Htio sam potaknuti mlade Zadrane da se zaljube u kazalište i Grad je to prepoznao

Poruka greške

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls u _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (linija 436 od /opt/nginx-1.17.9/htdocs/zadarskilist.hr/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Slika korisnika asaric
Vinko Radovčić o putu od Ćelave pjevačice do Nagrade Grada Zadra
Autor: 
Mladi ljudi koji danas žive u Zadru inspiriraju me i veseli me upravo s njima stvarati neko novo sutra za naš grad, tako da je baš zbog toga za mene Zadar plodno tlo.To pokazuje i činjenica da je u ovih šest godina postojanja dramske radionice »Velika drama« studije glume upisalo čak osmero članova: Lara Nekić, Domagoj Ikić, Luka Knez, Laura Čerina, Mia Bujan, Luka Nešović, Borna Vitlov i Tamara Kovačević, ističe Radovčić
Željko KARAVIDA
Uspješni ansambl Drame plus

Drama plus dobila je Nagradu Grada Zadra za zapažene uspjehe u području kulture i doprinose razvoju kazališne umjetnosti i pedagoškog rada.
- To nam je velik poticaj, ali i odgovornost da budemo još bolji u onom što radimo, da se što više mladih upiše na prestižne akademije i da radimo zanimljive i aktualne predstave, ističe Vinko Radovčić, voditelj Drame plus koja obogaćuje kulturni život Zadra već šest godina.

Iskustvo kao temelj

Prisjetio se početaka, otkrio što ga motivira i pokreće, izdvojio neke od brojnih nagrada i priznanja, kao i uspješnih projekata među kojima se ističe Lektira na sceni. Komentirao je podršku lokalne zajednice, ali i mogućnost umjetničkog rasta u Zadru.
Kako započinje Radovčić, nakon povratka s Umjetničke akademije u Splitu 2015. godine odlučio je okrenuti jednu potpuno novu stranicu u svom životu, a onda i u kulturnom životu grada Zadra.
- Htio sam potaknuti djecu i mlade da se zaljube u kazalište, napraviti nešto što ovom gradu nedostaje, pokrenuti jednu dramsku skupinu koja će pomicati granice teatra. Sve je započelo još u prostoru »Zadra snova« kada sam bio umjetnički voditelj tog nekad eminentnog festivala suvremenog kazališnog izričaja gdje sam oko sebe okupio vrlo perspektivnu skupinu mladih ljudi, dao im da čitaju Ionesca i poslije nekoliko mjeseci odigrali smo »Ćelavu pjevačicu« pred rasprodanim zadarskim HNK. Upravo je taj naslov najava prvog kazališnog programa Drame plus, prepričava Radovčić i dodaje da je, kada je osnovana Drama plus, iza njega bio već dugi niz godina rada u kazalištu, i kao glumac i kao redatelj.
U zadarskom HNK, kako kaže Radovčić, radio je sve, više je puta bio asistent priznatim redateljima kao što su Dražen Ferenčina i Nina Kleflin, inspicijent Nenni Delmestre te asistent dramskoj prvakinji HNK Zadar Jasni Ančić u vođenju dramskih radionica u predstavama: »Adam i Eva«, »Bez trećega« i »Iznenada prošlog ljeta«.
- Bile su tu brojne uloge i režije u HNK Zadar te mnogobrojne radionice koje sam pohađao u Zadru i inozemstvu, tako da sam imao poprilično iskustva prije osnivanja Drame plus i znao sam prije svega kakva Drama plus ne bi trebala biti, naglašava Radovčić.

Ljubav, prijateljstvo i odricanje

Kada bi mogao vratiti vrijeme, priča Radovčić, sigurno bi s ovim znanjem i iskustvom zaobišao neke prepreke i neke suradnike.
- Svakako bih dao priliku nekim talentiranijim, mladim glumcima u nekim svojim predstavama i time bih zasigurno olakšao teške procese u nastajanju pojedinih predstava. Ali, na greškama se uči. Kazalište traži puno ljubavi, truda, rada i prijateljstva, ali i odricanja jer samo tako nastaju prave kazališne čarolije, otkriva Radovčić formulu uspjeha.
Dobitnik je brojnih nagrada i priznanja, a kao najveći uspjeh ističe dramsku predstavu »Kabanica« N. V. Gogolja.
- To je najveći uspjeh, ne samo moj, nego i zadarskog teatra zadnjih desetljeća. Okupiti mlade i neiskusne akademske glumce, odabrati djelo koje još nitko nije postavio u našim teatrima s cjelokupnim budžetom koji u našim okvirima predstavlja jedan uistinu skroman honorar jednog glumca na Splitskom ljetu ili Dubrovačkim ljetnim igrama i onda rasprodati petnaest puta velike kazališne dvorane, dobiti nominaciju za Nagradu hrvatskog glumišta u kategoriji najbolje dramske predstave u cjelini 2019. godine, ovacije od ljudi koji su mi uzor. Tako nas je na ovogodišnjem BOK Festu u Bjelovaru poznati glumački velikan Bogdan Diklić toliko nahvalio, ja sam ujedno dobio i Pečatnjak grada Bjelovara za najbolju režiju, dok je na Festivalu glumca u Vukovaru 2020. godine cijeli glumački ansambl, koji čine Lovro Ivanković, Deni Sanković, Toma Medvešek, Matino Antunović, Domagoj Nižić i Luka Barešić, dobio Posebno priznanje za nadahnutu kolektivnu igru upravo za uloge u »Kabanici«. To je jedna od predstava koju svaki put iznova doživim i proživim. Na kraju mogu samo zaključiti da bi se Drama plus i HNK Zadar trebali potruditi da se »Kabanica« zadrži na repertoaru. Ja ću na tome inzistirati koliko god i dokle god budem mogao, odlučno kazuje Radovčić kojeg, otkriva, uvijek pokreće i inspirira projekt koji trenutačno radi koji ga zaokupi u potpunosti, pa je tako prije ljeta bilo i s autorskim projektom mlade zadarske dramaturginje Nine Pavlović »Slučaj Mersault« prema motivima nezaobilaznog klasika Alberta Camusa »Stranac« čija je praizvedba sa sedmero mladih i talentiranih glumaca bila u okviru 27. Zadarskog kazališnog ljeta.

Među velikim imenima

- Trenutačno sam zaokupljen i inspiriran probama za predstave »Zvjezdano dijete« Vane Kosturanova i »Mikrofikcije« Régisa Jauffreta koje radim s polaznicima Male drame (8-13 godina) i Velike drame (14-18 godina) čije se premijere očekuju do kraja ovoga mjeseca, naravno, ako nam to epidemiološka situacija s pandemijom COVID-19 to dopusti. U isto vrijeme sam jako inspiriran novim romanom Édouarda Louisa »Tko je ubio mog oca« koji iščitavam iznova i nevjerojatno je koliko se taj čovjek i ja poznajemo, tako da jedva čekam prosinac ove godine kada bi trebala biti održana hrvatska praizvedba tog teksta. Édouarda Louisa trenutačno postavljaju najveći svjetski redatelji kao što su: Thomas Ostermeier, Stanislas Nordey, Ivo Van Hove, Milo Rau i to u najvećim kazališnim kompanijama diljem svijeta. Tim velikim imenima pridružujemo se i ja i moja Drama plus iz Zadra. Zamislite, uzbuđeno govori Radovčić.
Zbog cijele ove pandemijske situacije, nastavlja on, probe se odvijaju preko Zooma, ali oni ne posustaju. Glavnu ulogu u toj drami igra mladi, iznimno talentirani glumac Deni Sanković iz Rijeke, inače najbolji Šerbedžijin učenik s kojim je Radovčić surađivao na predstavama »Snajper« Damira Karakaša i već spomenutoj višestruko nagrađivanoj »Kabanici« N. V. Gogolja.
- Želja nam je da nam na premijeru krajem prosinca dođe i sam autor, pa se nadam da će nam se ta želja, unatoč ovoj pandemiji, pred sam Božić i ostvariti. Inače, dramatizaciju te predstave radi mlada i nadasve talentirana Zadranka Antonela Tošić, studentica treće godine dramaturgije zagrebačke Akademije dramske umjetnosti, a kreativni producent i moja desna ruka na ovom, kao i na svim projektima ove godine, je Domagoj Lindinger, dodaje Radovčić.

U iščekivanju Centra za mlade

Najavili su da prelaze u novi prostor, ali im je pandemija COVID-19 naprosto pomrsila račune.
- Naime, bili smo u najmu na zadarskim Stanovima, gdje je najam oko 4.500 kuna mjesečno. Prostor u kojem bismo željeli raditi jest Multifunkcionalna dvorana u Centru za kreativne industrije u kojoj je mjesečni najam za 36 sati 18.000 kuna pa smo zbog visoke cijene u pregovorima da nam se, ako je ikako moguće, taj iznos smanji. Žalosno je da Drama plus još nema svoj prostor, a znam brojne prostore u gradu Zadru koji doslovno zjape prazni. Nadamo se našem Godotu koji će sigurno uskoro doći i to u obliku Centra za mlade. Siguran sam da će to biti jedan novi početak za Dramu plus, a do tada smo i dalje u zadarskom Dramskom centru u Molatskoj 9 pa, ako nam se netko želi pridružiti i biti dio Drame plus, uvijek to može učiniti. Svi su dobrodošli, poziva Radovčić.
Nameće se pitanje smatra li da dobivaju dovoljnu podršku lokalne zajednice.
- Odlično surađujemo sa zadarskim HNK i Kazalištem lutaka Zadar u vidu najma njihovih dvorana za izvođenje naših predstava. Iza nas su i tri koprodukcije s HNK Zadar što dodatno potvrđuje našu sjajnu suradnju. Grad Zadar je generalni pokrovitelj našeg kazališnog programa te svake godine prepoznaje naše ideje u vidu projekata koji ne podilaze publici, a kriterij naših programa su kvaliteta, inovativnost i raznolikost tako da smo zahvalni i Odjelu za kulturu Grada Zadra na čelu s Dinom Bušić, a zahvalni smo i Zadarskoj županiji koja je pokrovitelj našeg programa, naglašava Radovčić.
Podsjeća da je Zadar grad s velikom povijesnom i kulturnom baštinom koja je stoljećima bila rušena i opet iznova stvarana. Mladi ljudi koji danas žive u Zadru inspiriraju ga i veseli ga upravo s njima stvarati neko novo sutra za naš grad, tako da je baš zbog toga za njega Zadar plodno tlo.

Još jedna potvrda uspješnosti

- To pokazuje i činjenica da je u ovih šest godina postojanja dramske radionice »Velika drama« studije glume na Akademijama dramske umjetnosti u Zagrebu, Splitu, Londonu i Southamptonu upisalo čak osmero članova: Lara Nekić, Domagoj Ikić, Luka Knez, Laura Čerina, Mia Bujan, Luka Nešović, Borna Vitlov i Tamara Kovačević. To ipak nešto govori o uspješnosti dramskih radionica i mog rada s mladima. Talent je svakako važan, ali bez posvećenosti i predanog rada ne mogu se postići značajniji rezultati, ističe Radovčić.
Na klasično pitanje o dvjema stranama medalje rada u umjetnosti odgovara da ne postoji ljepši poziv od onoga da djelujete na ljude kroz kazališnu umjetnost. Međutim, danas u vrijeme ovih neslućenih razmjera pandemije COVID-19 vidi da je najteže djelovati bez publike.
- Kazalište bez publike zaista ne postoji i ne može postojati, zaključuje.
Proslavio se, između ostalog, projektom Lektira na sceni. Riječ je o najdugotrajnijem i najuspješnijem programu Drame plus čiji je cilj na kazališne daske, suvremenim režijskim pristupom, postaviti svjetske i hrvatske književne klasike kako bi ih približili djeci i mladima.

Značajan društveni angažman

- Ovim projektom željeli smo i još uvijek želimo potaknuti djecu i mlade da otkriju svijet književnosti i kazališta te da se u njemu zadrže što je duže moguće. Postavljajući lektirne naslove, književna djela visoke umjetničke vrijednosti na način da mladi, generacijama daleko od autora koji su ta djela kreirali, u njima pronađu nešto njima važno i vrijedno, umjetnost je za sebe. Drama plus to s uspjehom radi već šest godina, a sve je započelo nakon prezentacije rezultata sociološkog istraživanja znanstvenika sa Sveučilišta u Zadru koja je pokazala da 63 % učenika srednjih škola zadnjih godinu dana nije bilo u kazalištu. Potaknuti tim poražavajućim rezultatima, do sada smo za kazalište adaptirali dvanaest književnih naslova namijenjenih školarcima iz osnovnih i srednjih škola: Ćelavu pjevačicu, Carevo novo ruho, Čudnovate zgode Šegrta Hlapića, Krležijanu (izbor iz djela Miroslava Krleže), Životinjsku farmu, Kabanicu, Djevojčicu sa šibicama, Zločin i kaznu, Instrukciju, Ružno pače, U očekivanju Godota i Slučaj Mersault. Važno je naglasiti da neka od uprizorenih djela nikad nisu postavljena u hrvatskim kazalištima, a svi lektirni naslovi zahtijevali su dramaturšku obradu (romani i pripovjetke) kako bi se mogli uprizoriti na sceni. Ove godine smo prijavili desetak novih projekata na razne natječaje. Neki su inovativni i na tragu su »Lektire na sceni«. Vidjet ćemo što će se od tih projekata realizirati sljedeće godine unutar našeg šestog kazališnog programa, najavljuje Radovčić.
Djelujući ponajprije u radu s mladima zaključio je da kazališne predstave obogaćuju znanje i vokabular, povijesnu empatiju i kritičko razmišljanje, a ono što danas djeci i mladima nedostaje, upozorava Radovčić, a može se susresti barem u njegovom kazalištu je upravo tolerancija jednih prema drugima.
Na kraju, kao šlag na torti, kao bis na daskama koje život znače, Radovčić šalje poruku (mladim) zaljubljenicima u umjetnost.
- Ako vas istinski zanima gluma, kazališni svijet i kazališna čarolija slobodno se javite i pridružite veseloj, ambicioznoj, kreativnoj, maštovitoj i nadasve čarobnoj dramskoj skupini, našoj »Drami plus« u Zadru, završava kreativni Zadranin koji je neupitno pomaknuo granice stvaralaštva kako na lokalnoj, tako na nacionalnoj razini.

Kategorija: 
Ocjena: 
Prosječno: 5 (1 glasova)