Foto: Vedran SITNICA
Komunikacijska revolucija nas je zatekla nespremne za radikalne promjene u sferi medija. Brzina protoka informacija i profit danas imaju odlučujuću ulogu u oblikovanju vijesti, a medijski pluralizam je sve manji. U fokusu su senzacionalističke i banalne teme, kazala je komunikologinja Zgrabljić Rotar
Kakva je sudbina medija, je li internet produžetak ljudskog uma, dominira li hrvatskim medijskim prostorom militantan i vrlo tendenciozan pristup temama, odgovara li Hrvatsko novinarsko društvo adekvatno na trenutnu situaciju u novinarskoj profesiji, je li zakon „25.000″ riječi dobar ili loš – samo su neke od tema o kojima je u srijedu u knjižari „Verbum” na susretu „Večer u knjižari” govorila gošća večeri komunikologinja dr. Nada Zgrabljić Rotar. Dotaknuvši se niza aktualnih tema hrvatskog, a jednim dijelom i svjetskoga medijskog prostora, Zgrabljić Rotar je u skoro dvosatnom druženju sa zadarskom publikom, analizirajući trenutačnu situaciju u novinarstvu, posredno odgovorila i na pitanje budućnosti, kako samih medija, tako i medijske kulture i svijesti o krucijalnoj važnosti „sedme sile” u društvu.
Komunikacijska revolucija
– Komunikacijska revolucija nam je došla kao uragan i zapravo nas zatekla nespremne za radikalne promjene u sferi medija. Brzina protoka informacija i profit danas imaju odlučujuću ulogu u oblikovanju vijesti, a medijski pluralizam je sve manji. U fokusu su senzacionalističke i banalne teme, a novinari koji ne pristaju na cenzuru ne samo da završavaju na ulici, već bivaju pretučeni, ucjenjivani… U zadnjih je 20 godina jako puno novinara stradalo, na sve su moguće načine onemogućivani da propituju i kritiziraju vlast. Oni, koji su, pak, ostali, nerijetko su uz sam novinarski posao morali obavljati i obavljaju poslove i tehničara, i fotografa, i montažera, preuzeti na sebe brojne druge aktivnosti, ne bi li zadržali posao, naglasila je Zgrabljić Rotar dotaknuvši se u tom kontekstu i HND-a, kao krovne novinarske institucije upitavši se koliko njihovo djelovanje uopće odgovara trenutačnom stanju u novinarskoj profesiji u zemlji, koliko uopće zastupaju novinare.
Kao utemeljiteljica znanstveno-stručnog časopisa za novinarstvo i medije Medijska istraživanja/Media Research čija je glavna urednica te, između ostalog, i urednica biblioteke „Budi novinar” i biblioteke „Mediji u fokusu”, dr. Zgrabljić Rotar bila je izvrstan sugovornik i po pitanju zakona „25.000″ riječi, slijedom kojeg bi tiskovine sa spomenutim brojem autorskih riječi po izdanju plaćale manji PDV. Moderatoricu susreta Ines Grbić iz tiskovnog ureda Zadarske nadbiskupije zanimalo je što njena gošća misli, je li zakon dobar ili loš.
– Kriteriji su uvijek podložni raspravi pa stoga i ovaj o različitim stopama PDV-a u novinarstvu, nema savršenog zakona. No nisam sklona odmah u startu odbacivanju. O svemu treba razgovarati, ako netko ima neki svoj prijedlog, razmotrimo ga, oformimo profesionalne novinarske udruge koje će progovarati o problemima profesije i svoje zahtjeve artikulirati zakonodavcu, naglasila je dr. Zgrabljić Rotar.
Etikete sa svih strana
Grbić je zanimao i gošćin komentar na medijski snažno popraćene i izuzetno proturječne stavove javnosti o istupima novinara Zorana Šprajca i Karoline Vidović Krišto po pitanju tema vezanih za inicijativu „U ime obitelji”, no dr. Zgrabljić Rotar joj je odgovorila da nije upoznata s navedenim. Naglasivši da ne želi komentirati konkretne slučajeve, dr. Zgrabljić Rotar je istaknula da ono što trenutačno jako narušava hrvatski medijski prostor je etiketiranje sa svih strana, nesposobnost kvalitetne dijaloške komunikacije koju nažalost zamjenjuju militantni nastupi.
-Vrlo se tendenciozno postavljaju neke teme oko kojih onda javnost raspravlja ne bi li se odvukla pozornost od onih društvenih pitanja koja su od mnogo važnijeg značaja, istaknula je dr. Zgrabljić Rotar.
No iako konstatira da je u zadnjih 20 godina novinarska profesija na niskim granama, a novinarstvo simbolizira jedna velika nesigurnost, gošća je ipak izrazila nadu u opstojnost profesije, u sve vidove novinarstva, kako internet tako i radio i TV i tiskane medije koji nisu, kako će mnogi reći, jedni drugima konkurencija, jer svi imaju svoju publiku i ne mogu istisnuti jedni druge, a čemu će pridonijeti, svakako, i jedan od prioriteta EU – medijska pismenost.
najnovije
najčitanije
Ostali sportovi
mali nogomet
Sv. Ante Zrilić nekretnine vratio se u Prvu ligu
Zadar
OŠ Krune Krstića
NAGRADE ADDIKO BANKE Zadarske učenice najbolje u financijskoj pismenosti
Plodovi zemlje i mora
VINSKE KRONIKE
Počeo izlaziti prvi hrvatski vinski digitalni časopis, Vinske zvijezde
Ostali sportovi
Uspjeh ŠSD Jadran
Odbojkaši OŠ Bartula Kašića viceprvaci Hrvatske
Zadar
legendarni veslač
Održana komemoracija za Romana Bajla, zadarskog sportskog velikana
Crna Kronika
PU ZADARSKA
VOZAČ JE UHIĆEN Na Bilom Brigu mrtav pijan skrivio prometnu nesreću pa pobjegao, uhvaćen je
Zadar
NAVIJAČKA PJESMA
VIDEO Predstavljena ‘Diži se grade’, nova zadarska navijačka pjesma: ‘Nastala je iz ljubavi prema…’
Županija
obavijest hep-a
DONOSIMO POPIS Nekoliko ulica u Zadru i županiji dio petka bez struje
Plodovi zemlje i mora
NAJULOV
Ninov trofejni kantar
Županija
NEPRAVOMOĆNO