Prvaci rasta zahvaljujući domaćem i »nekomercijalnom« turizmu

Poruka greške

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls u _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (linija 436 od /opt/nginx-1.17.9/htdocs/zadarskilist.hr/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Slika korisnika martinazd
Što je Zadarska županija u hrvatskom turizmu prema prometu, gostima i smještaju
Van navedenog u naslovu, »forte« imamo u nautici (preko 20% posla u zemlji), obiteljskom (iznajmljivačkom) sektoru i kampingu, dok smo u zemlji hotelskih siromaha vrh siromaštva
IJA
Marina Kornati glavni je razlog da je Biogad »za nokat« nadmašio charter noćenja D Marin Dalmacije

Hrvatska je 2019. imala 20.691.621 (rast od 4,9 %) dolazaka gostiju, odnosno 108.643.554 noćenja (rast od 2,4 %). Zadarska županija imala je 2.015.717 gostiju (rast 5,13%) i 15.128.176 noćenja (rast 4,44%).
Zadarska je županija time činila 13,9% hrvatskog turizma.
U rastu je Zadarska županija bila prva na Jadranu (gdje se ostvari 95% turizma) a brže su rasli samo Zagreb i Kontinentalna Hrvatska(oni zajedno čine 4.6% hrvatskog turizma naspram zadarskih 13.9%).
U Hrvatskoj su domaći ostvarili 12,7% noćenja, a u Zadarskoj županiji čak 28,2%. Napomenimo da se i kod Zadarske županije i Hrvatske radi o podacima eVisitora i eCrew-a koi broje i vikendaše i prijatelje osim gostiju koji plaćaju smještaj.

Stranci ukupno i po zemljama

Hrvatska je imala 98,8 milijuna stranih noćenja a Zadarska županija 10,9 milijuna što znači da smo u stranim turizmu u zemlji na 11%.
U Hrvatskoj su Nijemci najčešći gosti (u nas domaći) i čine 19,5% cijelog turizma, dok su u Zadarskoj županiji na 15,72%. Ovdje slijede Slovenci sa 12,7%, Česi sa 6%, Poljaci sa 5,75%, Austrijanci sa 5,43%, Slovaci sa 4,7%, Mađari sa 3,66, Talijani sa 2,73%, gosti iz BiH sa 2%. U Hrvatskoj su poslije Nijemca domaći gosti pa slijede Slovenci sa 10% i Austrijanci sa 7%. Potom su Poljaci sa 5,7%, Talijani sa 5%, Česi sa 4,9%, Ujedinjeno kraljevstvo sa 4,3%, Mađari sa 3%...
U Hrvatskoj su u stopama rasta vodile Kine, SAD-a i Kanade te Ukrajine, Španjolske, Austrije, BiH-a, Francuske, Italije, Mađarske, Njemačke, Rusije, Slovenije, Slovačke, Švicarske, UK...
U Zadarskoj županiji najveći rast (33%) ima Ukrajina, Španjolska (14%), UK (10%), SAD (8%), Irska (7%), Slovenija (7%), Italija (6%),..
Pad u Hrvatskoj bilježile su Češka, Japan, Nizozemska, Norveška i Švedska, a u Zadarskoj županiji Danska, Švedska, Australija, te simbolično (oko 1%) Češka, Mađarska, BiH, Nizozemska, Belgija, odnosno broj zemalja s padom je bio minimalan.

Komercijalno i nekomercijalno

Takozvanih nekomercijalnih gostiju i noćenja (tzv, jer stara poslovica kaže d nema besplatnog ručka, a kamo li ljetovanja) u Hrvatskoj je bilo 515.310 a zabilježili su 13.145.931 noćena odnosno 12% u noćenjima. U Zadarskoj županiji 144.552 gostiju i 4.450.903 noćenja, a što je ovdje čak 28%.
Dakle Zadarska županija ima vrlo veliki broj tzv. nekomercijalnih noćenja (u tom je Vir nedodirljivi prvak države), te dijelom zbog toga ali i u komercijalnom dijelu zahvaljujući dominantnom smještaju po apartmanima i najveći broj domaćih gostiju i noćenja u zemlji.
Komercijalna noćenja u državi su na razini 85% čemu treba dodati i 3% nautičkog čartera. U Zadarskoj županiji nautički čarter čini gotovo 5% posla, a ostali komercijalni smještaj je na oko 67-68%.

Nautika kao »forte«

Kako je iz prethodnog vidljivo Zadarska županija spada u hrvatske prvake nautičkog čartera (kad bi se brojali i vlasnički brodovi, a da ne kažemo sve ostalo u nautici, to bi bilo i uvjerljivije). Odnosno od 3,6 milijuna nautičkih noćenja ovdje se ostvaruje 21 do 22% što je drugi forte Zadarske županije nakon nekomercijalnog i domaćeg turizma. Nautički čarter je inače sa 11% rasta bio u 2019. najsnažnije rastući segment, ako zanemarimo za sad simbolične udjele OPG-a odnosno seoskih domaćinstava koji su u ovdje rasli 40% na 17.000 noćenja a u zemlji 18,5% na 108.000. No i tu smo u novijem trendu na preko 15% udjela u zemlji.

Kamping snaga Zadarske županije

Naveli smo nekomercijalne brojke, spomenuli domaći turizam, pa došli do nautike kao nekih od bitnih oslonaca i karakteristika turizma ove županije ali ne smijemo zanemariti jednu našu snagu a to je kamping.
U 2019. Zadarska županija imala je u kampingu 307.441 gostiju i 2.160.711 noćenja. Hrvatska je u kampovima imala 2.881.516 gostiju i 18.811.565 noćenja.
Dakle, Zadarska županija, inače nakon dominantne Istre (oko 50% kampinga) te Kvarnera (Primorsko goranske županije sa 23 do 25%) treća najjača imala je 11% kampinga u zemlji. Dok je u Hrvatskoj u cjelini kamping ove godine bilježio simboličan (znalci kažu da je to bilo vrlo dobro) minus 0,4% noćenja, u Zadarskoj županiji je to bio rast od 3%. Turishotelov kamp Zaton vrh je države i Europe, a u vrhu prema njemačkim ocjenama je i kamp Šimuni, a značajne kampove imaju i Ilirija, odnosno i Biograd kao i Pakoštane, Starigrad,...

Hotelskih 14% komercijalnog ili 9% kupnog turzma Zadarske županije

Hoteli su nedosanjani san Zadarske županije i Zadra pa smo u njima imali 440.000 gostiju (p tome bi nam čak i bili drugi na turističkoj listi iza objekata u domaćinstvu) ali 1,4 milijuna noćenja (dovoljno za četvrto mjesto). U Hrvatskoj su hoteli upisali 7,9 milijuna gostiju i 25,8 milijuna noćenja. Znači ovdje je Zadarska županija »minimalistička« i ostvaruje oko 5,5% hrvatskog hotelskog turističkog prometa. I u Hrvatskoj smo u tom jadni ali od ukupnog komercijalnog turističkog prometa hoteli rade 28%. U Zadarskoj županiji od samog komercijalnog turističkog prometa hoteli rade manje od 14% dakle upola manje nego ionako u cijeloj zemlji minimalnog (u usporedbi sa svim konkurentima) hotelskog prometa.
Hoteli inače imaju najdužu sezonu, i osim nekih iznimnih objekata, najveće cijene i najveće komercijalne učinke.

Ostalo

Ostaje spomenuti i tz ostale ugostiteljske objekte za smještaj što je šaroliko društvo u koje spadaju organizirana apartmanska naselja (na sreću imamo jedno bitno u Turisthotelu u Zatonu), hosteli, ali i apartmani za najam ako nisu dopunska djelatnost u domaćinstvu već trgovačka društva, a čega se ovdje skupilo do 866.645 noćenja,. U Hrvatskoj je to bilo 7,8 milijuna, pa smo i u tome na 12% u zemlji.

Objekti u domaćinstvu

U još nečemu smo masovnjak u Hrvatskoj jer su nam ovo dominantni oblici smještaja a mahom je riječ o apartmanima za najam uz nešto soba posebno po Zadru. Tu je ostvareno 826.139 dolazaka i lavovskih 5.475.941 noćenja a rast je iznosio 4%. U Hrvatskoj je u tako definiranim objektima bilo 6.847.455 gostiju i 39.324.116 noćenja, pa ova županija u tom ostvaruje 14% noćenja u zemlji.


10 milijuna noćenja
u Zadarskoj županiji rade vodeći obiteljski smještaj (5,47) i nekomercijalni turizam (4,45), kampovi su na 2,1, hoteli 1,4, ostali 0,87 i čarteri na 0,74


Tko je tko u nautici Zadrske županije

Kada je u pitanju sama Zadarska županija i nautički charter ovdje je registrirano 112 tisuća gostiju što je rast od 12 % a ostvareno je 740 tisuća noćenja.
U broju gostiju i noćenja čarter gostiju prvak Zadarske županije, za nokat, rekli bi, je Biograd sa 304.000 noćenja najviše u kapacitetima Ilirije - Marini Kornati i hotelskoj marini te marini Šangulin. Potom su gledano na jedinice lokalne samouprave Bibinje i Sukošan jer po polovicu dijele noćenja najveće hrvatske marine D Marin - Marine Dalmacija svaki po 151.452 što znači da je ova marina odradila 302.904 čarteraških noćenja (naravno da ni jedna marina nije odradila ni približno tolika noćenja jer čarteraši odmah po ukrcaju isplove već se piše pod matične marine). Tom lavovskom dijelu pridružiti je Zadar sa 118 tisuća noćenja u marinama D Marin Borik odnosno Tankerkomerc. Od svih ostalih mjesta pridružiti je tek Zaton sa oko 7.500 i Kukljicu sa 4.700 čarter noćenja. Ne treba se iznenaditi što ovdje nema nekih općina sa marinama (recimo Preko ili Sali ili Pag) jer neka udaljenije marine u principu i nemaju charter flote već vlasničke brodove a čarteraši ih eventualno obilaze u transferu, ali se noćenja pišu u matičnoj luci flote.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno