Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

21 C°

Mlade tvrtke na udaru recesije

Autor: Ivana Burica

18.11.2008. 23:00
Mlade tvrtke na udaru recesije

Foto: Vedran SITNICA



Mislim da krizu neće osjetiti jedino oni koji se bave prehranom i ostalim primarnim djelatnostima. Usluge koje mi nudimo su takve da se bez njih može. Iako još uvijek ne osjećam krizu u poslovanju, već sam započeo sa štednjom u firmi, kazao je Damir Oruč, vlasnik Trimat Grafike
Značajan pad ekonomske aktivnosti vidljiv u različitim dijelovima gospodarstva, koji je zahvatio svjetsku ekonomiju, nije zaobišao ni Hrvatsku. Premijer Sanader najavio je “stezanje remena”, a recesija je postala najčešće spominjana riječ i noćna mora gospodarstvenika, umirovljenika, zaposlenih, kao i nezaposlenih… Ukratko – svih.
Recesija se kao mračna prijetnja posebno nadvila nad mlade poduzetnike koji posao tek uhodavaju.
Veliki broj takvih koncentriran je u zadarskom Poduzetničkom inkubatoru na Novom Bokanjcu. U posljednje dvije godine svoju šansu za proboj na tržište u povoljnim uvjetima koje im Inkubator nudi, traži osamnaest mladih zadarskih tvrtki.
Štednja, štednja!
Unatoč povlasticama koje mlade firme uživaju dobivši priliku za rast u Inkubatoru – za poslovne prostore plaćaju po 50 kuna za četvorni metar, s tim da u prvoj godini imaju besplatnu najamninu, u drugoj plaćaju 15 posto, trećoj 39, četvrtoj 60, a tek u petoj 100 posto, njihovi vlasnici svjesni ekonomske krize već poduzimaju mjere štednje i opreza.
Damir Oruč, vlasnik tvrtke Trimat Grafika, koja se bavi izdavačkom i tiskarskom djelatnošću te oslikavanjem automobila, gotovo je siguran da će se opća kriza odraziti na njegov posao.
– Mislim da krizu neće osjetiti jedino oni koji se bave prehranom i ostalim primarnim djelatnostima. Usluge koje mi nudimo su takve da se bez njih može. Iako još uvijek u poslovanju ne osjećam krizu, već sam započeo sa štednjom u firmi. Tako sam ograničio upotrebu interneta, mobitela i svega ostalog što nije nužno. Tako će vjerojatno i drugi razmišljati pa će se najprije štedjeti na onome bez čega se može. Bojim se da će se vizitke, plakati i promidžbeni materijali naručivati sve manje. Tim više što će svjetska kriza negativno utjecati na turizam, a mi upravo najviše posla imamo od izrade turističkih promidžbenih materijala, nimalo optimističan nije bio Oruč.
Indirektno od turizma živi i tvrtka Adriatic Propeleri čija je djelatnost servis i računalno namještanje propela.
Vlasnik Lovre Martinović za sada je poslovnim rastom u Inkubatoru i više nego zadovoljan. Toliko da je čak u planu i izgradnja poslovne hale u budućoj poslovnoj zoni Crno. Jer, kaže Lovro, prostora je već sada malo.
No, većina klijenata ove firme su vlasnici čarter tvrtki pa se i Martinović pribojava mogućeg smanjenja obujma posla.
Bude li turista, bit će i posla
– Ako bude turista, bit će i posla. Vrijeme će pokazati, oprezan je u poslovnim prognozama Lovre.
Za razliku od većine poduzetnika u Inkubatoru, razloga za optimizam ima petero zaposlenika, ujedno i vlasnika Projektnog biroa BSI, Brodogradnja Strojarstvo Inženjering d.o.o.. Tvrtka se bavi savjetovanjem, planiranjem, proračunom i izvođenjem projekata u području konstruiranja alata i linija za zavarivanje u automobilskoj industriji.
Ova trojica diplomiranih inženjera strojarstva te dvojica diplomiranih inženjera brodogradnje ne samo da, u skladu s već popularnom rečenicom Ive Sanadera, “ne stežu remen”, već planiraju i proširenje poslova.
– Ovo što sad konstruiramo bit će u proizvodnji najranije za godinu dana. Radimo s njemačkim proizvođačima automobila – BMW-om, Mercedesom te Volkswagenom kao i s njihovim satelitima Audijem, Seatom i Škodom. Naravno da će recesija utjecati i na automobilsku industriju. No, te će tvrtke započeti štedjeti možda ukidanjem treće smjene koja je najskuplja. Mi projektiramo alat za izradu automobilskih limova koji je u proizvodnji nužan. Mislim da nas stoga recesija neće pogoditi, a budući da smo po cijenama konkurentniji od projektnih biroa u Njemačkoj, moguće je da ćemo u vrijeme opće štednje čak imati i više posla, kazao je Joško Grgić, menadžer firme te napomenuo da će ipak vrijeme najbolje pokazati što će se dogoditi. Da u BSI-u nekih pretjeranih razloga za brigu oko budućnosti nema, potvrđuje i činjenica da se samo sedam mjeseci nakon što su Grgić i njegovih četvorica kolega – Tomislav Ivanišin, Stjepko Bašić, Željko Ivčević i Bruno Antulov, osnovali tvrtku, obujam posla toliko povećao da je u planu i otvaranje novih radnih mjesta.
U općoj panici oko ekonomske krize kojoj neki predviđaju najmanje dvogodišnje trajanje, oni koji s optimizmom gledaju u poslovnu budućnost zaista su rijetki i tim vrjedniji.
Jer, dok ima onih kojima ide dobro, ima i nade da će bolje sutra ipak jednom doći.