Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

PROFESIONALCI Valčić, Ljubičić i Pervan vrlo upečatljivo pokazali kako prezentirati Hrvatsku

20.11.2018. 10:34
PROFESIONALCI Valčić, Ljubičić i  Pervan vrlo  upečatljivo  pokazali kako  prezentirati  Hrvatsku


Kako osmisliti vizualni identitet Hrvatske u svim segmentima na svjetskoj razini u svrhu brendiranja zemlje te kako iskoristiti  fotografiju kao važan medij u istom konteksu, u najkraćim je riječima   opis tema o kojima se govorilo proteklog vikenda u Multimedijalnoj dvorani  Kneževe palače u okviru predstavljanja knjige dr. sc. Marije Valčić –  „Turizam i kultura“. Predavači su bili Boris Ljubičić  – „Dizajn koji trebamo“ i Ivo Pervan – „Važnost fotografije u brandiranju destinacija“, a koliko su spomenute teme pobudile zanimanje zadarske publike svjedoči  činjenica da je dvorana bila do zadnjeg mjesta puna s tim da se stajalo  i na nogama. Valčić, Ljubičić i Pervan okupljenima su približili svoje  ideje razvoja zemlje u sferi brendiranja, odnosno ponudili su im konkretne prijedloge kako Hrvatsku približiti svijetu i učiniti ju prije svega  prepoznatljivom, a onda i turistički atraktivnijom.
Prvi je izlagao Ljubičić, svjetski priznati umjetnik na polju vizualnih  komunikacija i dizajna, dobitnik, između ostalog i brojnih priznanja i  najprestižnijih nagrada za svoj rad u čijem je fokusu bila i ostala Hrvatska, njena zastava kao česta inspiracija, zapravo kultura u svim svojim  pojavnostima, kao, kako se to moglo vidjeti tijekom predavanja, neiscrpan izvor za njegovo profesionalno djelovanje.


Primjer britanske zastave
Putem niza fotografija i video isječaka on je okupljenima prezentirao  svoj rad, svoja rješenja za vizuale najprije hrvatske zastave, a nakon toga i najvažnijih tvrtki i događanja. Uspoređujući ta rješenja drugih zemalja, poznatih i prepoznatljivih zemalja poput Velike Britanije, SAD,  Italije… Demonstrirajući na nizu primjera što znači odličan vizualni indentitet, često i neprimjetno "upakiran" no porukom toliko snažan, toliko upečatljiv da se doslovno uvukao u kolektivnu svijest.
– Uzmimo za primjer Veliku Britaniju i njihovu zastavu. Nju danas  možete naći na gotovo svim i to ne samo britanskim proizvodima, od  suvenira preko odjeće i torbi do pribora za jelo i logotipa njihovih tvrtki. Britanska je zastava toliko prepoznatljiva kao i ona SAD koju u raznim varijacijama možemo vidjeti na svakom koraku. Na isti način svoju  zastavu koriste i druge zemlje. Evo uzmimo za primjer jednu talijansku  rižu. Kutija je vrlo jednostavna, imate povrće i rižu na naslovnici no nije slučajno da su ih odabrali u crvenoj, bijeloj i zelenoj boji. Jednostavno i upečatljivo.  I tako dalje, zastava, kao prepoznatljivost neke zemlje  se nalazi na svakom koraku. A gdje smo mi u toj priči? Uzmimo za  primjer Inu. Kakav logo ima Ina, plavo slovo "I" u kojem je bijeli krug?  Koja je asocijacija? Na Hrvatsku? Ne, ja bih prije rekao na Japan. Ili  Večernji list u crvenim bojama. Asocijacija? Hrvatska? Ne Austrija. Ili  plakat za jednu austrijsku banku s naših tramvaja na kojem dominira  natpis – "Ja hoću" na crvenoj podlozi. Dakle oni nešto žele. A što mi  želimo? Dakle oni nešto žele i to i dobijaju jer su danas sve banke strane, nasmijao je okupljene Ljubičić i nastavio nizati, primjer za primjerom odlično odrađenog dizajnerskog rješenja no ne hrvatskog već stranog.


Povijest zabranjenih dizajna
A onda, kao protuteža, slajd za slajdom – ideje hrvatskog dizajna,  specifičnih i prepoznatljivih hrvatskih kockica u bezbrojnim varijantama u njegovoj režiji, od redizajnirane hrvatske zastave sastavljene od  samo kockica do gotovo svih važnih logotipa prerađenih na način da  već na prvi pogled predstavljaju Hrvatsku.
– Uzmimo za primjer našu zastavu. Pitam vas koja zemlja na svijetu   ima prepoznatljiviji sportski dres od svoje zastave? Definitivno Hrvatska. Dakle, što treba raditi, treba iskoristiti tu činjenicu i te naše kockice, koje su naš simbol implementirati svugdje gdje možemo, od posuđa  preko odjeće do svega ostalog, naglasio je Ljubičić spomenuvši i još  dvije svjetski poznate hrvatske simbole – kravatu i psa Dalmatinca, kao  promidžbeno blago koje nije iskorišteno. 
Predavanje je brojilo i zabranjene dizajne kojih u njegovoj karijeri  svakako nije nedostajalo, i u onom sistemu kao i ovom. Ljubičić je pokazao primjerice svoje rješenje za Univerzijadu u Zagrebu koje je koncipirao tako da vizualom dominira veliko slovo "U" koje su mu u Jugoslaviji zabranili s obrazloženjem da asocira na Ustaše no nije bolje  prošao ni s rješenjem spomenika Franji Tuđmanu koji je zamislio tako  da s jedne strane spomenika viri stražnjica konja, a druge strane lice  Franje Tuđmana. Ljubičić je to objasnio da je ideja bila da s jedne strane imamo hrvatske povijesne konjanike knezova i kraljeva do bana Jelačića, a s druge strane Tuđman kao njihov nastavak. No, kako je dodao  – nije prošlo.
Nije prošao ni natpis "Kup(r)ac je uvijek u pravu", što je očekivano  nasmijalo okupljene pa se njegovih sat vremena produžio na sat i pol  što je "progutalo" najveći dio predavanja, u najvećoj mjeri autorice  knjige „Turizam i kultura“ Marije Valčić koja je bila i moderatorica događanja, prepustivši velikodušno svojim gostima da kažu ono što su  planirali. Kraće je izlagao i Pervan koji je manje pričao, a više prikazivao svoje fotografije Hrvatske, uključujući i Zadarske županije koju je  prikazao na sebi svojstven način upitavši nazočne: bi li došli posjetiti  Zadarsku županiju s mojih fotografija ili Zadarsku županiju kakvu ju  prikazuje najnoviji promidžbeni video spot? Na odgovor nije morao  dugo čekati s obzirom da je svima bilo jasno, a to se jasno vidjelo po  reakcijama prisutnih da je "njegova" Zadarska županija "raj" na zemlji  u odnosu na onu koja je predstavljena na najnovijem službenom video  spotu, o kojem se i prije predavanja dosta u javnosti polemiziralo,  uglavnom u negativnom kontekstu, kako se moglo čuti i prekjučer u  Kneževoj palači.




Prelijepe fotografije
– Znate li vi da je 11 najvećih izuma u svijetu ribarstva hrvatskih ruku  djelo? Zna li to uopće itko, zapravo znaju li oni koji bi to trebali znati i  iskoristiti?, retorički se upitao nagrađivani fotograf.
A onda u nastavku – fotografije, neverojatno prelijepe fotografije Hrvatske: mjesta, objekti, detalji za koje malo ljudi zna, zemlja iz snova za  sve ljude koji znaju prepoznati što je lijepo, što je dobro, što je kvalitetno.
– Pitam ja vas, zar je potrebno dovoditi ljude izvana da ovo vide, da  ovo pokažu svijetu? Pa mi imamo toliko kvalitetnih ljudi koji imaju oko,  koji "vide", koji znaju prepoznati onaj trenutak, onaj jedinstveni trenutak u vremenu i zaustaviti ga svojim aparatom. Jer svatko može imati  aparat no ne može svatko "vidjeti", naglasio je Pervan informirajući  okupljene da jedan Prag i Beč imaju veći turistički prihod od cijele Hrvatske koja i dan danas nema prave ljude na pozicijama koji znaju kako  Lijepu našu prezentirati, predstaviti svijetu.
Konkretno, te su se večeri mogli vidjeti do sada neviđeni prizori  primjerice nevjerojatno lijepih lepoglavskih crkvi, bračkih starih kuća,  otočnih maslinika, polja, zidina, ulica, kaleta… trajno arhiviranih njegovim fotoobjektivom. Tri su profesionalca: Valčić, Ljubičić i Pervan prisutnima vrlo upečatljivo pokazali kako prezentirati Hrvatsku.