Neobičnim plesnim performansom Iva Burčul antiku prenijela iz mita u stvarnost

Poruka greške

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls u _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (linija 436 od /opt/nginx-1.17.9/htdocs/zadarskilist.hr/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Slika korisnika asaric
Zanimljiv ples između antičkih eksponata
Autor: 
Cijeli je koncept nastajao otprilike dva mjeseca, ali umjetnica smatra kako su donijeli nešto novo, neočekivano i posebno. Ideja je bila da kroz module antičkog postava Arheološkog muzeja Iva leprša kao vjetar, upravo po uzoru na Isadoru Duncan koja nije slijedila strogu plesačku formu
Marin GOSPIĆ
Oživljavanje eksponata

Ove je godine u Arheološkom muzeju Zadar u suradnji s Muzejskim dokumentacijskim centrom obilježen Međunarodnog dana muzeja po 40. Put. O važnosti Međunarodnog dana muzeja govori i podatak da se njegovo obilježavanje nije prekinulo ni u teškom razdoblju ratnih devedesetih kao ni u još uvijek aktualnim pandemijskim godinama.

Tema ovogodišnje manifestacije bila je ples. Kao i danas, tako je i u prošlosti ples bio prisutan u raznim aspektima života. Uz predavanje pod nazivom "Pokret uz glazbu. Ples u antici" koje je održala dr.sc. Kornelija A. Giunio, postavljena je i istoimena izložba čiji autori su Kornelija A. Giunio, Timka Alihodžić i Vladimir Kusik. Nakon toga uslijedio je plesni performans "Ples između stvarnosti i mita (hommage Isadori Duncan)" u izvedbi Ive Burčul. U završnom dijelu ovoga bogatog programa predstavljen je i film Menada koji su osmislili i realizirali umjetnici, Iva Burčul, Bojana Burnać i Vlado Zrnić. Projekt je to Pedagoško-andragoškog odjela Arheološkog muzeja kojim je rukovodila Jelena Bašić Vekić. Kruna cijelog projekta bio je plesni performans renomirane zadarske plesačice Ive Burčul. Iako je Iva autorica performansa ONA KOJA NOSI inspiriranog izložbom Ivana Meštrovića i nije joj stran rad s muzejskim umjetninama, ovaj ples je donio neke nove izazove.

Muzejski postav kroz pokrete

- Na suradnju su me pozvale Timka Alihodžić i Jelena Vekić Bašić istaknuvši kako je tema ovogodišnjeg Međunarodnog dana ples. Po dolasku u muzej pokazali su mi kamenu ploču na kojoj je reljefni prikaz rimske plesačice menade u zanosnom ili bolje reći, ekstatičkom pokretu. S obzirom da je bilo zbilja malo vremena za stvaranje koncepta performansa odlučila sam se za neobičnu ideju, jer čim sam vidjela antičku plesačicu, pokreta zarobljenog ili ovjekovječenog u kamenu, odlučila sam napraviti nešto s posvetom Isadori Duncan koja je inspiraciju crpila iz antike, ali i u ples donijela novi koncept koji je i dandanas postojan, kazala je Iva.

Cijeli je koncept nastajao otprilike dva mjeseca, ali umjetnica smatra kako su donijeli nešto novo, neočekivano i posebno. Ideja je bila da kroz module antičkog postava Arheološkog muzeja Iva leprša kao vjetar, upravo po uzoru na Isadoru Duncan koja nije slijedila strogu plesačku formu. Posjetitelji su tako imali priliku već poznati postav promatrati na dosad neviđen način. Pratili su plesačicu između eksponata dok ju je glazbom pratio zadarski glazbenik Renato Babić.

Tisućljetne stvari u novom životu

- Mogli smo tim tisućljetnim stvarima udahnuti novi život. Ja sam ih predstavila na nov način, a vodila sam se upravo njihovom krhkošću i nježnošću. I pokrete je odredila njihova fragilnost. Na trenutke su ti pokreti blagi i nježni, a onda jaki i silni, prepričala je Iva te istaknula kako je ovo poseban odnos s publikom dok su je pratili u njenom plesu. Antičkim dijelom Arheološkog muzeja Iva se kretala baš poput vjetra, prozračno i pomalo eterično, a posebnom ugođaju antike pridonijela i bijela haljina, kreacija Zadranke Anite Gorete.

- Moja je ideja bila da ja budem poput duha, neki spoj između dva svijeta, odnosno stvarnosti i mita. Arheološki eksponati, a i sam prostor su jako inspirativni. U rukama sam držala stvari stare i dvije tisuće godina. Mogućnost dodirivanja pojedinih eksponata, moja povezanost s njima kreirali su i pokret moga tijela. I baš sam se osjećala poput duha koji prolazi između tih stvari i svjedoči vremenu, a upravo iz povezanosti sadašnjosti i prošlosti proizlazi i taj naziv između stvarnosti i mita jer se to dvoje spajaju u meni, objašnjava Iva koja je snimila i plesni film. Film je sniman dva dana u suradnji s Bojanom Burnać i Vladom Zrnićem, a svjedočit će i dalje ovoj jedinstvenoj muzejskoj atrakciji. Ideja za ovakav projekt sinula je Timki Alihodžić koja je, kaže, na sam spomen teme imala viziju Ive koja leprša, dolazi i nestaje u modulima Antičkog postava i na svoj osebujan način komunicira s eksponatima.

Izvan okvira

- Uvijek volim raditi izvan nekih zadanih okvira, a ovaj projekt je upravo takav. Mislim da je važno publici predstaviti nešto novo, neočekivano. Za mene je Iva Burčul bila jedina osoba koja može takvo što napraviti. Ja o plesu ne znam gotovo ništa, sve što mi treba ima opcija "google zna". Ako sam ja imala ideju, Iva je imala viziju i naravno, savršenu stručnu ekipu koja je s iskrenim oduševljenjem pristupila ovom projektu. U srijedu se dogodio performans gdje publika nije znala što očekivati, ali ih je spoj starog i modernog ugodno iznenadio. Na sceni je Iva, bila ponekad poletna, ponekad plaha! Neverbalno je komunicirala s eksponatima, usklađena sa zvucima gitare. Bilo je zadovoljstvo raditi na ovome, kazala je Timka istaknuvši kako je ovo važan kulturni događaj i neponovljivo iskustvo.

Mitska inspiracija

​Od mnogobrojnih bogova u čiju se čast plesalo, posebno se ističe Dioniz. Za vrijeme njegovih svetkovina, sudionici su se dovodili u stanje ekstaze plesom, pjevanjem, vikanjem i opijanjem. Menade, sljedbenice boga Dioniza, bile su znane kao divlje i lude, mahnite žene koje se nije moglo urazumiti. Također su znane kao bakantice ili basaride. Prije dva milenija plesni pokret iz ekstatičnog, ludog plesa jedne menade isklesan je na kamenoj ploči koja se nalazi u Arheološkom muzeju, a poznat je po nazivu Plesačica. Upravo je taj eksponat postao inspiracija za autorski multimedijski plesni performans Ive Burčul.

- Njen ples oslobađa maštu i vodi nas na putovanje kroz vrijeme. Vidimo suvremenu menadu, u bijeloj haljini, gracioznu i bosih stopala, napisala je Timka Alihodžić.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno