Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

Val je dosegnuo gotovo do Gospe od Sniga

Autor: Anita Ćustić

20.07.2010. 22:00
Val je dosegnuo gotovo do Gospe od Sniga

Foto: Adam VIDAS



Ubrzo potom je iz pravca Zadra velikom brzinom prošao gliser, koji je prouzročio veliki val i doslovce nas oprao. To je bilo neugodno, ali dobro, pomislio sam, pa ljeto je, stojimo uz more, nema veze. Ali nedugo nakon toga doletio je putnički brod, katamaran, koji je prošao ispod mosta, i od onog što je on napravio, još uvijek smo u šoku, priča Mirko Kekelj
Ljetni mjeseci, osim sunca i morskog osvježenja, nerijetko pokazuju i onu lošu stranu, a koja je u posljednje vrijeme uzrokovana gužvama u pomorskom prometu. Neugodne situacije na moru postale su svakodnevica, a jednu takvu, nimalo poželjnu, ovih su dana doživjeli supružnici Mirko i Milica Kekelj, koji se ovog ljeta odmaraju u svojoj vikendici, u Kukljici na otoku Ugljanu.
Nepokretnu suprugu val gotovo povukao
Zbog šoka i nevjerice koji su doživjeli kada ih je, dok su sjedili na obali, poklopio ogromni val, uzrokovan brzinom kojom je plovio putnički brod, svoju su priču odlučili podijeliti s medijima, jer smatraju da se takve situacije ne smiju ponavljati.
– U nedjelju predvečer, oko 20 sati, supruga i ja smo bili ispred crkvice Gospe od Snijega, u blizini mosta Ždrelac. Tamo smo se dovezli motorom, a s obzirom da je moja supruga nakon proživljena tri moždana udara, danas gotovo nepokretna, posjeo sam je na stolac pored motora, a ja sam stajao i pecao. Ubrzo potom je iz pravca Zadra velikom brzinom prošao gliser, koji je prouzročio veliki val i doslovce nas oprao. To je bilo neugodno, ali dobro, pomislio sam, pa ljeto je, stojimo uz more, nema veze. Ali nedugo nakon toga “doletio” je putnički brod, katamaran, koji je prošao ispod mosta, i od onog što je on napravio još uvijek smo u šoku, priča Mirko, koji je, kako kaže, najviše strahovao za svoju suprugu, jer ju je val, koji je dosegnuo gotovo do crkvice, nagnuo i zamalo odvukao u more.
Kako kaže, njega je ovaj val “zalio”, malo zaljuljao, a štapove za pecanje razbacao uokolo. Sreća je, govori Mirko, da je supruga sjedila pored motora, koji ju je doslovce spasio od sigurnog pada u more, a što bi u tom slučaju bilo, on ne želi niti pomišljati. Prema njegovoj procjeni, brod je plovio sredinom kanala, vjerojatno na propisanoj udaljenosti od obale, ali brzina je definitivno bila neprilagođena.
– Odmah ujutro sam kontaktirao Lučku kapetaniju i objasnio im što se dogodilo, a tamo su mi objasnili da zbog jakih struja brod onuda mora voziti brže. Kazali su mi, također, da u tom slučaju ne mogu ništa, osim, eventualno, zabraniti brodovima da tim područjem plove, ili pješacima da se na tamošnjoj obali zadržavaju. Na kraju su nam savjetovali da ne idemo tamo i to je sve, priča Kekelj, naglasivši kako je na ovom području, osobito nakon otvaranja obližnjeg kanala Mali Ždrelac, situacija i inače slična, ali ovakav šok ipak nisu doživjeli nikad.
Inače, da bi se prometna gužva regulirala, spriječile moguće nesreće, a opća sigurnost na moru podigla na što višu razinu, postoji Pravilnik o uvjetima i načinima održavanja reda u lukama i na ostalim dijelovima unutarnjih morskih voda i teritorijalnog mora Hrvatske te granicama plovidbe brodova i brodica, a koji kontinuiranim preventivnim djelovanjem provode Lučka kapetanija i Postaja pomorske policije.
Brzina ipak neprimjerena?
Pa, iako Postaja pomorske policije Zadar u suradnji sa zadarskom Lučkom kapetanijom, vrši nadzor i sankcioniranje, Davor Škibola, načelnik Postaje, navodi kako je Policija ovlaštena samo za kontroliranje glisiranja malih brodica, tako da slučaj koji se prošle nedjelje dogodio u Kukljici ne može komentirati.
– Mi uglavnom i radimo u kanalu Mali Ždrelac, jer je tamo promet jako velik i problema ima. Onuda dnevno plove stotine brodova i glisera i siguran sam da su neprimjerene situacije svakodnevne, no ovaj slučaj s katamaranom ne mogu komentirati, jer mi nismo ovlašteni za velike brodove nad kojima nadzor vrši Lučka kapetanija, kazao je Škibola.
No, Milivoj Maričić, kapetan Lučke kapetanije Zadar, tvrdi kako s ovim slučajem nije upoznat, ali siguran je da nije normalno da brod vozi tolikom brzinom i da izazove tako ogromne valove.
– S ovim slučajem nisam upoznat pa ne mogu ni komentirati konkretnu situaciju. No, s obzirom na to što se mi ispričali, vjerojatno je brod išao brže od dopuštenog, jer nije normalno da prouzroči toliki val. Mi stalno kontroliramo situaciju na moru, trudimo se koliko možemo, ali promet je u ovo doba zaista veliki i ne možemo sve stići na vrijeme, kazao je Maričić.
Ipak, kako navodi Tihomir Ivanov, voditelj zadarskog plovnog područja Jadrolinije, siguran je da je za ovaj slučaj iz Kukljice krivo neznanje gospodina Kekelja te odgovorno tvrdi da zapovjednik broda nije prešao brzinu prilagođenu plovnom putu.
Valove treba respektirati
– Katamaran je brzo plovilo i tako je i registrirano te može doseći brzinu iznad 20 nautičkih milja. No, postoje propisi prilagođeni određenom plovnom putu, pa tako i prolasku kanalom Mali Ždrelac i decidirano tvrdim da zapovjednik te propise neće prekršiti. Zato ljudi moraju shvatiti da tako brzo plovilo uzrokuje valove koje treba respektirati. Žao mi je što ljudi dolaze u ovakve situacije, osobito u ovom slučaju, kada je riječ o invalidnoj osobi, kao što je ova gospođa, ali ljudi se moraju naučiti ponašati, tvrdi Ivanov, naglasivši kako brod ovim kanalom vozi svakodnevno i siguran je da vozi sredinom kanala, no mora se približiti Kukljici zbog čega su ovakvi valovi neizbježni.


 POLICIJA DOSAD KAZNILA 27 OSOBA


Da se situacija u pomorskom prometu kontinuirano kontrolira potvrdio je i Davor Škibola, načelnik Postaje pomorske policije, naglasivši kako se u ovim mjesecima pojačano radi i to najviše na plažama, zbog sigurnosti kupača.
– Od početka ovog ljeta do danas sankcionirali smo 27 osoba, a s obzirom da ih inače tijekom cijele sezone bude oko 60-ak, ovo je uobičajen broj. Prošle godine je bilo oko 65 kažnjenih, od kojih je 30-ak domaćih i 35 stranaca, a ove godine su 95 posto kažnjenih stranci. Ne znam zašto je tako, jer svako strano plovilo koje uđe u hrvatsko more mora platiti vinjetu kada dobije i informativnu kartu u kojoj pišu svi propisi i pravila ponašanja, kazao je Škibola.
Da podsjetimo, kazne za nepropisno glisiranje iznose od tisuću do 10 tisuća kuna, a za nepropisno glisiranje u luci od 500 do 15 tisuća kuna.