Utorak, 19. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

11 C°

ANTE RADOS, DIREKTOR TZ ZADRA: Napade na sebe ne doživljavam kao nešto neobično, valjda tako mora biti

21.05.2018. 13:41
ANTE RADOS, DIREKTOR TZ ZADRA: Napade na sebe ne doživljavam kao nešto neobično, valjda tako mora biti


Ante Rados, prvi čovjek zadarskog turizma, našao se ovih dana u medijskom prostoru zbog prozivki Mjesnog odbora Petrčane koji traži izdvajanje iz Turističke zajednice grada Zadra, a u koju su pozvali i DORH. S njim smo razgovarali o toj temi, ali i pripremama za srce turističke sezone te planovima razvoja zadarskog turizma u budućnosti.
Krenimo od zahtjeva Mjesnog odbora Petrčana za odvajanjem od Turističke zajednice grada Zadra.
– Što se tiče zahtjeva Mjesnog odbora Petrčane, ne osporavamo njegovu legitimnost. On nam je upućen, mi smo se očitovali, dali svoje mišljenje, a u konačnici odluku donosi Ministarstvo turizma. Osim nas, svoje očitovanje su dostavili i veći turistički subjekti s područja Petrčana koji nisu za izdvajanje. MO navodi neprimjeren tretman od strane TZ grada Zadra, ali tu bi trebalo ipak imati u vidu malo širi kontekst. Sustavu turističkih zajednica nije cilj usitnjavanje i partikularna realizacija sa smanjenim konačnim učinkom. Dapače, uvijek se podržava okrupnjavanje i sinergijsko djelovanje naših, zapravo relativno malih turističkih cjelina. Osnovna zamjerka Mjesnog odbora je da se sredstva ne vraćaju tom mjestu u iznosu koji je propisan Zakonom o turističkim zajednicama, ali u zakonu nema podatka koji je to zapravo iznos, jer se preraspodjela vrši na TZ grada i Gradu Zadru, TZ županije i Hrvatskoj turističkoj zajednici. Ako uzmete podatke kroz proteklih nekoliko godina, vidjet ćete da su tamo uložena značajna sredstva i to ne samo od nas kao TZ-a, nego i od grada i države. Prema Zakonu Turistička zajednica grada može ulagati isključivo u one stavke koje se odnose na, primjerice, komunikaciju vrijednosti, kreiranje programa, manifestacija, marketinšku aktivnost, eventualno možemo izvesti kozmetičke zahvate koji se tiču turističkog uređenja mjesta, uređenja plaža, parkova, turističke signalizacije, rad našeg lokalnog info ureda i sličnih stavki.


Napadi i kritike
Jedna od zamjerki Mjesnog odbora je da se ništa od novca ne ulaže u manifestacije u mjestu Petrčane nego da sav novac odlazi zadarskim manifestacijama.
– Zadar kao grad je sam po sebi centar destinacije koji, ne samo kao brend, predstavlja širi prostor, nego je on zapravo institucionalni centar, a većina osnovnih funkcionalnih potreba okolice grada je i obveza grada Zadra dok koristi od toga, kao i samog značaja grada Zadra, imaju i sva okolna manja i veća mjesta u neposrednoj blizini grada. Tako je i s većim manifestacijama na području povijesne jezgre grada. Treba voditi računa o tome da su ta naša ulaganja redovita i uvijek u skladu sa značajem samog mjesta. Posebno se to odnosi na našu marketinšku aktivnost. Moram ovdje spomenuti da je predstavljanje Petrčana na raznim sajmovima i prezentacijama diljem svijeta uvijek u organizaciji s već spomenutim subjektima koji su na području Petrčana, a čiji udio u ukupnim prihodima mjesta Petrčane iznosi čak 80 posto. Dakle, mi kad idemo na sajmove nikad to ne radimo samostalno kao nekakav izolirani ured nego, dapače, uvažavamo sve ove značajne gospodarske čimbenike koji zajedno s nama vrše marketinšku aktivnost u brendiranju, pozicioniranju i stvaranju slike destinacije Zadra kod naših sadašnjih i potencijalnih budućih gostiju.
I još jedno važno pitanje vezano uz konferenciju za medije MO Petrčana – kaznena prijava DORH-u zbog radova koji su fakturirani u računima, a, kako tvrde, nisu zapravo i izvedeni.
– Mi kao institucija podliježemo svim zakonima i kontrolama, državnoj reviziji, reviziji Hrvatske turističke zajednice i našim unutarnjim revizijama koje po zakonu moramo redovito izvršavati. Sve naše aktivnosti, računi, financije i podaci o svim našim poslovima su uvijek obavezno kontrolirani, a mi smo uvijek dobivali pozitivna službena mišljenja. Ako postoji bilo kakva sumnja, podatak s kojim se navodno barata, mi smo itekako spremni da se onda s takvim tvrdnjama pozabave nadležne institucije koje onda trebaju doista ispitati te navode.
U zadnje vrijeme s nekoliko strana pljušte kritike na Vaš račun. Što mislite, što je razlog?
– Ponekad ne znam otkud to dolazi. Ali, valjda je to tako. Netko smatra da ne radim dobro, netko da napadom na mene kao javnu osobu na čelu jedne značajne institucije, sa svim svojim dužnostima i ovlastima, ima pogodan teren gdje se i on može malo istaknuti. Ne doživljavam to kao nešto neobično, valjda tako mora biti, ali ono što mogu reći je da ćemo mi uvijek raditi maksimalno angažirano i isključivo na dobrobit turističkog sustava, turističkog gospodarstva i općeg dobra koje se samim tim prelijeva na sve naše građane.


Lovi se rast do 10 posto
Prebacimo se onda na turizam. Ono što se može primijetiti da je gostiju u Zadru već neko vrijeme popriličan broj, službena sezona još uvijek nije počela, možemo li onda reći da konačno imamo pravu predsezonu? Što brojke pokazuju?
– Brojke su ponekad svima nama dosadne, ali su neumoljiv pokazatelj kojim se već niz godina možemo pohvaliti uzlaznim trendovima i u predsezoni, posezoni i naravno sezoni. Sezona se više i ne može promatrati kao razdoblje od 15. lipnja do 15. rujna, mi sezonska gibanja imamo već sada što je dokaz da idemo u smjeru anuliranja isključive sezonalnosti naše destinacije. Vjerujem da smo svi zadovoljni tim cjelogodišnjim kretanjima koja su nam tako u nekim periodima godine, za koje je donedavno bilo nezamislivo da su turistički aktivni, donijela turistička gibanja. Možemo reći da smo u tom smislu proširili sezonu. Uvijek smo oprezni u našim planovima i projekcijama rasta, ali bili bismo zadovoljni kad bismo ove godine bili na između pet i deset posto rasta, što je zapravo ogroman rast.
Što je s ponudom u predsezoni, jesmo li mi spremni na ta prava turistička gibanja i u periodu kad se ne može osloniti samo na sunce i more?
– Mi svi kao tzv. destinacijski menadžment, kao institucije, ali i svi subjekti iz turističkog sektora, radimo na tome da se kvaliteta boravka gosta kod nas poveća ne samo u sezonskom dijelu, nego i izvan sezone. To se može na više načina postići, a jedan od elemenata kojim se može utjecati i na strukturu gostiju i na broj gostiju koji će nas posjetiti je razvoj postojećeg i iniciranje novih turističkih proizvoda. Manifestacije koje postaju tradicionalne ili su to manifestacije koje imaju i drugi u našem okruženju, kao što je to adventski sajam, već su konstante i one se odvijaju u jednom dijelu godine u kojem je relativno mala turistička aktivnost, a s druge strane iz godine u godinu postaju sve veći mamac. Naravno u to spada i naš Tuna, Sushi & Wine festival koji se odvijao do sada u veljači, a dogodine će biti krajem ožujka. To je festival koji je već nakon nekoliko godina postao prepoznatljiv i priličan mamac za sve veći broj gostiju. Vjerujemo da će se tako nastaviti, a mi ćemo nastaviti razvijati taj koncept. U svakom slučaju, svi turistički subjekti ili dijelovi tog turističkog sektora sve više rade na svojoj ponudi. Zajedno se stvara jedna kvalitetna ponuda koja bi trebala razvijati Zadar kao destinaciju. Treba se uvijek orijentirati strategijom razvoja koja, između ostalog, vidi Zadar kao destinaciju koja, pogotovo u ovom periodu koji ste spomenuli, živi kao outdoor destinacija. Osim toga, ove manifestacije prije spomenute, poput Tuna, Sushi & Wine festivala, pokazale su da je Zadar i destinacija eno-gastro ponude i to je ono što želimo postići, da se na spomen Zadra kod naših gostiju stvara asocijacija da je to mjesto na kojem se može kvalitetno odmoriti, zabaviti, kvalitetno i aktivno provesti svoje vrijeme, a usto da će sva osjetila biti zadovoljena kvalitetnim i autohtonim namirnicama i sve to naravno sljubljeno s našim sve poznatijim i sve kvalitetnijim zadarskim vinima.




Anomalija u smještaju
Kad smo već spomenuli gastronomiju, Zadar se i dalje u srcu sezone još uvijek snažno prepoznaje i kao "pizza cut" destinacija. Na našim ulicama ne nude se više girice, srdelice… Jeste li zadovoljni tim dijelom ponude? Ista stvar je i sa suvenirima koji se još uvijek snažno orijentiraju na ono što popularno zovemo "made in China".
– Uvijek se može biti zadovoljniji i uvijek se može više napraviti. Uvjeren sam da dolaze još bolja vremena u kojima će gastro ponuda biti još kvalitetnija. Naprosto mi to ne možemo izbjeći. Svi naši ugostitelji koji djeluju na području grada Zadra itekako su svjesni što znači konkurencija, ponuditi bolje i više, što to znači za naše goste i našu budućnost. Naši ugostitelji neće dopustiti da se profanira njihova ponuda. Imaju oni tu puno problema, nije im lako, oni se moraju nositi s razno raznom problematikom, a prije svega tu je problem nedostatka kvalitetne radne snage. Mi, kao Turistička zajednica, imat ćemo uvijek u vidu da kroz godinu gdje god možemo, organizirajući razne manifestacije pronađemo prostor i pomognemo stvarajući okvir u kojem će se oni pronaći.
Što se tiče suvenira, apsolutno se slažem da smo još uvijek u situaciji da osim uobičajenih suvenira treba raditi na još jednom kvalitetnijem, prepoznatljivijem suveniru koji će konačno biti pravi zadarski suvenir, a kojeg će svaki gost pod obavezno ponijeti sa sobom.
Jeste li zadovoljni kvalitetom smještaja, pa i njegovom strukturom. Mi zapravo jako ovisimo o obiteljskom smještaju.
– Na Poluotoku je prije jedno deset godina bilo sedam registriranih iznajmljivača, sad ih ima preko 400. Ta brojka i dalje raste. Što se tiče privatnog smještaja, on je u velikom porastu i vjerujem da imamo sasvim dobru kvalitetu našeg smještaja, jedino što imamo jednu strukturalnu anomaliju, toga moramo biti svjesni. Imamo nešto malo manje od 30.000 postelja na području grada Zadra, međutim, manje od 4.000 je hotelskog udjela u svemu tome. Hotel, kao osnovna smještajna turistička infrastruktura, na neki način i generira sadržaje. Kad imate hotel u kojem imate primjerice kongresne dvorane, wellnes centre i slično, onda možete u svako doba godine privući goste koji mogu dolaziti kao grupe koje imaju potrebe recimo za održavanjem kongresa, simpozija, možete razvijati zdravstveni turizam na jednoj većoj razini itd. Da, nama jako nedostaje hotela.


O kupanju na rivi
Je li Vam u tom kontekstu žao što se nije realizirala najavljena investicija Dogus grupe u hotel Hyatt Regency Zadar Maraska?
– Vjerujem da je svima žao, ali zadovoljni smo što će se napokon dogoditi tako jedna značajna investicija. Zašto je zastalo ne znam, ali nadam se da će vrlo brzo doći do realizacije i da ćemo imati jedan tako reprezentativan hotel koji će multiplicirati i generirati pozitivnu ulagačku priču, vjerujem da je to ono što nam nasušno treba.
Što je sa stanjem plaža? Zadar ima samo jednu u potpunosti uređenu gradsku plažu – Kolovare, dok, unatoč plažnom bogatstvu, ostalima nedostaje sadržaja.
– Što se tiče Zadra i plaža nas se karakterizira gradom plaža, gradom koji ima gradske plaže dok se mnogi nisu u mogućnosti pohvaliti s tim. Imamo ipak, dobro ste rekli, premalo uređenog kupališnog prostora, ali moramo znati da smo uglavnom već visoko urbanizirani upravo u ovom obalnom pojasu i doista nije lako tu napraviti nešto više. Ima se prostora za poboljšanja, ali to zahtijeva prave projekte na osnovu kojih će se tražiti načini financiranja uređenja.
Kupanje na Morskim orguljama i na Rivi, da ili ne?
– Kad pogledate Rivu, imamo plažu od nekoliko stotina metara koja je uređena s tim obalnim dijelom i čisto, prekrasno more. Tome je naprosto teško odoljeti i ima onih koji krše odredbu i kupaju se. Problem je sigurnosno uređenje jer svaka plaža koja je službeno gradska mora imati riješenu sigurnosnu situaciju, to znači zaštitu kupača, prilaze, sadržaje i slično. Vjerojatno ćemo i dalje imati kupače-ilegalce sve dok ne dobijemo nužne elemente i drugačiju odredbu.


Pregovori u tijeku
Što je s događanjima ovo ljeto. Najavljen je već Ruski carski balet, možda nekakav veliki koncert?
– Uobičajeno, imat ćemo svakodnevne manifestacije i ne samo u organizaciji Turističke zajednice nego i naših partnera: Kazališno ljeto, Glazbene večeri, VAKANZA, Millenium Jump… to su manifestacije koje su već tradicionalne, ali i svojevrstan brend. Ono što smo ove godine intenzivno pokušavali je i dalje ostati koncertna destinacija. Između ostalih, dolaze nam imena kao što su Perpetuum Jazille, Nina Badrić, Carski ruski balet s izvedbama 'Carmen' i 'Bolero', a još pregovaramo s jednim svjetskim imenom za termin kraja lipnja ili početak srpnja. Još ne mogu izaći s tim imenom jer nismo zaključili pregovore. Ostalo uvijek ide prema strukturi naših gostiju i njihovim preferencijama. Nudimo autohtone i autentične zvukove i vizure kroz naše KUD-ove, klape i naravno, glazbene programe koji su plesni, zatim internacionalnog karaktera, bit će puno jazz programa, naših bendova koji sviraju svjetske klasike i standarde pa sve tamo do suvremenog zvuka.
Kad smo kod velikih zvijezda čest prigovor je da u Zadar dolaze već ocvale zvijezde. Može li Zadar jednom dovesti zvijezdu kalibra Beyonce, Rihanne ili nekog sličnog?
– Sve je moguće, ali za sve treba puno novca. Treba puno novca da biste uopće ušli u igru, takvi projekti su jako skupi za nas, mi radimo u okviru svojih mogućnosti. To su imena koja mi trenutno na tržištu možemo dobiti. Preskupi su to projekti. Nadamo se da ćemo jednog dana imati svjetsko ime A produkcije, ali to će onda biti zahtjevan posao, i financijski i organizacijski.