Subota, 20. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

8 C°

Hrvatski MiG-ovi senzacija za strane novinare

Autor: Danko Radaljac

21.01.2013. 23:00
Hrvatski MiG-ovi senzacija za strane novinare


Dok se čeka odluka o tome tko će raditi remont naših MiG-ova, MORH zaprima novinarske zahtjeve iz Zapadne Europe za reportažama o našim MiG-ovima 21, koje se u aeronautičkom specijaliziranom novinarstvu doživljava kao nevjerojatne oldtimere


Ministarstvo obrane još uvijek nije raspisalo javni natječaj za remont MiG-ova 21, iako resursi avionima Hrvatskog ratnog zrakoplovstva ističu početkom travnja ove godine. Dakle, za manje od tri mjeseca.
Loš remont
Problemi s remontom aviona nastali su krajem prošle godine, kada je ministar Ante Kotromanović “poludio” na odluku da se posao da Ukrajincima. On se založio za raspisivanje javnog natječaja, u kojem će se pozvati ukrajinske i rumunjske zavode da daju svoje ponude. Rusi nisu zainteresirani za posao, jer je njihovo pravilo da se avionima starijima od 40 godina ne produžuju resursi.
Nije prevelika tajna da je stručni dio HRZ-a, prije svega piloti i tehničko osoblje, skloniji varijanti s Ukrajincima. Glavni razlog tome je njihovo nezadovoljstvo s rumunjskim remontom 2003. godine, kada su se po povratku pojavili problemi prije svega s hidraulikom na avionima. Stoga smatraju da je Ukrajina bolja opcija.
No, naš list je u posjedu dokumentata koji pokazuju kako je Hrvatska već imala problema i s Ukrajincima prilikom poslova u vojnoj industriji. Radi se o dva odvojena posla iz 2008. godine, odnosno o remontu četiri motora za helikoptere Mi-8 i remontu transportnog aviona An-32. Oba su se posla obavljala preko Ukrspetsexport, njihove agencije za vojni izvoz, koja bi bila nositelj i posla ukoliko remont MiG-ova bude dodjeljen Ukrajini.
Problemi su nastali po isporuci remontiranih motora TV3-117VM za helikoptere. Naime, domaći tehničari ustanovili su da na sva četiri motora nedostaju elektronski regulatori ERD-3VM te stoga dolazi do zastoja plaćanja remonta. Situacija je bila tim kompliciranija što su Ukrajinci svoj posao zapravo dali Azrebajdžancima da odrade, iako je remont bio dodjeljen njima. Kreće se tada s raspravama na relaciji Zagreb-Kijev, a u sve je bila uključena čak i domaća Vojna policija. Naime, stvari nisu bile crno-bijele, jer je elektronskim regulatorima koji su poslani s motorima na remont bio istekao resursni rok, pa se krenulo s dugotrajnim pregovorima.
U isto vrijeme, domaći Antonov An-32 u to je vrijeme bio na drugoj fazi remonta u Ukrajini, a kako nije došlo do naplate posla s helikopterskim motorima, Ukrajinci su počeli zavlačiti HRZ sa isporukom remontiranog transportnog aviona. Najprije se neko vrijeme pravdaju preuređenjem aerodroma na kojima je naš avion bio smješten, a nakon toga tvrde kako dolazi do problema s carinskim papirima.
 Besmisleni popravci
Uključivanjem “visoke politike” nesuglasice su na kraju riješene. Hrvatska je platila remont motora TV3-117VM, a Ukrajina je predala remontirani Antonov. Zapisnik o prijemu motora odrađen je 27. ožujka 2009. godine, u ime Ukrajinca ga je potpisao Oleg Ruzič, a u ime Hrvatske pukovnik Vinko Begović, zapovjednik ZTZ Velika Gorica. Ipak, u samom Zapisniku navedeno je pojedinačno za svaki motor da je zaprimljen nekompletan, bez elektronskog regulatora ERD-3VM. No, Hrvatska je morala popustiti.
Tko god posao dobio, sve će to na kraju biti pomalo besmisleno. MiG-ovi 21 su već relikvije prošlosti, čemu svjedoči podatak da MORH zaprima novinarske zahtjeve iz Zapadne Europe za reportažama o našim MiG-ovima 21, koje se u aeronautičkom specijaliziranom novinarstvu doživljava kao nevjerojatne oldtimere. Više ljudi iz sustava je potvrdilo Novom listu da je jedino pravo riješenje uzimanje nekih drugih aviona, bilo novih bilo polovnih, jer remontiranje MiG-ova je čisto kupovanje vremena, koje može biti i opasno.


Srbi otpisuju MiG 21




I Vojsci Srbije 21-ce dolaze do kraja resursa u travnju ove godine, no oni su se odlučili na otpis zrakoplova. Naime, Srbi imaju pravilo da tehničke poslove na zrakoplovima proizvedenim u Rusiji daju samo licenciranim tvrtakama u toj državi. Kako Rusi imaju pravilo da nakon 40 godina više ne rade ništa na avionima, Srbi su odlučili jednostavno MiG-ove poslati u staro željezo. To im doduše radi probleme s nadzorom zračnog prostora, no u planu im je nabavka novih letjelica, a to će najvjerojatnije biti ponovno ruski, ali MiG-ovi 29.