Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

15 C°

“Barbat” među kupače uletio sa 9 čvorova

19.08.2011. 22:00
“Barbat” među kupače  uletio sa 9 čvorova


Ograničenje brzine prilikom približavanju lukama, odnosno na udaljenosti 300 metara od obale, iznosi 5 čvorova, a “Barbat” je bio prebrz i nedovoljno oprezan


Trajekt “Barbat”  je u trenutku udara u plažu  Banje u Jablancu išao brzinom od 9 čvorova i gotovo je  sasvim izvjesno da bi taj podatak mogao biti vrlo važan u  utvrđivanju razloga ove pomorske nezgode i odgovornosti za nju. Prema mišljenju  nekolicine nezavisnih  stručnjaka isključivanje svake odgovornosti zapovjednika “Barbata” za ovu nezgodu  u najmanju je ruku preuranjeno, iako vjerojatno nije  sporno da je tehnička neispravnost i otkazivanje sustava upravljanja brodom bila  razlog havarije.
– Okolnosti u kojima se  nesreća dogodila su također  vrlo važne, a tu je upravo riječ  o brzini kretanja, načinu usporavanja i manevriranja  broda, odnosno činjenici da  se “Barbat” rivi u Jablancu  približavao prebrzo i nedovoljno oprezno. Naravno da  postoji red plovidbe, koji se  mora poštovati, nerijetko i  gužve koje mogu biti razlog  za žurbu, ali je svejedno riječ  o riziku pogotovo kad se zna  da je kupalište s mnoštvom  ljudi u neposrednoj blizini,  smatra naš sugovornik.
Dopis  Ministarstva
Ono čime će se sasvim sigurno baviti i Istražno povjerenstvo za ovu nezgodu jest  mogućnost da su dva od četiri  motora u trenutku udara radila i gonila “Barbat” prema  plaži, dok su otkazala druga  dva motora, koja su trebala  raditi u obrnutom smjeru i  postupno zaustavljati brod.  Problem jest tehničke prirode, ali u takvom manevru su  motori izloženi naglom i velikom opterećenju, koje onda  i pogoduje zagušenju i otkazivanju motora. Sve ovo je  moguća verzija okolnosti pod  kojima se “Barbat” nasukao, a  kojima će se sigurno baviti  istražitelji. Brod se trenutno  nalazi u lošinjskom brodogradilištu i prve neslužbene  informacije govore da  oštećenja “Barbata” nisu velika, kao i da bi brod idućeg  tjedna mogao ponovo zaploviti.
Znakovito je također da su  iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture prije nešto  više od mjesec dana poslali  svojevrsno upozorenje svim  tvrtkama uposlenim u pomorskom putničkom prijevozu, među kojima je i Rapska  plovidba. U tom dopisu upozorava se na niz prekršaja  uočenih putem VTS sustava  u kontroli pomorskog prometa. Upravo je najčešće riječ o  nepridržavanju ograničenja  brzine pri približavanju lukama, gdje je na udaljenosti  300 metara od obale propisana brzina iznosi svega 5  čvorova.
Stinica “u ništa”
“Barbat” je u trenutku udara u obalu išao gotovo dvostruko brže i to naravno ukazuje na nepoštivanje pomorskih propisa. S druge strane,  jedan od jačih argumenata  Rapske plovidbe u cijelom  slučaju odnosi se na tvrdnju  da trajekti ulaze u Jablanac  gotovo 50 godina i da nikada  nije bilo ovako velike nesreće,  koja je doista mogla i puno  tragičnije završiti, jer samo  srećom nitko od kupača nije  poginuo. Dio problema ostaje  i neadekvatno pristanište u  Jablancu, kao i činjenica da je  brod “Barbat” daleko najveći  u floti Rapske plovidbe, koji  je kupljen namjenski upravo  za novo pristanište u Stinici,  koje zjapi prazno i neiskorišteno bez brodova, iako je u  maritimnom dijelu potpuno  završeno, a cijela investicija  iznosila je ukupno 40 milijuna kuna. Stinica je promašila još jednu turističku  sezonu, da nije ne bi se ni  dogodila havarija u “Barbata”  u Jablancu.    


Rigoroznije prema prekršiteljima na moru




Od početka ove godine Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture  provodi još rigorozniju kontrolu pomorskog prometa putem moderne  opreme (VTS sustav), te su prijavljeni prekršaji za 41 trgovački brod na  temelju čega je izdano 6 kazni u iznosu od 30.000 kuna i 6 optužnih  prijedloga protiv zapovjednika brodova. Izdana su još i 63 upozorenja  zbog neispravnih brodskih identifikacijskih sustava, te 122 savjeta i  uputa brodovima u plovidbi. U Ministarstvu najavljuju da je to tek  početak, kao i da će kontrole, kao i kažnjavanje biti još rigoroznije.