Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

18 C°

UGAŠEN ŠKOLSKI PORTAL Osnovni cilj portala bio je poticati širenje novinarstva u školama

20.01.2021. 13:31


Ovih dana mnoge je Zadrane neugodno iznenadila vijest o ukidanju portala RivaOn, obrazovnog portala srednjih škola Zadarske županije. S nedavno umirovljenim profesorom hrvatskog jezika i povijesti umjetnosti Edinom Kadićem, osnivačem i dugogodišnjim voditeljem ovog projekta, porazgovarali smo o ovoj temi.


Priča o portalu RivaOn
– Cijela priča o portalu RivaOn počinje 1999. kad u Hrvatskoj osim iskon.hr-a portala nije bilo. U to vrijeme tehnologija je počela prodirati u našu državu te sam zaključio da će u dogledno vrijeme uči i u škole. Predviđao sam da ćemo raditi na računalima te me bilo strah da ću biti informatički nepismen pa sam krenuo sam sebe educirati. Konkretno, sjeo sam za računalo i proveo mnogo vremena na njemu. Imao sam određenu tehničku podlogu te sam sam sebe uspješno obrazovao. Htio sam naučeno podijeliti s kolegama jer smatrao sam da neće biti problem dovesti djecu za računalo, već nastavnike. Zaključio sam da ljudi uvijek čitaju novine kad su oni u njima te sam vodeći se sličnim principima napravio web stranicu škole slikavši svoje kolege koji su bili znatiželjni i htjeli vidjeti vlastite slike. Predvidio sam da će web stranica biti prihvaćena i produktivna. Moj je projekt edukacije kroz izradu web stranice pohvaljen na jednoj CARNet konferenciji kad su mi iz CARNeta pristupili i dali mi na korištenje besplatnu web domenu da na njoj radim po svom nahođenju što je u ono vrijeme zaista bila velika stvar, priča Kadić dodajući kako je uspješno motivirao nastavnike u školi da koriste novu tehnologiju.
– Moja ideja bila je stvoriti portal koji će objediniti sve srednje škole u Zadarskoj županiji te ga ponuditi školama što sam i učinio na sastanku ravnatelja srednjih škola Zadarske županije. Tadašnji pročelnik podržao je projekt, a prihvatili su ga i ravnatelji. Oformili smo redakciju, svaka škola je davala jednog urednika. Na ovaj način sve su škole počele kreirati vlastite web stranice, a informacije interesantne svim školama slale su portalu RivaOn kako bi tu bili objavljeni. RivaOn portal je namijenjen svim školama, ne samo Medicinskoj koja je nositelj projekta.


Spreman pomoći u svojstvu volontera
Naš sugovornik zauzima stav da većina ljudi ne shvaća pravu funkciju ovog portala poistovjećujući ga na neki način s danas vrlo popularnim društvenim mrežama.
– Funkcija informiranja poput one društvenih mreža ili web stranica sporedna je funkcija portala RivaOn, njegov osnovni cilj je nastaviti poticati širenje novinarstva u školama, stvoriti nove učenike koji će pisati, fotografirati i snimati. Organizirali smo brojne novinarske radionice za djecu koje su vodili zadarski novinari, radionice fotografije, informatičke pismenosti… Primjerice, u Medicinskoj školi organizirano je dvadesetak novinarskih radionica. Želja je bila da kroz cijelu godinu imamo novinske sekcije, da svaka škola ima svoju web redakciju. Dvadesetak godina sve je super funkcioniralo. Sponzori izvan Zadra vidjeli su vrijednost ovih projekata te su podržavali natječaje koje smo pokrenuli. Da koncept vrijedi svjedoči i to da je prije par godina sličan projekt prihvaćen i u Belgiji. U Europi su bili oduševljeni kako tako mala zemlja uspješno provodi takav projekt. Redovito smo bili organizirali natječaj za najbolju fotografiju raznih tema gdje smo oformili žiri koji je birao trideset najboljih fotografija koje su pretvorene u malu izložbu koja je potom putovala po Županiji. Imali smo i svečanost organiziranu u Arsenalu gdje su dodatno nagrađivani autori triju najboljih fotografija po odabiru publike i žirija. S vremenom se pojavila ideja stvaranja istog odnosa na razini svih medicinskih škola u Hrvatskoj, ali i šire. Nastao je portal E-medica, proizašao iz portala RivaOn. Utjecaj tog portala posebno je vidljiv sad u vrijeme epidemije koronavirusa kad su svi njegovi korisnici već bili naviknuti na video konferencije, govori Kadić naglašavajući kako će se priča s portalom E-medica uspješno nastaviti i bez njega.
– Htio sam stvoriti novu redakciju RivaOn-a zbog svog odlaska u mirovinu jer priča itekako ima mogućnost nastavka. Želio sam da nova redakcija provede svojevrsnu modernizaciju portala, da se organizira natječaj gdje će učenici osmisliti njegov novi izgled. Nova platforma trebala bi podrazumijevati mogućnost da svaka škola može podići vijest, a da odobrenjem glavnog urednika ona postaje vidljiva javnosti. Volio bih da se čitajući ovaj članak ljudi zamisle i odluče nastaviti s projektom. Imam znanja i iskustva te sam spreman volonterski pomoći, unatoč tome što sam u mirovini.




Brojni ljudi su zvali kad su čuli da se portal gasi
Nažalost, unatoč trudu profesora Kadića, niz nepovoljnih okolnosti doveo je do, nadajmo se, privremene obustave rada portala.
– Problem svakako predstavlja i epidemija koronavirusa koje otežava komunikaciju. Nadao sam se da će neka druga škola preuzeti projekt, Pomorska škola s kojom smo imali izvanrednu suradnju je to čak i ponudila, ali spletom nesretnih okolnosti nije do toga došlo. Vrlo dobro smo surađivali i s Gimnazijom Vladimira Nazora, ali nažalost njezin je ravnatelj nedavno otišao iz škole. Škole imaju svoje web stranice koje nemaju sadržaj kakav smo planirali da imaju jer 99% njega čine nastavničke objave koje se većinom svode na izvještaje. Apostrofirao bih da je RivaOn kao drugi najstariji portal u Hrvatskoj dosta poznat i brojni ljudi su me zvali kad su čuli da se gasi. Želim naglasiti da Zadarska županija stalno prati ovaj portal te da se nikako ne možemo požaliti na njihov odnos prema nama, čak su i plaćali simboličnu naknadu voditeljima redakcija. Možda sam dijelom i ja kriv, radio sam istovremeno na velikom broju projekata, bio pomalo rastrgan. Medicinska škola me u mom radu itekako podržavala. Ravnatelj Vidaković i ja radili smo entuzijastično i sa srcem, kaže Kadić naglašavajući kako je portal RivaOn nakon nekoliko godina djelovanja prijavio Nacionalnoj sveučilišnoj knjižnici kao registrirani medij.
– Time je Riva tako zabilježena za sva vremena dobivši svoj serijski broj, zaključuje Kadić.
 


Kroz igru do ozbiljnih vještina
Naš sugovornik nam je dao primjer načina na koji RivaOn može pozitivno djelovati na razvijanje vještina zadarskih srednjoškolaca.
– Imao sam namjeru organizirati natječaj gdje bi učenici snimili video clip svog puta u školu mobitelom. Tako bi svi vidjeli kako netko tko živi na otoku ili u zaleđu na dnevnoj bazi ide u školu. Kako bi netko na takav način napravio multimedijalan sadržaj prvo mora naučiti raditi video sadržaj te ovakav natječaj predstavlja korak prema svladavanju izrade video sadržaja. Kroz igru se dolazi do ozbiljnih vještina, tumači Kadić.