Četvrtak, 25. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

Novi i rabljeni jednako plove

Autor:

19.10.2008. 22:00
Novi i rabljeni jednako plove

Foto: Damir ŠKOMRLJ



Hrvatska je dobila još jedan nautički sajam. Na velika vrata proteklog je tjedna u sajamsku obitelj ušao Adriatic Boat Show. Promoviran je sajam u Šibeniku i odmah na startu pokazao se pravim. U vlastitoj marini Mandalina, malo južno od grada, sajam je organizirao NCP – Nautički Centar Prgin. Prvi Adriatic Boat Show bio je sajam novih i rabljenih plovila, a na kopnenom i morskom prostoru površine 160.000 četvornih metara okupio je 150 izlagača iz Hrvatske i šest europskih zemalja. Više od samih brojki, o sajmu i njegovoj kvaliteti govori dojam što ga je mogao steći svaki posjetitelj, a vjerujemo i izlagač. Jedino su se neki izlagači žalili zbog previše sajmova što se organiziraju u Hrvatskoj.
Adriatic Boat Show na startu je pobrao mnoge komplimente, čuli smo mnoge pohvale. Iz njih proizlazi osnovna konstatacija: sajam je uspješno startao i ima dobru perspektivu. U velikoj mjeri omogućila je to velika i lijepa marina Mandalina u kojoj je sajam održan. Organizatori su znalački iskoristili sve njene kvalitete, kopneni i morski prostor, logistiku. Možda je jedino trebalo bolje razdvojiti sajamske brodove od onih što su u marini na stalnom vezu. Za sve ostalo organizatori zaslužuju pohvale. Ako je i bilo primjedbi, a one se uvijek mogu naći, do sljedećeg izdanja sajma bit će uklonjene. Da bi ukupna ocjena bila još veća nedostajao je tek jedan detalj – nije bilo noviteta, izostale su promocije. Odnosi se to na plovila koja su na svakom nautičkom sajmu u središtu pažnje, njegov glavni dio.
Godine nisu važne
Brodova je bilo mnogo, novih i rabljenih, imalo se što vidjeti. Potencijalni kupci imali su mogućnost odabira, uključujući i one koji imaju visoke prohtjeve. Zadovoljni su mogli biti i oni koji žele veći ili veliki brod a ne bi htjeli puno platiti. Zašto ne kupiti polovno plovilo, jahtu ili jedrilicu kojih je bilo mnogo u sajamskoj ponudi. Mnogo, raznoliko i u velikom rasponu godina proizvodnje. Drugo je pitanje koliko imaju sati plovidbe, koliko morskih milja iz sebe. Bez obzira na sve u toj ponudi moglo se naći željeno plovilo po solidnoj cijeni. A, brodske godine… Što znači stari brod, posebno kad je dobro održavan. Može ga novi vlasnik malo osvježiti, preurediti, napraviti nešto po svom guštu. Konačna investicija ne može se uspoređivati s ulaganjem u novi brod istih, ili sličnih karakteristika. Jedino će se kupac, ako želi nešto veće a jako jeftino, morati zadovoljiti dizajnom kojemu je prošlo vrijeme, onime što je bilo u trendu kad je plovilo građeno. To ne može promijeniti, dok unutrašnjosti može dati suvremeno ruho i maksimalnu funkcionalnost. U konačnici, novi i rabljeni jednako plove.
Cijenama rabljenih plovila nismo se bavili, iako su na većini njih bile istaknute. Nismo ih zapisivali jer bi njihovo objavljivanje tražilo više prostora, nije dovoljno spomenuti samo model plovila i njegovu cijenu, kao kad su u pitanju nova. Uz svaki brod potrebne su neke dodatne informacije. Tko je poželio trebao je osobno vidjeti i uvjeriti se da li su visoke, realne, ili možda, ispod stvarne vrijednosti plovila. Generalno bismo mogli konstatirati da su cijene rabljenih plovila bile na razini onih iz oglasa u kojima se ona nude na prodaju.
Prezentacija hrvatske brodogradnje
Organizatorima šibenskog sajma posebna je želja bila promocija dostignuća male hrvatske brodogradnje. Željeli su dovesti što više domaćih brodograditelja, i bilo ih je, ali ne previše. Da, to bi trebao biti jedan od zadataka za sljedeće sajmove – predstaviti više domaćih brodograditelja. Među plovilima s hrvatskim potpisom najveću je pažnju privlačila murterinska gajeta. Nije nova, što se najbolje vidjelo po njenu dnu, budući da je bila na suhom, ali se pored nje zaustavio gotovo svaki posjetitelj. Lijepa i atraktivna drvena brodica već je predstavljena svijetu daleko izvan hrvatskih granica, ovog ljeta na festivalu u Brestu.
Domaćim ljudima zanimljiva bi mogla biti pasara Ribar 480 čiji je graditelj Srđan Đaković, jedan od naših vodećih projektanata malih brodica. Ribara sam upoznao ranije, dok sam u Šibeniku upoznao njena graditelja. Ribar 480 dugačak je 4,84 i širok 2,00 metra, gaz mu je 0,29. Za pogon se preporučuje izvanbrodski motor, od 10 do 25 KS. O motoru ovisi i brzina koja može biti maksimalno 20 čvorova. Cijena brodice, bez motora, iznosi 44.990 kuna.
S dvije brodice predstavio se dobro poznati brodograditelj Orka Studio iz Zagreba, u moru su bile izložene dvije Orke – 700 i 740. Direktor tvrtke Davor Tiška najavljuje za sljedeće ljeto dvije nove verzije veće brodice – Cabin i Pilot. Namjena će im biti raznolika – višednevno obiteljsko krstarenje, sportski ribolov, charter, zatim radne namijene, na primjer patrolna ili servisna brodica.
Motori iz Matulja
Dodatak “premijera” mogao bi se staviti uz jahtu Alaska 53. Mnogo puta ona je već viđena, ali je u Šibeniku prvi put predstavljena na hrvatskom sajmu. Velika, prostrana, osobno mi nije lijepa, preširoka je u odnosu na duljinu, ima preveliku krmenu platformu. Ali, o guštima se ne raspravlja, netko drugi želi baš takav brod. Mnogo više dopalo mi se pet, šest velikih jahti vezanih na kraju pontona. Između ostalih, tu su bili jedan San Lorenzo ponuđen na prodaju, pa Squadron, Avella, Sovergin… Vidjeli smo i atraktivni gumenjak Pirelli Pzero 1000 Cabin. Dugačak je 10,68 a širok 3,54 metra. Težina mu je 4.000 kilograma, pogon dva Mercruisera od 320 KS. Sam brod stoji 109.000 a s motorima 154.800 eura. Jasno, predstavljeno je i mnogo manjih gumenjaka onih, mogli bismo reći normalnijih, što se na tržištu više traže i koje češće viđamo u plovidbi našim morem.
Listu hrvatskih plovila i brodograditelja na sajmu su još popunjavali zadarski Donat Boats s brodicom Calafuria 950 Scorpionero, Super Galeb 6,75 te Arausa 29 i 25 Arause iz Vodica, Šibenik 800, veći i manji Grašo, s time što je malo modificiran Grašo 20 nuđen na prodaju, Arba 500, Novi Galeb 6,75, Reful… Hrvatske proizvode vidjeli smo i u dobroj ponudi motora. Tvrtka JLM Perković iz Matulja predstavila je kompletnu gamu svojih unutarnjih diesel motora JLM, te posebno kopče vlastite proizvodnje.
Ljubitelj tradicije
Pod šatorom je pažnju privlačila mala drvena brodica na štandu tvrtke Martin iz Šibenika. Njihovi proizvodi su platnena jedra i tende a stara brodica služi im za prezentaciju svog rada.
– Ljubitelj sam tradicije, pa sam uzeo ovu brodicu za spašavanje s engleskog ribarskog broda, govori nam direktor Mojmir Martin. Brodica je stara više od 30 godina, sami smo je uredili, ona je naša maskota. Napišite, ovo je kvalitetan sajam, prvi a napravili su ga predobro, nema nikakvih problema.
Značajan novitet za plovidbu vidjeli smo na štandu zagrebačke tvrtke Navigo Sistem. Nije hrvatski proizvod, nego američki, ali je koristan svima koji plove. Garminov GHP 10, autopilot nove generacije za motorne brodove do 21 metar koji koriste neki od hidrauličnih sustava upravljanja, s unutarnjim ili izvanbrodskim motorom. Omogućuje jednostavno upravljanje brodom, s priključkom na ploter, radar i kartografiju. Na sajmu je nuđen po akcijskoj cijeni od 27.000 kuna, uz vrijedan dar koristan na brodu.