Tekst Nine Skorup najbolji je kad govori o stalnoj temi straha, kao glumačkog otrova i ujedno neizbježnog sastojka svih kreativnih procesa
Dobar običaj razmjene predstava između Hrvatskih narodnih kazališta doveo je do zagrebačke publike i zadarsku predstavu “Sarah Bernhardt”, koju je spisateljica Nina Skorup oblikovala prema tekstu francuskog biografa slavne glumice Henryja Gidela, kao i prema dramskom tekstu “Sarah i vrisak languste” Murrella i Wilsona, svojevremeno postavljenom i u zagrebačkom Teatru &TD. U naslovnoj se ulozi pojavljuje Jasna Ančić, strastvena i sugestivna glumica, dok režiju potpisuje Ivan Leo Lemo.
Produkcijska odluka da predstava bude premještena s velike pozornice zagrebačkog HNK-a u raskošan, zlatnobijeli, secesijski ukrašen foaje iste zgrade dodatno je pojačala dojam putovanja kroz vrijeme, dakako u smjeru glumičine epohe na početku 20. stoljeća. Dojam su kvarili jedino neisključeni mobiteli gledatelja, navodeći na pomisao da bi HNK mogao bar dio silnog novca koji dobiva iz državnog proračuna utrošiti na ometanje mobitelskih signala u samom prostoru izvedbe.
Materijal legende
Jasna Ančić igra Sarah Bernhardt kao studiju scenske neumjerenosti i hrabrosti. Od početnog obraćanja publici iz “Hamleta” te spuštanja pasioniranog cjelova na hladne kosti Yorickove lubanje koju steže u ruci, preko slatkog prepuštanja ulozi obožavanja, ali i osporavanja različitih mitova o sebi, Jasna Ančić evidentno voli naslovnu heroinu komada i pristaje uz njezinu potrebu jake samoteatralizacije.
Na sceni je i Mirko Šatalić kao glumičin tajnik i povremeni izvođački partner te Nebojša Lakić, zadužen za preludiranje na klaviru. “Očajna sam što ne mogu učiniti ništa a da me ne optuže za bizarnost”, ističe u ovoj predstavi Bernhardt, s time da su se pod tom bizarnošću često prozivali upravo oni aspekti glumičine ličnosti koji su prelazili granice socijalnog discipliniranja ženske kreativnosti. Glumica koja kontinuirano slika i bavi se kiparstvom, čita i upušta se u smjele dramaturške zahvate, vodi salone i ratne bolnice, a pri tom nikada ne zakida za kazališni doživljaj svoje redovne gledatelje (njihov se broj penjao na desetke tisuća), svakako pokazuje više autorskog erosa od bilo koje današnje izvođačice. Utoliko “Sarah Bernhardt” gotovo pedagoški pokazuje da biti umjetnica znači izdržati gomilu optužnica na račun vlastite “megalomanije i egomanije”, izrečenih dakako pod maskom tobožnje zabrinutosti za glumičin integritet.
Poklonstvo i idolopoklonstvo
Izbor biografskih anegdota i citata koji potpisuje Nina Skorup na odveć se senzacionalistički način dotiče i ljubavnih izbora Bernhardtove. Kao i u slučaju Zagorkine scenske biografije u zagrebačkom HNK-u, ulazak u budoar umjetnica strahovito banalizira njihovu profesionalnu dramu. Tekst Nine Skorup zapravo je najbolji kad govori o stalnoj temi straha, kao glumačkog otrova i ujedno neizbježnog sastojka svih kreativnih procesa. Gledano iz današnje perspektive, Sarah Bernhardt bila je nenadmašna retoričarka, ali glumački je daleko veći utjecaj izvršila njezina suvremenica, Eleonora Duse.
Veliki prijepor o njihovim izvedbenim stilovima traje već stotinu godina, o čemu predstava ne govori ni riječi. Ivan Leo Lemo podrazumijeva da je Sarah Bernhardt neprikosnovena carica kojoj se ovom predstavom želi pokloniti, a sličan je sentiment i autorice teksta te naslovne glumice. Mislim da bi predstava dobila na nijansiranosti i težini da se o velikoj glumici mislilo kritički ili barem komparativno, ali i ovako je vrijedna pozornosti.
Jasna Ančić igra Bernhardtovu kao koktel prkosa, ponosa i blage autoironije, što definitivno šarmira publiku. Poklonstvo i idolopoklonstvo, međutim, još uvijek borave preblizu jedno drugome, kao da je glavni cilj predstave prisvojiti popularni mit, a ne produbiti biografsku dramu. U obranu uprizorenja, istaknimo da bi mnoge suvremene glumice od Sarah Bernhardt mogle naučiti da veliki rezultati u umjetnosti dolaze samo kao posljedica fanatičke radišnosti, a ne povremenih “inspiracija”.
najnovije
najčitanije
Moda
Make over
Kako nositi staru košulju na posve novi način?
Košarka
OI u Parizu
Potvrđen je roster košarkaške reprezentacije SAD za nastup u Parizu, na njemu je deset olimpijskih zlata
Nogomet
Provjerena formula
Real Madrid podsjeća na sezonu 2021./22. kada se provlačio kroz nokaut fazu Lige prvaka
Zadar
noć geografije
NOĆ GEOGRAFIJE Orijentacijsko kretanje i potraga za detaljima u zadarskim perivojima
Županija
Za Radovića nema drame
Inspekcija naložila usklađivanje Kapovićevog savjetovanja sa zakonom
Zadar
TUŽNA VIJEST
Preminuo bivši profesionalni košarkaš i trener Denis Skitarelić
Zadar
LIJEPA PRIČA
KONAC DJELO KRASI Zadranka Matea Ljubanović u Norveškoj ispisuje uspješnu poduzetničku priču
Zadar
HEP JAVLJA
INFORMIRAJTE SE! Brojne ulice u Zadru sutra ostaju bez električne energije
Hrvatska
DRŽAVNO IZBORNO POVJERENSTVO
Prebrojano je 99,74 posto glasova. HDZ preko noći dobio jedan dodatni mandat, IDS ga izgubio
Županija
PODRŠKA S JUGA