Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

18 C°

Roditelji trebaju biti primjer i podrška budu svom djetetu

20.11.2011. 23:00
Roditelji trebaju biti primjer i podrška budu svom djetetu


„Ranom intervencijom do uključivanja djece s teškoćama u razvoju u redovan sustav odgoja i obrazovanja” naziv je stručnog skupa koji je Društvo „Naša djeca” Zadar u suradnji s Udrugom za Down sindrom Zadarske županije organiziralo u Multimedijalnoj dvorani Gradske knjižnice u Zadru. Stručni skup je održan, u povodu Međunarodnog dana djeteta, koji se tradicionalno, svake godine obilježava 20. studenoga.
Vera Šušić, predsjednica Društva „Naša djeca” Zadar, tom je prilikom je istaknula da se Međunarodni dan djeteta obilježava radi boljeg razumijevanja, prihvaćanja i dobrobiti sve djece jer su ona najosjetljivija skupina koja treba zaštitu, a čovječanstvo duguje djeci najbolje što ima.
– Sve je počelo 20. studenog 1959. godine kada je Generalna skupština UN-a usvojila Deklaraciju o pravima djeteta. Istog datuma, 1989. godine, usvojila je i Konvenciju o pravim djeteta. Od tada se, svake godine, 20. Studenoga obilježava Međunarodni dan djeteta, kaže Vera Šušić, dodajući da osim onih, za život presudnih prava preživljavanja – hrane, smještaja, stanovanja, zdravlja i životnog standarda, prava zaštite, od zlostavljanja, zanemarivanja, izrabljivanja, mučenja, otmice, prostitucije, Konvencija o pravima štiti i razvojna prava – razvoj, odgoj i obrazovanje, obitelj, kultura, identitet, te prava sudjelovanja – donošenje odluka, druženje, izražavanje, pristup informacijama.
Kada se razvoj djeteta ne odvija prema očekivanom obrascu, kako navodi Šušić, roditelji u Zadarskoj županiji nemaju mogućnost uključivanja djeteta u rani multidisciplinarni edukacijsko-rehabilitacijski program već od djetetova rođenja. Iz tog razloga, zadarski stručnjaci iz područja rane intervencije u suradnji s Hrvatskom udrugom za ranu intervenciju u djetinjsku (HURID), pokrenuli su program  “Od početka zajedno”, za  ranu podršku obiteljima i djeci s razvojnim teškoćama i rizicima,
– Namjerna nam je pružiti podršku u djetinjstvu kroz rehabilitacijski rad s djecom u njihovoj prirodnoj sredini, dakle djetetovoj obitelji. Paralelno s time ide osnaživanje i pružanje podrške roditeljima u ostvarivanju optimalnih uvjeta razvoja djeteta, edukacija stručnjaka i senzibilizacija javnosti za potrebe male djece s razvojnim teškoćama i njihovih obitelji, govori Šušić, nastavljajući da se ti ciljevi ostvaruju kroz rad savjetovališta za roditelje, redovne posjete stručnog mobilnog tima obiteljima, edukaciju roditelja i stručnjaka, te promotivne aktivnosti.
Inače, rana intervencija se definira kroz sve oblike poticanja usmjerenog prema djeci i savjetovanja usmjerenog prema roditeljima koji se primjenjuju kao izravne i neposredne posljedice nekog utvrđenog razvojnog uvjeta. Isto tako, rana intervencija uključuje dijete, kao i njegove roditelje, obitelj i širu društvenu mrežu.
– Od trenutka uočavanja teškoće do uključivanja u odgovarajući edukacijsko-rehabilitacijski tretman obično prođe više godina, pa se tako propušta dragocjeno vrijeme za intervenciju. Rana intervencija se temelji na spoznaji da u prvim godinama života, zahvaljujući plastičnosti i prilagodbi mozga, postoje jedinstvene mogućnosti za poticanje razvoja s dugoročnim posljedicama. Roditelji djece s teškoćama u našoj županiji prelaze dug i težak put u traženju primjerenih oblika potpore u vrijeme kada je optimalno poticanje djetetovog razvoja najlakše ostvariti upravo u svakodnevnoj komunikaciji i kroz aktivnosti svakodnevnog života u dnevnim rutinama kroz prirodne oblike poticanja, navodi Šušić, dodajući da rana intervencija podrazumijeva pravovremeno pružanje stručne podrške obiteljima male djece s već utvrđenim razvojnim teškoćama ili s rizikom za njihovo nastajanje, s tim da su u  fokusu programa su djeca od rođenja do treće godine, a po potrebi i sedme godine života odnosno do polaska u školu.
Na jučerašnjem stručnom skupu, koji je do posljednjeg mjesta ispunio Multimedijalnu dvoranu Gradske knjižnice u Zadru, gostovale su i stručnjakinje iz područja rane intervencije iz Zagreba i Slavonskog Broda,  prof. dr. sc. Marta Ljubešić, Ivana Kljajić i prof. dr. sc. Zrinjka Stančić.
Psihilogijnja Marta Ljubešić, čiji je predavanje nosilo naziv „Rana intervencija – kada, kako i zašto?” radi na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu kao voditeljica specijalističkog studija Rane intervencije u edukacijskoj rehabilitaciji.
– Rana intervencija se definira kroz različite oblike poticanja orijentiranog prema djeci savjetovanja prema roditeljima koji se primjenjuju nakon utvrđenog razvojnog rizika ili razvojne teškoće. Naime, ranom intervencijom se nastoji prevencijski djelovati na eventualne razvojne teškoće, kaže dr. Ljubešić, ističući kako to uključuje suradnju cjelokupne društvene mreže i aktivaciju svih postojećih resursa.
Rana intervencija je dio ulaganja u obrazovanje, koja donosi isključivo pozitivne učinke. Prve godine djetetova života su najvažnije jer se ono tada formira fizički i psihički. Ulaganje u ranu dob, kako ističe dr. Ljubešić, najbolja je investicija.
–   U prvim godinama života, djetetu je najvažnija njegova obitelj, njegovi bližnji jer to su ljudi od kojih ono uči. Iz tog razloga, roditelje, obitelj treba osnažiti, informirati kako da pozitivan primjer i podrška budu svom djetetu. Prihvaćanje djeteta onakvog kakvo ono jest najbolje je za njegov razvoj, zaključuje dr. Ljubešić.