Za nesreću kod Dugog otoka kriv je pilot

Slika korisnika admin
Olupine Seminolea bile su predmet detaljne istrage njemačkog BFU-a

Ljudski faktor uzrok je nesreće zrakoplova Piper Seminole PA-44 u vlasništvu Lufthansine Intercockpit pilotske škole, objavio je nedavno u završnom izvješću Savezni ured za istraživanje zrakoplovnih nesreća Republike Njemačke.

Podsjetimo se, u nesreći su 1. kolovoza 2008., 7 nm od Dugog otoka poginuli instruktor Danijel Oleksa i student Alessandro D'Agatta. Hrvatska agencija za istraživanje nesreća i ozbiljnih nezgoda zrakoplova prepustila je njemačkom saveznom uredu BFU cjelokupnu istragu te je i olupina zrakoplova iz hangara u 93. ZB Zemunik prebačena u Njemačku. Uzrok nesreće jest nepravodobna reakcija na osnovnu vježbu kojom se piloti upoznavaju sa zrakoplovom. Zbog toga je zrakoplov pao u kovit i strmoglavio se u more. Seminole je, navodno padao brzinom od 30 metara u sekundi što je karakteristično za zrakoplove koji padaju u kovitu.

Njemački istražitelji su zaključili da instruktor nije na vrijeme pokrenuo proceduru izvlačenja zrakoplova prije pada u kovit. Po izvješću, pilot nije bio svjestan da se nalazi blizu minimalne sigurnosne brzine od 102 km/h. Naime, pilot dovodi zrakoplov do minimalne brzine nakon čega nastaje trešnja i padanje zrakoplova u kovit. U mnogim pilotskim školama, pa tako i u Pilotskoj školi HRZ-a to je bio obvezan dio selekcijskog letenja gdje se se vidi studentova spremnost i reakcija u opasnim situacijama. No da sve ne bi išlo na račun Danijela Olekse, koji je bio nastavnik letenja u HRZ-u, istražitelji ne izbacuju mogućnost da je student Alessandro D'Agatta napravio nekakav nekontrolirani potez palicom i doveo zrakoplov u situaciju iz koje ih ni iskusni Oleksa nije mogao izvući.

Na drugu stranu, pedatni Nijemci su uspoređivali procedure koje se unaprijed propisuju u takvim situacijama te su došli do zaključka da se one nisu jednako primjenjivale u svakoj takvoj vježbi, odnosno da se ista vježba izvodila različito od instruktora do instruktora u raznim školama koji operiraju zrakoplovom Piper PA44 Seminole. Nadalje, Nijemci su upozorili i da je navedena vježba nedovoljno opisana u Intercockpitovom operativnom priručniku, te su stoga o ovom izvješću izdali čak četiri sigurnosne preporuke kako se ovakve nesreće više ne bi ponovile. Zato u detaljnom izvješću, napisanom na 41 stranici, njemački istražitelji ne upiru prstom u krivca za ovu zrakoplovnu nesreću koja je u konačnici urodila i potražnom akcijom u kojoj je sudjelovao minolovac HRM-a Korčula čiji je sonar pronašao olupinu zrakoplova. Zanimljivo je da o ovom izvješću nije obaviješten direktor hrvatske Agencije za istraživanje nesreća i ozbiljnih nezgoda zrakoplova Dinko Vodanović, koji je na godišnjem odmoru, pa nam nije mogao komentirati zaključke svojih njemačkih kolega.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno