Subota, 27. travnja 2024

Autor:

18.08.2009. 22:00

Foto: Vedran SITNICA

Zrmanja – rijeka koja je kao stvorena za vodene sportove i ovaj put je ispunila naša očekivanja. U ljetnim mjesecima rijeka je možda malo mirnija, ali nedostatak adrenalina zato nadoknađuju prekrasni pejzaži koji ostavljaju bez daha
Prošlog tjedna uputili smo se iz Zadra u jednu od najzanimljivijih adrenalinskih avantura koje se nude na našem području, spuštanje kajacima niz divlje vode rijeke Zrmanje. Zrmanja je rijeka koja može stati uz bok najboljim svjetskim rijekama pogodnima za vodene sportove, kao što su rafting, kajak i kanu na divljim vodama.
Naša avantura započela je u Kaštel Žegarskom, pitoresknom mjestašcu udaljenom petnaestak kilometara od Obrovca, na predjelu Mlini Žegar. Djelatnici Riva rafting centra podijelili su nam opremu i svatko od nas dobio je zaštitna odijela, kacige i prsluke. Tehnički direktor Riva rafting centra Gordan Vuco opisao je samo putovanje, na karti pokazao putovanje i objasnio što možemo očekivati, upozorivši nas na oprez. Staza je dugačka 14,5 kilometara, a putovanje u ljetnim mjesecima traje od tri do četiri sata, dok se u vrijeme kiša i topljenja snijega ono bitno skraćuje.
Slobodan pad niz slap
Naša avantura mogla je započeti, dobili smo vesla i kajake u koje smo sjeli po dvoje. Cijelo vrijeme pratio nas je iskusni skiper Emir, koji je svojim savjetima bitno olakšavao putovanje. Prvi dio staze koja se proteže do Velikog buka ima nagib od 3,5 posto, a na tom dijelu dosta je slabijih brzaka i prepreka u obliku malih vodopada. Putovanje teče sporije jer se navikavamo na kajake i vesla često vozeći cik-cak, no ubrzo smo svladali osnove i uspijevamo koliko-toliko ići pravocrtno. Cijelim putovanjem uživamo u prekrasnoj prirodi koja okružuje rijeku i sedrenim barijerama koje stvaraju čudne oblike pod vodom. Uskoro dolazimo do prekrasne šljunkovite plaže na kojoj se zaustavljamo zbog kupanja. Voda je kristalno bistra i topla, a poseban osjećaj daje i to što se zbog kanjona u kojemu se nalazi ne može doći niti jednim drugim načinom osim čamcima. Nakon kupanja sjedamo u kajake i nastavljamo dalje, prolazimo pored mjesta u kojemu se ulijeva Krupa i njena pritoka rječica Krneza. Zrmanja pomalo ubrzava te dolazimo do impozantnog Velikog buka, slapa visokog 11 metara i tu izlazimo iz čamaca te se hodajući spuštamo dolje, dok nam skiper spušta kajake niz slap. Neko vrijeme uživamo u pogledu na prirodni fenomen i snagu rijeke te se spremamo za nastavak putovanja koje postaje sve zanimljivije. Nakon Velikog buka nagib rijeke se povećava na šest posto, sve je više brzaka, slapova i tjesnaca u kojima se počinje osjećati adrenalinski naboj. Dolazimo do dijela zvanog Grotlo, mjesta gdje se Zrmanja s 30 metara sužava na tri i gdje se koncentrira ogromna snaga vode. Niz ovaj dio skiperi nas puštaju jednog po jednog zbog sigurnosti. Nošeni Zrmanjom uz malu pomoć vesala idemo dalje do najzanimljivijeg dijela naše adrenalinske avanture – Ogarovog buka. Zrmanja nas je donijela do Ogarovog buka, slapa poznatog i po slikama ministara s nesvakidašnjim izgledom u rafting čamcima na tradicionalnim Zrmanjskim regatama. Skiperi kao i na grotlu, zbog sigurnosti puštaju jedan po jedan kajak. Osjećaj je nevjerojatan, slobodan pad niz slap prepušten na milost i nemilost Zrmanji koja je ovoga puta bila mirnija nego obično te nas nije izvrnula. Nakon Ogarovog buka lagano se spuštamo prema Berberovom buku gdje naša avantura završava. Ostavljamo opremu u kućici, vraćamo se po automobile i odlazimo napuniti želuce u seosko gospodarstvo Mićanovi dvori koje je naša standardna destinacija nakon spusta niz Zrmanju. Osjećamo lagane trnce u mišićima koji nas podsjećaju na avanturu i veslanje te razgovaramo kako bi trebali iskušati snagu Zrmanje na jesen kada će rijeka biti puno brža, kada naplivi stvore nove vodene konfiguracije te kada osjećaj opasnosti koji srce tjera da pumpa jače bude dosta prisutniji. Neki od iskusnih raftera govore nam kako je Zrmanja uistinu posebna.
Dvadeset puta niz Zrmanju
– Spustio sam se niz Zrmanju više od dvadeset puta i mogu reći da je ona svaki put drukčija. Svako kalendarsko razdoblje ima svoje prednosti, u ljetnim mjesecima pejzaži su zaista prekrasni, rijeka je malo mirnija i naprosto uživaš u okruženju, malo je manje adrenalina, ali pogled ga nadoknađuje, kao i osjećaj vožnje kajakom. U proljeće i jesen od ljepotice Zrmanja postaje zvijer, sve je drukčije, najčešće se spuštamo u rafting čamcima, a na dijelovima kao što su Grotlo i Ogarov buk osjećaj je izuzetan. Nivo vode se povećava, pa tako i slapovi te udarni trenutak u dodiru s vodom. Nekoliko puta sam se pridržavao za čamac, moleći Boga da ne ispadnem, smijući se govori nam Vedran, jedan od iskusnijih raftera dodajući da uskoro odlazi na Unu.
– Sljedeći vikend najvjerojatnije s ekipom idem na Unu u Bihać. Tamo postoje četiri staze, a jedna je adrenalinska. Zadnji put kada smo bili spustili smo se niz nju, odmah se spuštaš niz Štrbački buk, koji je ogroman. Malo njih uspijeva ostati u čamcu, a Una je jako hladna i već nakon toga razmišljaš kako bi odustao, ali nakon što prođeš sve to imaš osjećaj kao da si osvojio Mount Everest, rekao nam je Vedran.
Odlučili smo da ćemo se sigurno uskoro opet vratiti na Zrmanju, a Vedran nas je zarazio i pričom o Uni. Neki od nas, iako početnici, razmišljaju odmah uhvatiti se u koštac s adrenalinskom stazom, dok su neki oprezniji te planiraju isprobati one sigurnije. Na samom kraju priče akteri su poručili kako je svaki spust niz Zrmanju neponovljiv osjećaj te da oni koji se još nisu odvažili za adrenalinske vodene sportove i divlje vode to moraju isprobati, a na raspolaganju će im sigurno biti stručno osoblje koje će se brinuti za njihovu sigurnost.

Stvorena za vodene sportove

Zrmanja je kao stvorena za vodene sportove, posebice kajak, kanu i rafting. Po svojoj je strukturi pogodna za turiste i početnike, drugim riječima, prvi dio rijeke omogućava svima željnim avanture i zaljubljenicima u prirodu da se bez većih opasnosti upoznaju s rijekom, plovilom koje koriste i obrascem ponašanja na rijeci. U drugom dijelu rafting staze, kada ona po strukturi postaje zahtjevnija već ste dobro pripremljeni i bez većih problema uz stručno vođenje skipera možete uživati u ljepotama kanjona poboljšavajući svoje fizičke granice i osjećati nalete adrenalina.

Obvezna oprema

Prije nego što se uputite na spuštanje kajacima niz divlje vode Zrmanje, dobro pogledajte što se nalazi u ruksaku. U ovim ljetnim danima nikako ne biste smjeli zaboraviti na kremu s jakim zaštitnim faktorom, ali ni pokoju boca vode, iako je Zrmanja pitka cijelom svojom dužinom.