Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

21 C°

U kreativnim radionicama osluškuje se umjetnost

Autor:

20.11.2009. 23:00
U kreativnim radionicama osluškuje se umjetnost

Foto: Adam VIDAS



Naš nastavni plan i program podrazumijeva jako puno stručnih predmeta, koji odnose veliki broj sati praktične nastave. Zato je naša škola posebna, ne samo po programu nego i po prostoru jer imamo puno prostorija koje nisu klasične učionice, to su modelarnice, crtaonice, laboratoriji i slično, kazala je Bakmaz


Zadarska Škola primijenjene umjetnosti i dizajna svake godine upisuje sve veći broj učenika, a za to prvo može zahvaliti proširenju svog programa, odnosno osnivanju novih raznovrsnih odjela. Riječ je, naime, o četverogodišnjoj srednjoj školi koja obrazuje učenike za zanimanja u području likovne umjetnosti i dizajna i to za grafičkog dizajnera, slikarskog dizajnera, dizajnera odjeće, fotografskog dizajnera, aranžersko scenografskog dizajnera i dizajnera tekstila. Pa iako je riječ o tek jednoj u nizu strukovnih škola, nemoguće je ne primijetiti njenu posebnost i atraktivnost u odnosu na druge. Razlog tome jest raznovrsnost nabrojenih smjerova čiji programski sadržaj osim općeg i stručnog teorijskog dijela podrazumijeva i jako puno praktične nastave zbog čije se iznimne kreativnosti učenici sve češće odlučuju za ovu školu.
Fotografski odjel
Kako pojašnjava Marjana Bakmaz, ravnateljica škole, svi učenici u prvom razredu upisuju smjer likovne umjetnosti i dizajna, a tek u drugom razredu se opredjeljuju za jedan od šest navedenih smjerova, ovisno o uspjehu i njihovu interesu. Svaki stručni predmet podrazumijeva čak pet sati tjedno praktične nastave, što znači da ovi učenici svaki dan imaju sedam školskih sati i od toga nekoliko sati oblikovanja.
– Naš nastavni plan i program podrazumijeva jako puno stručnih predmeta, koji odnose veliki broj sati praktične nastave. Zato je naša škola posebna, ne samo po programu, nego i po prostoru jer imamo puno prostorija koje nisu klasične učionice, to su modelarnice, crtaonice, laboratoriji i slično. Praktična nastava tako izgleda poput radionice, a s obzirom da je potpuno otvorena, profesori uvijek mogu donositi nove ideje, kazala je ravnateljica, istaknuvši da upravo zbog svoje posebnosti, ova škola sa svojim radovima već neko vrijeme pokušava “izaći van”, pokazati se javnosti te sa svojim djelima sudjelovati na izložbama.
Najavila je stoga kako učenici drugog razreda aranžersko – scenografskog odjela, pod vodstvom profesora Mijata Radasa, akademskog kipara, u povodu nadolazećeg božićnog razdoblja pripremaju posebnu izložbu. Tako će, naime, u dogovoru s Turističkom zajednicom Grada Zadra, učenici ove škole urediti izlog Turističkog info centra, a i od Udruge invalida su dobili ponudu da urede i izlog njihovih prostorija.
– Profesor Radas ima izvrsnu ideju i u povodu Uskrsa, a to je da učenici izrade veliko jaje, nekoliko metara široko i visoko te da ono bude oslikano radovima učenika svih odjela. Ideja je da to jaje bude postavljeno na Narodnom trgu, no još moramo dogovoriti s Gradom Zadrom i Turističkom zajednicom grada. Osim toga, naš fotografski odjel se javio na fotonatječaj za učenike osnovnih i srednjih škola pod nazivom “Uhvati kreativnost” koji je delegacija Europske komisije raspisala u RH, kaže Bakmaz, podsjetivši kako je ova škola dugi niz godina u javnosti bila eksponirana isključivo na području tekstila, odnosno dizajniranja i šivanja odjeće, no nakon što je uvela nove smjerove te promijenila sam naziv škole vrijeme je za prezentaciju novih uradaka.
Najbitniji talent
Gotovo svi spomenuti smjerovi su novi, najstariji učenici su trećaši, zapravo još nitko nije završio niti jedan smjer, a interes djece, kako pojašnjava ravnateljica, iz godinu u godinu raste.
Plastično oblikovanje radionica je koju vodi profesor Mijat Radas, a riječ je o predmetu na kojemu se učenici prvo upoznavaju s materijalima, odnosno glinom, gipsom ili drvetom, upoznaju se s recikliranim materijalima, nakon čega sva znanja primjenjuju na svoju struku – scenografiju i aranžerstvo.
– Nakon što smo se upoznali s materijalima i vježbali kroz radionice, ovo uređenje izloga TIC-a će biti naša prva praksa “na licu mjesta”. Inače, naši učenici sudjeluju na izložbama u Gradskoj loži ili Arsenalu, a dva puta godišnje idemo i na izložbe u Zagreb. Svake godine nama dolazi sve veći broj učenika i to su većinom talentirani učenici, a ako se među njima nađe netko tko je “zalutao”, on s vremenom zavoli ovu struku, jer je riječ je o veoma privlačnom i atraktivnom poslu, kazao je prof. Radas, koji s učenicima trenutačno izrađuje veliko uho, koje bi trebalo biti izloženo u Arsenala i to na zidu te nositi naziv “I zidovi imaju uši”. No, alternativna ideja je i ta da ovo uho nosi naziv, “Uho Špire Brusine”.
Osim uha, učenici na radionicama izrađuju veoma domišljate predmete pa su tako u našem jučerašnjem posjetu neki izrađivali studiju ruke, dok je druga skupina dovršavala portrete dviju kolegica iz razreda.
Željko Karavida predaje učenicima fotografskog odjela tri predmeta, odnosno fotografsku tehniku, fotografski laboratorij i osnove teorije.
– Učimo osnovne stvari iz rukovanja fotografskim aparatom, odnosno učenici paralelno uče osnove u laboratoriju, o tome kako se slika nekada izrađivala te o današnjoj, digitalnoj fotografiji. Moraju znati iz čega je sve proizašlo. Pokušavam im objasniti da tehnologija može napraviti puno, ali da oni sami moraju to voljeti, da moraju znati zašto to rade, odnosno žele raditi taj posao u budućnosti, kazao je Karavida, napomenuvši da je za ovaj posao najbitniji talent, dok su zainteresiranost, rad i učenje za njega, kao profesora, najveća odgovornost.
Kao što je spomenuto, učenici prvog razreda pohađaju smjer likovne umjetnosti i dizajna, a njihova radionica podrazumijeva crtanje i slikanje u grupama od po desetak učenika koju vodi profesor Adam Marušić, akademski slikar.