Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

21 C°

U Zadru prodano 30 posto manje automobila nego lani

Autor: Vanja Mirčeta

19.08.2012. 22:00
U Zadru prodano 30 posto manje automobila nego lani

Foto: Ivan JAMIČIĆ



Nema mjesta kukanju, u situaciji smo kakvoj jesmo. Cijene smo postavili u kontekstu situacije koja vlada na tržištu. Jednostavno treba biti pozitivan i raditi svoj posao, no činjenica je da je prodaja drastično pala. No, sada se više prodaju jeftinija, manja i ekonomičnija vozila, rekao je direktor Auto Centra Serdarević Ivica Dugandžić


Ukidanje mogućnosti odbijanja pretporeza pri kupnji novog automobila te povećanje PDV-a u domaćoj je autoindustriji pokosilo prve žrtve. Odnosno, tu su granu već poprilično osiromašenoga gospodarstva pokušaji kratkoročnog punjenja proračuna još jedanput bacili na koljena. U odnosu na ožujak – kad su se još zbrajali novoregistrirani auti iz veljače, prije primjene navedenih odredbi, broj vozila prodanih u travnju pao je za 30,48 posto. Usporedimo li prodaju novih automobila s onom iz lanjskog travnja, govorimo o padu od šokantnih 36,75 posto. Brojke su tek za nijansu utješnije kad usporedimo ukupnu prodaju, od siječnja do kraja travnja, za ovu (13.459) i prošlu godinu. Tada se pad svodi na “samo” 8,07 posto. Kada ovo prevedemo u konkretne brojke, tijekom travnja ove godine, navodi Promocija plus, prodano je samo 2.627 novih osobnih automobila.
 Od 2008. prodaja pala 60 posto
U usporedbi sa 4.153 novoregistrirana primjerka iz lanjskog travnja, to je katastrofa, a ne treba zaboraviti da je i lanjska godina bila krizna, da je prodaja automobila i tada zbrajala velike gubitke. Ovogodišnji ožujak ubilježio je 3.779 novoregistriranih automobila, a rast u odnosu na veljaču (3.567) i siječanj (3.490) posljedica je najavljenih, a poslije i provedenih mjera zbog kojih je kupnja vozila u Hrvatskoj postala (još) nepovoljnija.
Tijekom svibnja u Hrvatskoj je prodano 3.377 novih putničkih automobila, što je za 750 vozila, ili 28,5 posto više nego u travnju, pokazuju podaci agencije Promocija Plus. Međutim, u odnosu na prošlogodišnji svibanj, broj prodanih automobila u Hrvatskoj manji je za 498, ili za 12,85 posto. U prvih pet ovogodišnjih mjeseci, pak, u Hrvatskoj je prodano 16.836 novih automobila, a to je za 1.680 vozila, ili devet posto manje nego u istom razdoblju prošle godine.
Luka Mitrović, direktor i vlasnik tvrtke Auto Centar Mitrović istaknuo je kako je prodaja automobila u odnosu na “zlatne” 2007. i 2008. godinu pala za više od 60 posto.
– Ove godine je prodaja slabija za 30 posto u odnosu na proteklu godinu. Očekujemo da će takvo stanje biti i u sljedećoj godini jer ne vidimo razloga koji bi ukazivao da će se situacija promijeniti. Nešto više se traže rabljena vozila, ali nema dovoljno kvalitetnih koliko bi ih se zapravo moglo prodati. Količina prodaje automobila nema veze s profitom. Mi najviše prodajemo automobile marke opel (astra, zafira i sl.) i chewrolet te nešto manje forda i toyote. U današnjoj situaciji kakva je na tržištu može se možda prodati jedan do dva automobila tjedno, dok je nekada ta statistika vrijedila na dnevnoj razini. Sada su ljudi oprezni, obiđu sve salone, pregovaraju oko kupnje, razmišljaju jako dugo te se čak više od 35 posto prodaje događa nakon 90 dana od pregovora s potencijalnim kupcem kojega u međuvremenu i zaboravite. Prije to nije bilo tako, sve je teklo puno brže. kaže Mitrović koji napominje da će se cijene automobila još zasigurno dizati.
Palače za nove automobile
– Moram napomenuti da radimo s jako malim maržama. Kada platite dobavljaču, sve doprinose odnosno sve što je potrebno da bi cijeli jedan ovakav posao funkcionirao, nama ostane 500 do 600 kuna po automobilu i ispod toga ne možemo ići jer moramo pokriti troškove svog poslovanja. Više nema mjesta za spuštanje cijena. Smanjili smo i srezali troškove gdje smo god mogli. Na troškovima treba raditi. Ovakva zdanja, autosalone imamo samo mi, imamo previše kvadrata, palače za nove automobile koje su nepotrebne, a iziskuju goleme troškove. U inozemstvu, primjerice u Austriji, ovakvo nešto sigurno nećete vidjeti, istaknuo je Mitrović. Nastavio je kako su statistički podaci predviđali prodaju oko 100 tisuća automobila u ovoj godini, no završila je sa 30 tisuća, a bit će ta brojka i manja, kaže Mitrović.
– Cijene na ovom tržištu ne mogu više padati. Neki čak očekuju i rast od nekih jedan do dva posto, no to je zapravo ništa. Autobranša je u cijeloj ovoj situaciji u zemlji i inozemstvu najugroženija. Prva je pala i zadnja će se dignuti. Općepoznato je da ljudi u teškim situacijama prvo štede na luksuzu i kupuju ono najosnovnije što im je nužno za život, a to je ipak hrana, zaključio je Mitrović.  
Tržište automobila u Hrvatskoj pod utjecajem je, kako smo spomenuli, promjene porezne regulative, odnosno povećanja PDV-a sa 23 na 25 posto te novog načina obračuna PDV-a na kupnju automobila kao sredstva za rad, koji je stupio na snagu 1. ožujka. U veljači je prodaja nakratko povećana jer su poduzetnici do 1. ožujka mogli u obračunu PDV-a odbiti 70 posto pretporeza pri kupnji automobila pa su požurili do tada iskoristiti tu povlasticu. S druge strane, građani koji su možda i dvojili o kupnji automobila, požurili su s kupnjom ne bi li uštedjeli na nižoj stopi PDV-a. Pad prodaje u travnju pokazao je da je učinak nove regulative bio privremen, da bi se u svibnju prodaja vratila na uobičajene brojke.
Trogodišnji trend pada prodaje
Direktor Auto Centra Serdarević Ivica Dugandžić istaknuo je kako usprkos teškim vremenima treba biti optimist i prilagoditi se situaciji i potražnji na tržištu.
– Kao i sve ostalo usporila se i prodaja automobila koji su relativno skupe stvari, ali ljudi ih kupuju ipak iz potrebe, ne bih ja to nazvao luksuzom. Od 2009. godine bilježimo konstantni pad prodaje. Godine 2011. stanje se malo stabiliziralo, no pad se ubrzo nastavio. Iako se naša tvrtka trudi raznim akcijama, odnosno promocijama što više približiti potencijalnim kupcima, trenutačno nas najviše izvlače i popratni sadržaji, kao što je primjerice naš kvalitetan i cijenama pristupačan ovlašteni servis automobila. Svime time se nastojimo približiti potencijalnim kupcima kojima bi naše cijene bile prihvatljive, jer im je danas svaka kuna važna. Naša tvrtka u odnosu na proteklu godinu bilježi pad prodaje od 20-ak posto. U zlatnim godinama, primjerice 2007. godine, prodali smo 370-ak automobila. Takav trend se održao i iduću godinu, dok je u kriznoj 2009. godini prodaja pala za nekih 40 posto, odnosno 220 vozila na godišnjoj razini. Pad se nastavio i u 2010. sa 160 automobila, dok je nešto pozitivnija bila 2011. sa 200 prodanih, da bi se ove godine opet nastavio pad te očekujemo brojku od oko 160 prodanih automobila. Mislim da to već znate, od početka krize pad prodaje automobila u autoindustriji, pa tako i u nas je oko 60-ak posto.
U “zlatnim” godinama smo prodavali jedan i pol automobil dnevno, a ponekad i pet do šest komada u istom danu. Danas smo sretni ako prodamo 15-ak vozila mjesečno, naglasio je Dugandžić.
Naglasio je kako AC Serdarević ima 11,5 posto udjela na zadarskom tržištu.
– Nema mjesta kukanju, u situaciji smo kakvoj jesmo. Cijene smo postavili u kontekstu situacije koja vlada na tržištu. Jednostavno treba biti pozitivan i raditi svoj posao, no prodaja je drastično pala. No, sada se više prodaju jeftinija, manja i ekonomičnija vozila. Teško je, ali vjerujemo da ćemo se nekakvim poštenim i temeljitim radom zasigurno uspjeti održati na zadovoljstvo nas, naših radnika i potencijalnih kupaca. Reorganiziramo se i prilagođavamo svakoj situaciji. Sadašnju prodaju smo bazirali na cjenovno pristupačnijim modelima automobila, primjerice u vrijednosti oko 100.000 kuna, iako imamo i vozila koja vrijede i preko 300.000 kuna. Tu su još produžena jamstva i slične olakšice. Ljudi su prestrašeni i oprezni. Svjestan sam da ovakva zdanja auto centara stvaraju velike troškove, ali upravo ona ulijevaju povjerenje našim kupcima, zaključio je Dugandžić.


Opel astra najprodavanija




Najprodavanija marka u prvih pet mjeseci je volkswagen, s prodanim 2.231 vozilom i tržišnim udjelom od 13,2 posto. Na drugom mjestu je peugeot sa 1.464 automobila i tržišnim udjelom od 8,7 posto, dok je trećeplasirani opel prodao 1.403 vozila, uz tržišni udio od 8,3 posto. Najprodavaniji model u Hrvatskoj u prvih pet mjeseci bio je opel astra, s prodana 664 vozila. Slijede Volkswagenovi modeli polo i golf te hyundai i30 te renault megane.


Prodano 14,5 posto manje automobila manje nego lani


U srpnju je u Hrvatskoj prodano 2.706 novih osobnih automobila, što je 19,6 posto manje nego u lipnju, pokazuju podaci agencije Promocija Plus. U odnosu na prošlogodišnji srpanj, prodaja je smanjena za 26,1 posto, a u razdoblju od početka godine do kraja srpnja u Hrvatskoj je u odnosu na isto lanjsko razdoblje prodaja pala za 14,5 posto. U prvih sedam ovogodišnjih mjeseci u Hrvatskoj je prodano 22.907 novih osobnih automobila.