Zadarski učenici u ličkim izvorima pronašli kolimorfne bakterije

Slika korisnika valentinam
Istraživanje Veronike Gospić i Jakova Šulentića
S obzirom da je Hrvatska, prema izvješću UNESCO-a peta od 188 zemalja u svijetu po bogatstvu pitkom vodom, zanimalo nas je možemo li svojim neodgovornim ponašanjem dovesti do ugroze vodnih resursa, kaže prof. biologije i mentorica Sanja Fabac, te dodaje kako su za potrebe istraživanja učenici obišli četiri izvora: Kozjan, Vrilo mudrosti, Crkovno vrilo i Bakovac
Uzimanje uzoraka na izvoru Kozjan

Već dvanaest godina zadarska Gimnazija Vladimira Nazora sudjeluje na ljetnim školama u sklopu projekta SEMEP (South-Eastern Mediterranean Environmental Project). Riječ je o međunarodnom ekološkom projektu očuvanja okoliša jugoistočnog Sredozemnog mora pod pokroviteljstvom UNESCO-a. Ljetne škole SEMEP-a održavaju se redovito u Komiži na otoku Visu, a njihov glavni cilj je poticanje ekološke svijesti kod mladih.

Analiza, obrada, prezentacija

Nazorovi učenici tako svake godine pod vodstvom profesorice biologije i mentorice Sanje Fabac na Ljetnoj školi u Komiži prezentiraju svoje radove kojima ukazuju na ekološke probleme i potrebu očuvanja okoliša.

- U SEMEP smo se uključili još davne 1998. kao škola članica, a ovo je 12. godina da sudjelujemo na ljetnim školama. U njihovu radu mogu sudjelovati svi zainteresirani učenici od 1. do 4. razreda, kaže prof. Sanja Fabac, školska koordinatorica za ovaj projekt, s kojom učenici početkom školske godine odabiru temu za rad.

- Nakon što uočimo neku ekološki zanimljivu temu, radimo projekt o tome, što kod učenika razvija sklonost prema znanstvenom pristupu. Tijekom istraživanja na raznim lokacijama koristimo brojne metode rada, a nakon analize podataka i obrade rezultata, učenici izrađuju prezentaciju, objašnjava prof. Fabac i navodi kako školski projekt prezentira dvoje učenika na ljetnoj školi u Komiži, gdje se problemi zadarske lokalne sredine predstavljaju drugim sredinama i obratno, te se na taj način razmjenjuju za budućnost vrlo korisni podaci.

Ove godine, doznajemo dalje, na Ljetnoj školi u Komiži, održanoj od 7. do 11. srpnja, sudjelovali su učenici 2. razreda Veronika Gospić i Jakov Šulentić, a istražili su ličke izvore. Na koji način su učenici istraživali izvore vode u Lici, pojašnjava prof. Fabac:

- Zanimalo nas je jesu li izvori pitke vode zaista netaknuta priroda Hrvatske. S obzirom da smo prema izvješću UNESCO-a peti od 188 zemalja u svijetu po bogatstvu pitkom vodom, zanimalo nas je možemo li svojim neodgovornim ponašanjem dovesti do ugroze vodnih resursa, kaže Sanja Fabac i ističe da su za potrebe istraživanja učenici sa svojom mentoricom bili u Lovincu, te obišli četiri izvora: Kozjan, Vrilo mudrosti, Crkovno vrilo i Bakovac.

Posjetili Modru špilju

- Uzeli smo uzorke vode u sterilne boce i po povratku u Zadar odnijeli ih u Zavod za javno zdravstvo gdje su nam vrlo uslužni djelatnici Zavoda obavili kemijsku i mikrobiološku analizu. Rezultati su nas iznenadili jer ni jedan uzorak nije bio sukladan odredbama Zakona o vodi za ljudsku potrošnju. U svima su, naime, nađene povišene razine koliformnih bakterija. To ne mora značiti da su sve one fekalne, neke normalno žive u vodi, pa je njihov broj možda povišen zbog dotoka hranjivih tvari iz nekog razloga. Osim toga, neki izvori se nalaze u samoj blizini kuća, pa je moguće da je fekalni utjecaj septičkih jama vidljiv u rezultatima. Međutim, moramo uzeti u obzir i mogućnost nestručnog uzorkovanja pa smo možda ipak nehotice prstima kontaminirali čep ili otvor boca, kaže mentorica Fabac, te dodaje kako su učenici i na ovogodišnjoj Ljetnoj školi prošli kroz razne radionice kao što su podvodni fotolov, tipični folklorni plesovi hrvatskih krajeva, eko likovnu radionicu, pokrovnost makrofitskih algi i morskih cvjetnica u viškom akvatoriju i druge.

Navedimo još kako ovaj projekt predstavlja važan segment u odgoju i obrazovanju koji povezuje edukaciju, kako prirodnog tako i socijalnog okoliša s kulturnim vrijednostima.

Na ovom skupu sudionici imaju prilike razmijeniti iskustva, te dati, ali i primiti sugestije za što efikasnije provođenje projekta. Osim radnog i edukativnog dijela, učenici imaju vremena i za međusobno upoznavanje i druženje, kao i za razgledavanje prirodnih i kulturnih znamenitosti otoka Visa.

I ove su godine Nazorovci na SEMEP-ovoj školi puno naučili, a tijekom terenske nastave na otoku Biševu posjetili su prekrasnu Modru špilju.

Kategorija: 
Ocjena: 
Prosječno: 5 (2 glasova)