža jedinstvenu priliku da se klijent potpuno opusti, dok istovremeno uživa u miru i tišini našeg mora, kazao je Antišin, koji je zbog rata u Ukrajini ove godine primijetio izostanak klijenata iz Istočne Europe.

- Svi kapaciteti nisu tako dobro popunjeni kako je to bilo prošle godine, ni sada, niti u razdoblju predsezone. Izostanak ruskih i ukrajinskih nautičara veliki je udarac za našu industriju. No, ne treba biti pesimističan. Zbrajanje rezultata tek je pred nama, te vjerujem kako će i ova sezona biti iznimno uspješna. Nautika i charter su izdržljive grane. Pred nama je sezona koja bi potencijalno mogla biti i teška i uspješna. Prate nas i nuspojave od prošle godine, koja je bila iznimno uspješna s obzirom na uvjete u kojima smo radili, naglasio je Katičin i dodao kako se cijela industrija suočava s povećanjem cijena od strane dobavljača.

- Većina naših rezervacija za ovu sezonu učinjena je u prošloj godini, kada je ekonomska situacija bila daleko bolja. Naši su dobavljači slijedom gospodarske krize i inflacije povećali svoje cijene, no mi nismo u mogućnosti učiniti isto kako bismo kompenzirali novonastalo povećanje troškova, jer cijene već potvrđenih rezervacija ne možemo naknadno mijenjati, bez obzira koliko cijene išle gore, zaključio je Katičin.

Dobre brojke

U prvih je šest mjeseci ove je godine tako ostvareno 38.049 dolazaka, od toga 35.802 stranih i 2.247 domaćih nautičara, te 232,176 noćenja, od čega su 222.192 ostvarili strani nautičari, a 9.984 domaći. U prošloj je godini ostvareno 25.619 dolazaka i 155.006 noćenja.

Podaci sa srpanj tek će se zbrajati. No, u lipnju je ostvareno 19.586 dolazaka i 131.982 noćenja, dok je u prošloj godini u istom razdoblju ostvareno 14.960 dolazaka i 98.220 noćenja. Hrvatsku obalu i more za svoj odmor su u prvih šest mjeseci najčešće birali gosti iz Njemačke, Austrije Češke, Slovenije i Poljske. Nijemci su tako u prvih šest mjeseci ostvarili 7.197 dolazaka i 51.666 noćenja. Na drugom su mjestu Austrijanci sa 7.019 dolazaka i 43.044 noćenja. Na trećoj su poziciji Česi sa 5.789 ostvarenih dolazaka i 36.729 noćenja. U prošloj su se godini gosti iz istih pet zemalja izmjenjivali na listi najvjernijih gostiju, a najbolji su bili Austrijanci, koji su ostvarili 4. 577 dolazaka i 28.999 noćenja.

Toni Antišin iz poznate sutomiške Olive Island Marine u kratkom nam je razgovoru kazao kako sezona kod njih zasada teče bez ikakvih problema.

Problem je rast cijena

- Pred nama je stabilna sezona, kao one na koje smo naviknuli prije pandemije. I predsezona i dosadašnji dio špice sezone prolaze vrlo zadovoljavajuće, kazao nam je Antišin, čija marina tradicionalno najviše surađuje s turistima iz Njemačke, Austrije, Češke, Poljske, tako da ne doživljavaju promjene u strukturi gostiju.

- Ni prije ove nemile situacije s ratom u Ukrajini nismo u značajnijem postotku surađivali s klijentima iz Istočne Europe, tako da ne doživljavamo pad u popunjenosti kapaciteta kao neke druge marine. Ono što nam predstavlja problem je rast cijena, koji uostalom muči i sve druge hrvatske poduzetnike, istaknuo je Antišin, koji je, kao i svi poduzetnici u turizmu morao dizati cijene vezova i ponude u restoranu unutar marine.

- Kako bi djelomično kompenzirali povećanje troškova uzrokovano rastom cijena materijala i namirnica koje koristimo i mi smo u određenom postotku korigirali svoje cijene. Struja nam je već od ove zime značajno skuplja, a i ostali su troškovi veći, no naše korekcije nisu šokantne, tako da naši klijenti razumiju da je do određenih promjena jednostavno moralo doći, zaključio je Antišin.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno