Foto: Zvonko KUCELIN
Organizirani booking (tiče se prije svega hotela) zasad je manji od 10 do 20 posto, dok gotovo svi Nijemci koji odmore organiziraju samostalno namjeravaju ići na odmor (što se tiče privata te apartmana i kampova) – Na potezu su službe prodaje, jer odluke direktno diraju “kesu”, a ne dojmovi i floskule promatrača
Davno je prošlo vrijeme kada se u Berlinu za održavanja najveće svjetske turističke burze moglo s velikom vjerojatnošću odrediti kakva će biti iduća sezona. Nijemci su i dalje najveći svjetski putnici, u Berlin se i dalje sjati najveća skupina turističkih profesionalaca na svijetu, ali vremena su se promijenila.
Nekad davno hotel se rezervirao na vrijeme da biste imao siguran smještaj na lokaciji koju ste željeli. Onda su svjetski kapaciteti turizma u pojedinim lokacijama bili limitirani. Sada su neograničeni i gotovo da nema mjesta na svijetu u kojem, ako banete bilo kad, nećete naći mjesto. Vremena kojih se neki sjećaju, gdje stranci molećivo traže ležaj pred prepunim objektima, nestala su. Ponuda turističkih kapaciteta nadmašuje tražnju baš svagdje u svijetu. Stoga i fleksibilnost, kako se to stručno kaže, odnosno “uzde”, nisu nimalo u rukama ponude već isključivo u rukama kupca. Kupci to znaju pa i ne žure s kupnjom. Nekad su samo bogatiji putovali, a prosječni su to činili ako su rano krenuli s uplatama pa ih uspijevali ispeglati do ljetovanja. Danas putuje i sirotinja, a peglanje kartica sveopći je sport te vam krediti stoje na raspolaganju automatski. Letovi zrakoplova, često za smiješne novce, na raspolaganju su vam kao nikad, automobil kojim se bez problema možete dovući do ljetovališta ima svatko, nerijetko i nekoliko takvih automobila. Konačno, kada se svemu tome pridruži kriza, onda je razlog više da ne kupujete, već čekate tzv. last minute, odnosno sve češće se odluka o putovanju donosi – pred trenutak kretanja na put.
Berlinsko okupljanje i činjenice
U Berlin se sjatio i golem broj hrvatskih turističkih profesionalaca svih podvarijanti. I mojih je kolega hrvatskih turističkih novinara bilo preko 20. Tome kao i važnosti Berlina treba zahvaliti izniman broj članaka i informacija. Pročitano i izjavljeno je dijelom kontroverzno, a dijelom za nas nepovoljno. Od pozivanja na spuštanje cijena do traženja zadržavanja, ali atrakiranja drugim načinima. Od tvrdnji da je sezona već propala, do onih da je sve u redu.
Da bi svaki čovjek za sebe mogo procijeniti prilike najbolje je kad mu se predstave činjenice. Nema ih puno koliko interpretacija.
Dvije su činjenice temeljne. Booking, odnosno rezervacija i uplate aranžamana za Hrvatsku manje su za deset pa do preko 20 posto.
Druga je bitna činjenica da je anketa samih Nijemaca potvrdila da od individualaca, odnosno ljudi koji u vlastitom aranžmanu odlaze na odmor, njih preko 90 posto namjerava to učiniti i ove godine, ali odlučujući kasnije.
Prva činjenica govori o organiziranom prometu i bitna je. U Hrvatskoj iz Njemačke 35 posto gostiju dolazi bookingom i uplatama aranžmana preko njihovih agencija. To su mahom hotelski gosti i čine okosnicu uspjeha sezone u temeljnim oblicima smještaja. Za njih su sadašnje informacije loše, utoliko što je kupnja smanjena. No tvrdnja je da je smanjena svima, a ljudi nisu odustali od odmora već čekaju. Čekaju zbog vlastite neizvjesnosti koju kriza nameće, ali i zato što mogu čekati jer “robe” ima na pretek. Čekanje u situaciji kada je sva fleksibilnost na strani gosta, a totalna krutost na strani prodavača, može jedino dovesti do toga da prodavatelja uhvati panika – i spusti cijene.
Na naše neki apeliraju da to učine, dok ih drugi (također meritorni pa i svjetski autoriteti) uvjeravaju u suprotno. Za sad su jedino Turci masovnije uletjeli u velike popuste. Nije se u svemu uspoređivati. Sama Antalya ima hotela s četiri i pet zvjezdica više od Hrvatske. Država tamo koristi mehanizme koje ovdje ne može, a isto tako golem je dio kapaciteta koji su i u vlasništvu stranih turoperatora koji su se odrekli dobiti na jednom, a nadaju joj se na drugom kraju. No, vrijeme je da naše službe prodaje i profesionalci debelo promisle. Odluke kad se donose prekasno ne vrijede ako se do tad tuđa ponuda rasproda.
Druga činjenica koju smo istaknuli, da najveći dio ljudi koji individualno planiraju i organiziraju odmor namjerava poutovati, bitna je jer u Hrvatsku 65 posto Nijemaca dolazi na ljetovanje na takav način. U tom podsegmentu kao činjenicu makar već pomiješanu s dojmovima možemo uzeti podatke – da je zadnje od čega će se odustati odmor sunca i mora. Što bi značilo da će nam sama špica manje patiti od ostalog turizma. Kako je u Hrvatskoj sezona sunca i mora (od lipnja do rujna) ionako krivac za 90 posto turističkog rezultata (najsezonskiji turizam u Europi), a u zadarskom području pogotovo – to je dobra vijest. Na drugoj je strani to što bi nas Uskrs i 1. maj mogli razočarati. Onda dolazi prednost automobilskih destinacija, što je Hrvatska. Onda dolazi vjernost – a Hrvatska ima preko 40 posto turista koji dolaze preko pet puta ovdje na odmor, a svega 20-ak posto prvopridošlih. Konačno, i njemački podaci govore da ovdje euro više vrijedi nego kod njih – govorimo o paritetu kupovne moći.
No sve ovo s individualnim dolascima u najvećoj se mjeri odnosi na – privatni smještaj, dijelom apartmane i kampove.
I dobar je podatak da kod kampova nema pada, kao i to da marine imaju prepune vezove.
Jesu li tako posložene informacije dobre ili loše?
Na potezu su prodaje i uprave
Jasno je da baš nitko ne očekuje bolju sezonu od prethodne (govorimo na nacionalnoj razini). Manji pad od drugih ove će godine biti uspjeh. Prema ovako posloženim činjenicama Hrvatska bi trebala biti manji gubitnik od drugih. To ne znači manju muku za državu. Naime, druge su države puno manje ovisne i izložene turizmu kao spasu od Hrvatske. Neki su pak već kriknuli kako bi pad mogao biti od 10 do 20 posto, a neki to pretvorili u gotovo milijardu eura koja će nam “faliti”.
Vraćajući se ozbiljnim procjenama ozbiljnih ljudi – u svjetskoj turističkoj organizaciji pri UN-u ocjenjuju da će na Sredozemlju doći do pada od šest posto. Ako prema nizu pokazatelja mi ne možemo biti među najvećim gubitnicima, zašto takvu crnu procjenu umnožiti dva pa i tri puta.
Zbog toga što ovog trenutka o svemu najviše govore turoperatori i agencije koje prodaju Hrvatsku. Njima je, naravno, cilj zaraditi, što nam je zajedničko, ali njima je zarada osigurana i ako naši snize cijene, a njima to dovede do porasta prodaje. Jasan je zastoj u prodaji organiziranih hotelskih aranžmana. Na svakom je poslovnom subjektu da procijeni koliko mu cijene (svi su ih u Hrvatskoj digli od lani za ovu sezonu preko 10 posto u prosjeku) dopuštaju fleksibilnosti, odnosno snižavanja, a da sezona za njih i dalje ima smisla.
Naravno, iako je njemačko tržište ključno, valja to usporediti i s drugima kojima se obraćaju. I naravno da procijene je li i koliko država i drugim mjerama pomoći učinila i tu njihovu cijenu fleksibilnijom.
To je najveći posao od sad do Uskrsa, uz, naravno, onaj HTZ-a i Ministarstva i drugih subjekata na nastavku promidžbe sve do ljeta.
Ljude koji glasno najavljuju dvoznamenkasti pad turizma u Hrvatskoj smatram pretjeranim pesimistima.
Ima, istina, jedna druga nevolja koja nas tek čeka. To su cijene prije svega ugostiteljskih usluga, ali i izleta, suvenira i svega drugog, što turiste čeka kad ovdje ipak dođu. Kao što cijene hotelskih aranžmana ovog trenutka traže dobro promišljanje i sigurno barem djelomičnu korekciju, takva stvar nas čeka s ovim drugim u sezoni. U protivnom se i u tim uslugama može dogoditi suzdržavanje od kupnje pa se onom padu broja gostiju pridružiti i pad prosječne potrošnje po gostu.
najnovije
najčitanije
Crna Kronika
PRETRAGA DOMA
UHIĆEN 42-GODIŠNJAK Pretragom doma na zadarskom području pronađen ecstasy, šprice, MDMA, digitalna vaga…
Hrvatska
LAKO ZAPALJIVI MATERIJALI
U Rimčevom kampusu izbio požar, zapalile se baterije: “Došlo je do manjeg toplinskog incidenta”
KK Zadar
POVIJESNA UTAKMICA
ČUVENA POBJEDA ZADRA Pogledajte video od kojeg ćete se naježiti: ‘Posebnija je od drugih…’
Hrvatska
HRVATSKI PREMIJER
Plenković: “Oporba je poražena, a Grbin je trebao dati ostavku. Korumpirani su, zato žele porobiti institucije”
Zadar
GUŽVE
Prometne gužve u Zadru frustriraju pojedince: ‘Nekad iz škole idem 15 minuta kroz raskrižje…’
Nogomet
Nogometaš iz Vrane
Ante Zurak nakon nogometne karijere ‘ušao’ u poljoprivredne vode: ‘Ovo mi je puno manje stresnije…’
Crna Kronika
PU ZADARSKA
VOZAČ JE UHIĆEN Na Bilom Brigu mrtav pijan skrivio prometnu nesreću pa pobjegao, uhvaćen je
Zadar
NAVIJAČKA PJESMA
VIDEO Predstavljena ‘Diži se grade’, nova zadarska navijačka pjesma: ‘Nastala je iz ljubavi prema…’
Zadar
legendarni veslač
Održana komemoracija za Romana Bajla, zadarskog sportskog velikana
Županija
obavijest hep-a