Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

Gradnja luke Tkon za godinu i pol dana?

Autor: Ivana Burica

18.09.2009. 22:00
Gradnja luke Tkon za godinu i pol dana?


Općina Tkon na kompleksnom projektu Luka Tkon, u sklopu kojega bi se osim izmještanja i uređenja trajektne luke još uredila i plaža, zatim sportska lučica, marina i ribarska luka, radi još od 2003. godine. S gradnjom bi se trebalo započeti što prije. Ako zbog ničeg drugog, onda barem zbog vrlo frekventne trajektne luke Tkon koja je u katastrofalnom stanju


Pomorski linijski promet je i u ovoj recesijskoj godini zabilježio dobre rezultate. Na većini linija, barem što se tiče nacionalnog linijskog brodara Jadrolinije, prevezeno je tek neznatno manje putnika i vozila nego u istom lanjskom razdoblju. Jedan od rijetkih izuzetaka je linija Biograd – Tkon koja je ovogodišnji rekorder rasta s prevezenih 4 posto više putnika te 7,3 posto više vozila – 102.356 vozila (lani 95.417).
Ovakvi se rezultati mogu objasniti nepostojanjem kopnene veze između otoka Ugljana i Pašmana u prvih šest mjeseci (zbog rekonstrukcije mosta preko Malog Ždrelca) pa je tako cjelokupan automobilski promet za otok Pašman bio preusmjeren na liniju Biograd – Tkon.
Šest dugih godina
Istovremeno, trajektna luka Tkon s pristanom koji prijeti da se svakog trenutka doslovce raspadne u dijelove, izuzetak je po lošem stanju u kojem se nalazi. Nećemo pogriješiti ako kažemo da je jedna od najderutnijih, ako ne i najderutnija luka na hrvatskoj strani Jadrana.
Općina Tkon na projektu Luka Tkon, u sklopu kojega bi se osim izmještanja i uređenja trajektne luke još uredila i plaža, zatim sportska lučica, marina i ribarska luka, radi još od 2003. godine.
No, ni nakon dugih šest godina ništa se bitno nije pomaknulo prema naprijed, a kao najvećeg krivca za to tkonski načelnik Danijel Katičin vidi u užasno zakompliciranom zakonodavstvu koje regulira gradnju na pomorskom dobru.
Geodetska snimka morskog dna
– Studija utjecaja na okoliš izrađena je i Ministarstvu zaštite okoliša poslana još 2005. godine, ali nismo mogli dobiti ocjenu jer smo trebali izraditi novi Prostorni plan uređenja i urbanistički plan uređenja obalnog pojasa naselja Tkon. Mi bismo te dokumente ionako napravili te su u međuvremenu i završeni. No, 2007. godine izašle su nove zakonske odredbe koje zahtijevaju dopune Studije utjecaja na okoliš. Za potrebe tih dopuna morali smo napraviti novu batimetriju – geodetsku snimku, odnosno elaborat morskog dna. Batimetrija je izvršena na 17 hektara dna. U tom dijelu nam financijski pomaže Zadarska županija koja je platitila 70.000 kuna, čime se pokrivaju troškovi batimetrije na svega 10 OD 17 hekatara, a razliku je platila Općina. Dodatno je Županija platila još 60 tisuća kuna za dopunu studija. Budući da će dodatni trošak iziskivati i spajanja dopuna sa Studijom iz 2005., nadam se da će Županija sudjelovati i u dijelu od 120 tisuća koliko je preostalo, kazao je Katičin koji dodaje da će Studija s dopunama biti uskoro završena te da bi se moglo očekivati da dokument u dogledno vrijeme dobije i pozitivnu ocjenu resornog ministarstva.
 10 milijuna eura
Istovremeno Općina Tkon, napominje naš sugovornik, radi i sve pripremne radnje za buduću izgradnju. U tijeku je natječaj Ministarstva poljoprivrede, ribarstva i ruralnog razvoja na koji će se javiti Općina Tkon kako bi ostvarila pravo na financiranje projektne dokumentacije za ribarsku luku.
Luka Tkon je velik i kompleksan projekt čija se ukupna vrijednost procjenjuje na oko 10 milijuna eura, a financirao bi se iz različitih izvora. Iako se dosad projekt stalno prolongirao, tkonski načelnik se nada da bi radovi mogli započeti kroz godinu i pol dana.
Danijel Katičin ističe da je što skorija realizacija Luke Tkon neophodna i to iz više razloga. Osim frekventnog trajektnog pristaništa u katastrofalnom stanju, tu su i problemi ribarskih brodova koji nemaju gdje, nedostatni kapaciteti plaža i prometni čepovi koji se stvaraju zbog gužvi pred trajektom.
Marina i benzinska crpka
– Trajektna luka bi se trebala izmjestiti sjeverozapadno od sadašnjeg položaja. Za tu namjenu je predviđeno nasuti manji dio plaže pa je projektom planirano i vraćanje duga prirodi, odnosno uređenja dijela Lukobrana u svrhu plaže. Planirano je i uređenje velikog parkinga namijenjenog i za potrebe plaže i trajektnog pristaništa. Ako obalni pojas Tkona promatramo sa sjeverozapada prema jugoistoku, nakon trajektnog pristaništa i plaže uredit će se sportska lučica koja se dodiruje s lukom za javni promet od lokalnog značenja. U ovoj potonjoj uredit će se iskrcajno mjesto za ribarske brodove do 15 metra. Između sadašnjeg parapeta i lukobrana smjestit će se marina kapaciteta do 200 vezova, dok bi južno od sadašnjeg trajektnog pristaništa bila ribarska luka s benzinskom crpkom i pripadajućim gatom. Sve nabrojeno protezalo bi se na površini od 17 hektara obalnog pojasa, pojasnio je Katičin.
Financiranje projekta
Što se financiranja tiče, u Općini Tkon očekuju da će država osigurati novce za trajektnu luku i dio plaže. Drugi dio plaže i mjesnu lučicu izgradila bi Općina. Marinu i benzinsku crpku bi gradili privatni investitori, a ribarsku luku financiralo bi Ministarstvo poljoprivrede, ribarstva i ruralnog razvoja preko pretpristupnih fondova Europske unije te uz pomoć norveške vlade.
– Treba istaknuti da bi se većina novih gatova i obale radili na betonskim propusnim konstrukcijama koje propuštaju morske struje, a uronjeni ekrani sprečavaju valove. Vodi se računa o zaštiti okoliša što je jako važno jer će upravo taj sistem gradnje gatova i izgradnja propusta na postojećim, omogućiti da se pročiste bazeni sadašnje luke i pojača strujanje mora uz tkonsku obalu, zaključuje Katičin.